מעלות מורידה את דירוג האשראי של שופרסל מ-AA ל-AA

הורדת הדירוג - בעקבות שחיקה מהותית ביחסי כיסוי החוב של החברה ובעקבות התגברות התחרות בענף

חברת דירוג האשראי מעלות הורידה את דירוג האשראי של חברת שופרסל מרמה של AA פלוס לרמה של AA. במעלות ציינו שהורדת הדירוג משקפת את התחרות הגוברת בענף ואת שחיקת נתח השוק של החברה, אשר גרמו לפגיעה בהכנות וברווחיות וכן לשחיקה מהותית ביחסי כיסוי החוב של החברה.

במעלות ציינו שבמהלך תשעת החודשים הראשונים של 2003 נשחקו ה-EBITDA והתזרים הפרמננטי של החברה לכ-153 מיליון שקל וכ-119 מיליון שקל בהתאמה, בהשוואה ל-EBITDA ותזרים פרמננטי של 313 מיליון שקל ו-215 מיליון שקל בהתאמה, בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בנתונים אלה הביאה לשחיקת יחס כיסוי החוב על ידי ה-EBITDA ועל ידי התזרים הפרמננטי לכ-3.9 ול-5 בהתאמה, לעומת יחס כיסוי חוב של 1.9 ו-2.4 בתקופה המקבילה, בהתאמה. האנליסטית טלי מורן ממעלות ציינה שיחסי החוב של החברה אמנם הורעו אך הם עדיין גבוהים מהממוצע.

מורן התייחסה בעבודתה גם לאיתנות הפיננסית של החברה וציינה שגם כאן חלה הרעה, אך האיתנות הפיננסית עדיין טובה מהממוצע בענף. במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2003 נשחקו החוב ל-CAP (חוב ביחס לחוב הון) והחוב ל-CAP נטו (חוב בניכוי התיק הנזיל ביחס לחוב הון, בניכוי התיק הנזיל) לכ-33.9% וכ-31.4% בהתאמה וזאת לעומת 28.8% ו-24.1% בתקופה המקבילה אשתקד. להערכת מעלות קיימת הרעה מסוימת באיתנותה הפיננסית של החברה ובמבנה החוב, כפי שהדבר מתבטא בשחיקת היחסים האמורים, בעלייה בשיעור החוב הפיננסי ביחס להון העצמי ובעליה ביחס ההון העצמי למאזן.

במעלות ציינו שלאחר חלוקת הדיבידנדים הנדיבה של החברה בשנתיים האחרונות (71 מיליון שקל בגין 2002 ו-214 מילין שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2003) לא צפויה החברה לבצע חלוקה מהותית נוספת של דיבידנד. הערכה זו נשענת על מידע שנמסר למעלות על ידי החברה.

במעלות ציינו שלשופרסל נגישות טובה למקורות הון, בעיקר לאור התזרים הגבוה מפעילות שוטפת, פיזור רחב של לקוחות, ייתרה גבוה של נכסים שאינם משועבדים ומבנה הון יציב. במעלות ציינו שלחברה מסגרות אשראי רחבות מבנקים מקומיים ובאפשרותה לגייס כספים בשוק ההון, באמצעות בנקים זרים ובאמצעות ניכיון כרטיסי אשראי.

עוד ציינו במעלות ששופרסל הושפעה לרעה בשנתיים האחרונות מהשחיקה בנתח השוק של רשתות המזון הגדולות, בעקבות פתיחה מאסיבית של חנויות דיסקאונט וחנויות נישה פרטיות (טיב טעם, מעדני מניה וכו`). במעלות מציינים שבעקבות התחרות החריפה נשחק היקף המכירות למ"ר בתשעת החודשים הראשונים של השנה בכ-9.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והיקף המכירות בחנויות הזהות קטן בכ-8.6%.

מורן מציינת שבשנתיים האחרונות חלה עלייה ניכרת בעלויות התפעול של הרשת, בשל הגידול בעלויות הביטחון החשמל והארנונה, מה שהביא לשחיקת הרווחיות עד למעבר להפסד, לעומת שיעור רווח תפעולי של 3.6% שהציגה הרבוע הכחול בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

מעלות מעריכה את המיצוב העסקי של שופרסל כגבוה מהממוצע, בהתחשב במעמדה המוביל בשוק המזון המקומי (נתח שוק של 43%), גודלה ופריסתה הארצית, ההיצע הרחב, נתח השוק שביססה החברה בתחום המותג הפרטי ומועדון הלקוחות המפותח שלה. עם זאת מציינת האנליסטית שגמישותה התפעולית של החברה מוגבלת כתוצאה מהסכמי עבודה קיבוציים, מטה רחב וחילופים תכופים בהנהלה, עודף מותגים במגזר הדיסקאונט ושיעור חדירה נמוך יחסית של תחום הנון פוד.