רשות ני"ע: הלוואות החורגות מתנאיהן ועלולות לעמוד לפירעון - יירשמו כהתחייבות שוטפת

מימוש ההוראה עלול להביא את רואי החשבון להוסיף הערת עסק חי לשורה של חברות שבקשיי תזרים

החברות הציבוריות יידרשו, מדו"חות הרבעון הרביעי של 2003, לציין בהתחייבויותיהן השוטפות הלוואות העלולות לעמוד לפירעון מיידי בשל אי עמידה בתנאיהן. כך קובע סגל רשות ניירות ערך.

מדובר בעיקר בחברות המקבלות הלוואות לטווח ארוך. תנאי הלוואות אלו כוללים בין היתר מגבלות חוזיות ואמות מידה פיננסיות (covenants), שהפרת אחת מהן מאפשרת ללווה להעמיד את יתרת ההלוואה לפירעון מיידי.

תקנות רשות ניירות ערך בנוגע לעריכת דו"חות שנתיים קובעות, כי "התחייבויות שוטפות של התאגיד יכללו התחייבויות העשויות לעמוד לפירעון בתוך שנה או בתוך תקופת המחזור התפעולי של עסקי התאגיד אם היא עולה על שנה".

לאור תקנה זו, אומר סגל הרשות, "על אף שהמצבים האפשריים של הפרת מגבלות חוזיות ואמות מידה פיננסיות הם רבים ומגוונים, יש להקפיד על יישום הכלל הבסיסי לפיו התחייבות העשויה לעמוד לפירעון לפי דרישת המלווה, תסווג במאזן במסגרת ההתחייבויות השוטפות".

משמעותה של הוראה זו היא הגדלת ההתחייבויות השוטפות של חברות רבות, בעיקר כאלו שנפגעו מן המיתון ובמיוחד אלו הנתקלות בקשיים תזרימיים. הדבר לא ישפיע על שורת הרווח, אך עלול לעורר שאלות בדבר יכולתה של החברה לפרוע התחייבויות אלו במועדן.

רואי החשבון יחוייבו במקרים אלו לקבל הסברים מן החברה בנוגע לפירעון התחייבויות אלו. אם ההסברים לא יספקו את רואי החשבון, יהיה עליהם לשקול האם להכליל בדו"חות הערת עסק חי.

סגל הרשות מציין עם זאת שני מקרים בהם לא יהיה צורך בהעברת הלוואות אלו לסעיף ההתחייבויות השוטפות, וניתן יהיה להמשיך ולרשום אותן כהתחייבויות לטווח ארוך:

המלווה נתן ארכה רשמית לתיקון ההפרה, והחברה צופה שתצליח לתקן את ההפרה בתקופה זו.

המלווה ויתר רשמית או איבד את זכותו לדרוש את פירעון ההתחייבות בתוך שנה ויותר מתאריך המאזן.