הפצ"ר: 1,600 חיילים נחקרו מתחילת האינתיפאדה בחשד לפגיעה בזכויות אדם בשטחים

הקלות במחסומי צה"ל בשטחים; הוצבו דוברי ערבית ונפתח קורס מפקדי מחסומים

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף ד"ר מנחם פינקלשטיין, פרסם היום (ג`) דו"ח חצי שנתי על חקירות שנערכו נגד חיילי צה"ל, בחשד לאלימות ופגיעה בזכויות אדם בשטחים. מהדו"ח עולה, כי מאז תחילת הלחימה בשטחים נחקרו כ-1600 חיילי צה"ל בחשד לירי בלתי מוצדק, עבירות רכוש ועבירות במחסומים. מתוכם, בשנת 2003 נפתחו 730 חקירות.

במהלך 2003 הוגשו 65 כתבי אישום נגד חיילים בעבירות אלה: 30 כתבי אישום בעבירות רכוש, 20 בעבירות אלימות, ו-18 עבירות במחסומים.

עוד עולה מהנתונים, כי 13 חיילים הואשמו בשנה שעברה בעבירות ירי בלתי חוקי ורק 40 כתבי אישום הסתיימו במאסר בפועל.

פינקלשטיין ציין כי במקרה החמור ביותר נידון חייל לעשרה חודשי מאסר בפועל לאחר שהורשע בהתעללות בפלשתיני במחסום.

לדברי פינקלשטיין, "היו עשרות מקרים של חיילים שנחקרו על ירי. לא נתקלנו בירי מכוון למטרות הריגה".

האלוף פינקלשטיין מסר את הנתונים לוועדת החוקה בכנסת, בדיון בנושא "השמירה על זכויות האדם במסגרת המלחמה בטרור". הפצ"ר הגיש לחברי הכנסת את הדו"ח החצי שנתי ותיאר את המקרים בהם היו מעורבים חיילים בפגיעה בזכויות אדם בשטחים.

הפצ"ר דיווח, כי השבוע התקיים כנס מבצעי, בהשתתפות צמרת הצבא ובו התקבלו מספר החלטות הקשורות בפעילות חיילי צה"ל במחסומים.

בין היתר הוחלט, כי צה"ל יוריד משמעותית את מספר המחסומים ונציגי מינהל אזרחי דוברי ערבית הוצבו במחסומים. האלוף פינקלשטיין סיפר כי צה"ל פתח קורס מיוחד למפקדי מחסומים, ולדבריו, "יש מגמה של הגברת התחלופה במחסומים וקיצור משמרות השמירה".

גורם צבאי בשטחים אמר ל"גלובס" כי במהלך השבועות האחרונים הסיר צה"ל והסב את הפעילות של כ-15 מחסומים ברחבי הגדה המערבית. לדברי הגורם, "מחציתם הוסרו ובאחרים שונו ההוראות, כך שהמחסום עומד במקומו, אבל הוא משמש כ`נקודת מעבר` וכמעט לא נערכות בו בדיקות לתושבים הפלשתינים.

היוזמה לאייש את המחסומים באנשי מינהל אזרחי דוברי ערבית עברה בשנות הלחימה כמה תהפוכות, והוראות מסוג זה כבר הופצו על-ידי הרמטכ"ל הקודם, ושר הביטחון כיום, שאול מופז.

אולם, עד-כה לא הצליח צה"ל לעמוד בהנחיה בשל מספרם הגבוה של המחסומים ומספרם המועט יחסית של החיילים דוברי הערבית, הנדרשים גם לתת שירות במשרדי התיאום והקישור בגדה. כיום מגייס המינהל האזרחי כ-25 אנשי מילואים המועסקים במחסומים, ובסך הכל אישר צה"ל 4000 ימי מילואים למשימה זו לשנת 2004.

במהלך הדיון אמר הפצ"ר, כי "אין תחליף לאחריות פיקודית, והעיסוק ביחס ההומניטרי עומד במקום גבוה בסדר העדיפויות של המטכ"ל". לדבריו, "כל שיטות הפעולה של צה"ל נבחנות כל הזמן על ידי בית המשפט העליון".