בנק דיסקונט ופישמן יבקשו להנפיק את CAL לפי 1.2 מיליארד שקלים

מקורבים לחברה: זהו רעיון ראשוני בלבד * דיסקונט ופישמן ידוללו בהנפקה, בניגוד לבינלאומי

נציגי בעלי המניות בחברת כרטיסי האשראי CAL - בנק דיסקונט (51%), קבוצת פישמן (24%) הבנק הבינלאומי (20%), והראל (5%) - העלו בפגישה בשבוע שעבר את האפשרות להנפיק את החברה בבורסה בתל-אביב. בפגישה השתתפו מנכ"ל בנק דיסקונט, גיורא עופר, אייל פישמן (בנו של אליעזר פישמן) ומנכ"ל הבנק הבינלאומי, דוד גרנות.

רעיון ההנפקה הועלה במטרה להציף את ערך החברה תוך ניצול הגאות בשוק ההון והרווחיות הגבוהה של CAL. גורמים המקורבים לנושא הגדירו היום (ג') את הרעיון כ"ראשוני בלבד" והדגישו כי טרם נעשו כל צעדים לקדמו. ככל הידוע, בנק דיסקונט ופישמן תומכים ברעיון, ואילו הבנק בינלאומי וקבוצת הביטוח הראל אינם מתנגדים.

השווי שהועלה לחברה הוא פי 4.5 מהונה העצמי שהסתכם בסוף הרבעון השלישי של השנה ב-220 מיליון שקל, כלומר כמיליארד שקל. על-פי הערכות, יבקשו דיסקונט ופישמן שווי גבוה יותר לחברה, בשל הרווחיות הגבוהה שלה, שהגיעה בשנת 2002 ל-20 מיליון שקל ובשלושת הרבעונים הראשונים של 2003 - ל-57 מיליון שקל.

השווי שיבקשו פישמן ודיסקונט יגיע ל-1.2 מיליארד שקל, פי 5.5 מההון העצמי של CAL. שווי זה גבוה ב-135% מהשווי האחרון בו בוצעו עסקאות רכישת מניות בחברה. בינואר 2000 מכר לאומי את חלקו בחברה (65%) לדיסקונט בהוראת הממונה על ההגבלים העסקיים.

אם וכאשר תבוצע ההנפקה, היא תבוצע באופן בו בנק דיסקונט יירד באחזקותיו בחברה, כלומר: ימכור מניות עד לאחזקה של 35% - שהיא האחזקה שלו בחברה עוד מהימים בהם היה שותף בה עם בנק לאומי.

גם פישמן ימכור חלק גדול מאחזקותיו, במטרה לממש רווחים, מהלך שמאפיין לאחרונה את פישמן ביתר אחזקותיו בישראל. הבינלאומי לא ידולל בהנפקה וימשיך להחזיק ב-20% בחברה גם לאחריה.

הנפקת חברת כרטיסי אשראי חייבת לקבל את אישור המפקח על הבנקים, וזה טרם ניתן. להערכת גורמים המקורבים לחברה, אישור כזה לא ודאי שיתקבל, וקבלת תגובה מהמפקח עלולה להצריך זמן רב.

בבנה"פ עדיין שוקלים את הנפקת חברת כרטיסי האשראי ישראכרט הנמצאת בבעלות מלאה של הבנק.

כולם מחכים להנפקה הראשונה

"ברגע שחברת כרטיסי האשראי הראשונה תונפק, יביא הדבר להנפקת השתיים האחרות". כך אומר היום (ג') ל"גלובס" גורם בנקאי בכיר. הנימוק לתגובת השרשרת שמציין הגורם היא חשיפת הנתונים המסחריים המוסתרים היטב של החברות.

לפני מספר שבועות הורה המפקח על הבנקים, יואב להמן, לחברות כרטיסי האשראי לפרסם דו"חות כספיים במתכונת לפיה מחויבים הבנקים המסחריים. אך גם חשיפה צפויה זו לא מקלה על החשיפה הגדולה בהרבה שדורשת הנפקה.

להמן מבקש לפרסם דו"חות כספיים בהם יחשפו הנתונים הפיננסים. הנפקה מחייבת פרסום תשקיף שיחשוף את כל הסודות המסחריים של החברות: נתחי שוק, מבנה העמלות, מרווחים פיננסים, מקור הרווחים ועוד. אך ברגע שחברה אחת תחשוף את הנתונים, כבר לא יהיה בהם, סוד ואז יוכלו יתר החברות לחשוף אותן וליהנות לפחות מהצפת הערך של מכונת המזומנים הרווחית ביותר בתחום הבנקאות: כרטיסי האשראי.

*** אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"