חברת יוקוס הדיחה את אחרון המנהלים הבכירים: מיכאל ברודנו, החי בישראל

בצעד שנועד לפייס את הקרמלין הודיעה אתמול ענקית הנפט יוקוס על הדחת אחרון המנהלים הבכירים שהיו גם בעלי מניות חשובים בחברה: מיכאל ברודנו, החי בישראל, שהיה האחראי לעסקי הזיקוק והשיווק של החברה.

בכך סימנה מפיקת הנפט הגדולה ברוסיה התבדלות נוספת מבעלי המניות הראשיים שלה, כמו מיכאיל חודורקובסקי, היו"ר לשעבר, וצרותיהם המשפטיות.

ברודנו, יחד עם עוד שני בעלי מניות חשובים (הכוונה, כנראה, לליאוניד נייבזלין ו-ולדימיר דובוב, המערכת) מתגורר בישראל, ולאחרונה התברר כי הוא מבוקש על ידי השלטונות הרוסיים, באשמות של מעילה בכספי חברת דשנים. "וול סטריט ג'ורנל", שדיווח על כך ממוסקבה, לא הצליח להשיג את ברודנו לתגובה. סמיון קוקס (Kukes), שנתמנה למנכ"ל יוקוס בנובמבר, אחרי שמיכאיל חודורקובסקי התפטר בעקבות מעצרו באוקטובר, אמר בראיון טלפוני כי ההנהלה מנסה לאותת למשקיעים, לעובדים ולמדינה כי היא בלתי תלויה בבעלי המניות הגדולים שלה.

אולם כמה אנליסטים במוסקבה חוששים כי הקרמלין יגביר את לחצו על יוקוס, עד שחודורקובסקי ויתר בעלי המניות הגדולים יסכימו לוותר על אחזקותיהם או לצמצם אותן מאד. קוקס נמנע מלהגיב על הידיעות שהנהלת יוקוס שוקלת לקצץ בדיבידנד כדי להגדיל את המזומנים שברשותה, ולוותר על השימוש במקלטי מס, העומדים במרכז ההאשמות נגדה בהתחמקות ממסים. אבל מקורות יודעי דבר אומרים כי מהלכים אלה נדונים, וההכרעה בהם צפויה בימים הקרובים.

מנכ"ל יוקוס אומר כי החברה בוחנת את כל האופציות שבידיה לגבי אחזקתה בת ה-92% בחברת סיבנפט, לשעבר בשליטת רומן אברמוביץ: מהחזקתה כחברה בת עד מכירתה.

סיבנפט פועלת בינתיים בצורה עצמאית, ויוקוס שכרה את קרדיט סוויס פירסט בוסטון כדי לייעץ לה במו"מ עם אברמוביץ ויתר בעלי מניות השליטה בסיבנפט בעבר.