קבוצת אריסון מגלגלת הלוואות לעובדי שיכון ובינוי

מעניקה ערבויות להלוואות שלקחו עובדי שיכון ובינוי כדי לרכוש את גרעין השליטה בחברה

קבוצת אריסון צפויה להעניק לעובדי שיכון ובינוי ערבויות להלוואות המשך על מנת שאלו יוכלו להמשיך ולהחזיק במניות החברה, ולא למוכרן בבורסה. כיום נחלקת השליטה בשיכון ובינוי בין אריסון אחזקות (35.1%) וגרעין העובדים, שמחזיק ב-32.6% מהמניות.

כזכור, בשנת 1996 מכרה ההסתדרות את אחזקותיה בשו"ב (94.2%) לעובדי החברה לפי שווי של 300 מיליון שקל. לאחר מכן מכרו העובדים לקבוצת אריסון 15% מהמניות. רכישת העובדים נעשתה באמצעות 10% הון עצמי, 50% בהלוואה מהבנק הבינלאומי, בערבותו של אריסון, ו-40% כחוב להסתדרות למשך 5 שנים. מספר חודשים מאוחר יותר הוחזר החוב באמצעות הלוואות שלקחו מהחברה עצמה. באוקטובר 96' הכניסה קבוצת אריסון הון נוסף לחברה תמורת 5.4% ממניות החברה.

ב-1998 ביצעה שו"ב הנפקת זכויות, ובמקביל פרסמה קבוצת אריסון הצעת רכש למניות, שהביאה אותה לאחזקה של 35% בחברה, והעובדים ירדו לאחזקה של כ-40%. לאחר ביצוע מהלכים אלו נרשמה החברה למסחר בבורסה בתל אביב.

לקראת סוף השנה צפויות להיפרע הלוואות העובדים מהחברה ומהבנקים. קבוצת אריסון חתמה כעת על זיכרון דברים, שאמור לעלות לאישור המוסדות המנהלים, להארכת ההלוואות עד שנת 2008.

הסכם המימון החדש אמור להוזיל את עלויות המימון של העובדים. ההלוואות שנלקחו מהחברה עצמה בריבית של 5.2% (צמוד למדד), ימוחזרו בריבית של 4% בלבד. במקביל, מנהל גרעין העובדים מו"מ עם הבנקים על מנת להוריד את הריבית שמשלמים כיום, 8% (צמוד מדד), לבנק הבינלאומי. להערכת עוזי ורדי-זר, מנכ"ל החברה ונציגם הבכיר של העובדים, ההלוואות החדשות צפויות להיות בריבית של פחות מ-6%.

הסכם ההמשך צפוי לשמור על יחסי הכוחות בין גרעין העובדים לקבוצת אריסון. כיום מורכב דירקטוריון החברה מ-17 חברים, בהם 4 נציגי קבוצת אריסון, 5 נציגים מטעם העובדים, ורדי-זר והיו"ר אפרים צדקה ועוד.

ההסכם החדש צפוי לעלות לאישורי המוסדות השונים של שיכון ובינוי, שיאשרו את תנאי המימון מחדש. להערכת ורדי-זר, החתימה על ההסכם הסופי צפויה תוך כחודש.