הערכות: ארה"ב תיזום קרן פיצויים בינלאומית לפינוי ההתנחלויות

הערכות בקהילייה הפרו-ישראלית בוושינגטון: ביקורו של ראש הממשלה בוושינגטון נועד לגבש מסגרת הבנות עם ממשל בוש לפינוי התנחלויות

הביקור המתוכנן של ראש הממשלה, אריאל שרון, בוושינגטון, בשבועות הקרובים, שטרם קיבל אור ירוק מהבית הלבן, נועד לגבש מסגרת הבנות עם ממשל בוש לפינוי התנחלויות. אחת מההבנות שמקווה שרון להשיג היא נכונות של הממשל לדון על סיוע אמריקני ובינלאומי למתן פיצויים למתנחלים.

מקור בקהילייה הפרו-ישראלית בוושינגטון אמר אמש ל"גלובס", כי בקרב ידידי ישראל על גבעת הקפיטול יש הערכה שישראל מתקרבת ל"רגע האמת" וכי תומכיה חייבים להיערך למצב שבו תפנה ירושלים לוושינגטון בבקשה לסייע במימון פיצויים למפונים.

לדברי המקור, מעריכים אנליסטים רבים בוושינגטון זה מכבר, שפניה ישראלית כזו היא רק שאלה של זמן, וההתבטאויות האחרונות של שרון, לרבות דבריו בראיון שמתפרסם הבוקר בעיתון "הארץ" על פינוי התנחלויות מרצועת עזה, מחזקות הערכה זו.

המקור אמר, כי לפי הערכת ידידי ישראל, יפרוש שרון את תכנית ה"התנתקות" החד-צדדית של ישראל, ובראש ובראשונה פינוי התנחלויות מעזה, לפני הנשיא בוש בביקורו הקרוב, וידגיש בפניו שישראל לא תוכל לעמוד לבדה במעמסת פיצוי המפונים. שרון לא צפוי להגיש בקשה מפורטת, אך יבקש להשיג נכונות עקרונית של הממשל לקיים מו"מ בילטרלי בנושא.

בתגובה אמר אמש דיפלומט בכיר בשגרירות ישראל בוושינגטון: "אנו שומעים זאת בפעם הראשונה. בשגרירות לא ידוע על כך דבר". הדיפלומט אמר, עם זאת, כי שרון אכן צפוי לנסות לגבש הבנות עם הממשל לגבי "התהליך המדיני" ברוח מסורת שיתוף הפעולה בין שתי הארצות.

אין שום ודאות כיצד יגיב הבית הלבן על פניה ישראלית אפשרית לקבל סיוע בפיצוי מפוני ההתנחלויות, לפחות במתווה שמתכנן להציג שרון. איש אינו מעלה על הדעת דחייה על הסף בשלב זה, אמר המקור, אך הסתייגות לא תפתיע. הסתייגות אמריקנית עלולה להיסמך על נימוקים מדיניים ותקציביים.

תגובת דובר משרד החוץ בוושינגטון, אתמול, על כוונת שרון לפנות את ההתנחלויות בעזה אופיינה בעמימות והיתה רחוקה מאוד מהבעת התלהבות.

"ממשלת ישראל נטלה על עצמה מחויבויות לגבי מפת הדרכים, לגבי ההתנחלויות, לגבי פירוק מאחזים, לגבי סיום פעילות ההתנחלויות ותזוזה בכיוון מו"מ על הסדר קבע", אמר הדובר, ריצ'ארד באוצ'ר. "דברים אלה נשארים אפוא על סדר היום. כמובן, אנו מבקשים לראות צעדים קונקרטיים שהצעדים ינקטו כדי להפוך את התחייבויותיהם למעשים".

נוסף לכך, ארה"ב שרויה במצוקה תקציבית קשה. הגירעון התקציבי מתקרב לחצי טריליון דולר ומחוקקים משתי המפלגות מפגינים מורת קשה מהצעת התקציב שהנשיא הגיש אתמול לקונגרס. באווירה כזו, בקשה של ישראל לקבל סיוע למתן פיצויים למתנחלים, מעל ומעבר לחבילת הסיוע השנתית שהיא מקבלת מארה"ב, לא צפויה להתקבל במאור פנים.

לפי אחת ההערכות שרווחות בקרב הקהילייה הפרו-ישראלית, עשויה ארה"ב ליזום הקמת קרן בינלאומית למתן פיצויים למפונים על פי קריטריונים מוסכמים. הקמתה של קרן כזו עשויה להתקבל בברכה באירופה, לפי הערכה זו.

הרעיון של החשת פינוי ההתנחלויות באמצעות הושטת פיתוי של פיצויים למתנחלים מקובל מאוד בחוגים ליברליים בארה"ב. סקר בקרב מתנחלים שערכה תנועת שלום עכשיו בארה"ב ביולי אשתקד העלה, כי 83% מהנשאלים יהיו מוכנים לעזוב את בתיהם בהתנחלויות תמורת פיצוי.