דן אנד ברדסטריט: מספר עורכי הדין הפעילים בישראל גדל ב-2003 רק ב-246

הסיבה: רבים מעוה"ד מקפיאים את רשיונותיהם, כדי לא לשלם אגרה ומאחר שלא מצאו עבודה * בלטר-גוט אלוני והרצוג-פוקס-נאמן ממשיכים להוביל בדירוג המשרדים הגדולים

בלטר, גוט, אלוני, שוב קיבל את הבכורה: לאחר שבשנה שעברה ירד המשרד למקום השני בדירוג משרדי עוה"ד של "דן אנד ברדסטריט", שוב הוא כובש את המקום הראשון - עם 82 עורכי דין. במקום השני, עם 81 עורכי דין, הרצוג, פוקס, נאמן, שבשנה שעברה הוביל את הדירוג; ובמקום השלישי, יגאל ארנון, ששמר על דירוגו עם 69 עורכי דין.

עוד בעשירייה הפותחת: ש. הורוביץ, עם 60 עורכי דין; מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם וברנדויין עם 60 עורכי דין; נשיץ, ברנדס עם 60 עורכי דין; במקום השביעי - גולדפרב, לוי, ערן עם 56 עורכי דין; במקום השמיני - מ. פירון עם 55 עורכי דין; במקום התשיעי - גורניצקי עם 54 עורכי דין, ובמקום העשירי - פישר, בכר, חן עם 47 עורכי דין.

מה שבולט בדירוג השנה, הוא שמשרדים לא מעטים, שיפרו באופן משמעותי את מיקומם בדירוג, הודות למיזוגים בין משרדי עו"ד. הדוגמה הבולטת ביותר, הוא משרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם וברנדויין, המדורג במקום החמישי. שני המשרדים שיצרו את המשרד הממוזג, מוקמו בשנה שעברה רק בעשירייה השנייה.

זינוק נוסף, מלאכותי משהו, נרשם למשרד גילת, קנולר, גראוס, שלו - מהמקום ה-57 למקום ה-19. אלא שבינתיים, מאז נאסף החומר ועד עתה, המשרד הספיק להתפרק, והוא בוודאי לא ממוקם היום במקום ה-19.

גם משרד המבורגר, עברון, שהתמזג, עלה מהמקום ה-50 למקום ה-24, בעקבות מיזוג עם משרדו של שי פינס. משרד עמית, פולק, מטלון, קפץ מהמקום ה-17 למקום ה-24, הודות למיזוג עם משרד עמיר בן-נפתלי.

יותר מהקפיצות האלה, הודות למיזוגים, מרשימה דווקא הקפיצה שעשה משרד צדוק, מהמקום ה-29 למקום ה-23 - בלי מיזוג.

אך יותר מהשינויים האלה, כלפי מעלה, מעניינים השינויים כלפי מטה: כך למשל, משרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג, ירד מהמקום ה-8 בשנה שעברה, למקום ה-13, והוא כיום מעסיק 46 עורכי דין בלבד. בדירוג 2003 וכן בדירוג 2002, מנה המשרד 52 עורכי דין.

משרד גורניצקי ירד מהמקום ה-7 למקום ה-9, אם כי מספר עורכי הדין שלו דווקא גדל, וכיום הוא מעסיק 54 עורכי דין. גם משרד צלרמאייר, פילוסוף, ירד בדירוג: מהמקום ה-14 למקום ה-18. בשנת 2002, למשל, העסיק המשרד 39 עורכי דין; בשנת 2003 - 40 עורכי דין, וכיום 34.

גם משרד גולדפרב, לוי, ערן ירד משמעותית במספר עורכי הדין, אם כי הירידה המשמעותית אירעה בשנה שעברה: המשרד מדורג השנה במקום השביעי, לעומת מיקומו במקום השישי, בשנת 2003. בצד זה, מספר עורכי הדין המועסקים במשרד עומד השנה על 56, בעוד שבשנת 2002 עמד מספרם על 65.

ש. הורוביץ חיזק מעט את מעמדו: מספר עורכי הדין המועסקים בו עומד על 60, לעומת 58 בשנה שעברה, וכך גם נשיץ, ברנדס, עם 60 עורכי דין. כך גם משרד מ. פירון, המעסיק כיום 55 עורכי דין.

משרד איתן, פרל, לצר, כהן-צדק, ירד אף הוא מעט: בשנה שעברה העסיק המשרד 39 עורכי דין, וכיום רק 36.

מתוך 105 משרדים שנבדקו ודורגו, בחרו "דן אנד ברדסטריט" לדרג רק כ-50 משרדים השנה.

בדברי ההסבר לדירוג, מציינת "דן אנד ברדסטריט", כי מגמת המיזוגים נובעת בין היתר מהאטה בשנים האחרונות במשק הישראלי, שחייבה יצירת התייעלות ויתרונות לגודל.

הדירוג מציין, כי רק במשרדים הרצוג, פוקס, נאמן, ויגאל ארנון, יש יותר מ-20 שותפים בכל משרד. כמו כן, היחס במשרדים אלה בין עורך דין לשותף, עומד על שותף לכל שלושה עורכי דין, בעוד הממוצע הוא 3.7 עורכי דין לכל שותף. הסיבה לכך, היא האסטרטגיה של משרדים אלה, לפעול עם שותפים רבים, הרואים עצמם חלק מהמשרד ומחויבים לו יותר.

נתון מעניין נוסף העולה מניתוח "דן אנד ברדסטריט": למרות שהצטרפו השנה 1,787 עורכי דין חדשים ללשכת עוה"ד, הרי שהגידול במספר עורכי הדין, לעומת השנה שעברה, עומד על 246 עורכי דין בלבד. הדבר נובע מכך, שחלק גדול מעורכי הדין שקיבלו הסמכה, החליטו להקפיא את רישיונם בלישכה, הן משום שלא מצאו עבודה והן משום שאינם עוסקים ישירות במקצוע עריכת הדין.

וחשוב מכל: בקנה נמצא הדירוג היותר מעניין - הדירוג האיכותי של משרדי עוה"ד, לפי תחומי עיסוק. נכון לעכשיו, השלימה "דן אנד ברדסטריט" דירוג שכזה בחלק מהתחומים, אך באחרים - המידגם לא גדול דיו, ולכן החברה לא משחררת עדיין את הנתונים המתייחסים לדירוג האיכותי. הדירוג האיכותי מתבסס בעיקר על שיחות עם עורכי דין, לגבי מתחריהם.