קריאות בכנסת לבטל את ייקור הלחם; אורלב: "אנשים יידרדרו לחרפת רעב"

המפקחת על המחירים: נכנענו לדרישת המאפיות * הלמ"ס: מהייקור ייפגע בעיקר החמישון התחתון

שר הרווחה, זבולון אורלב, אמר על התייקרות הלחם, כי ההחלטה "תדרדר אנשים עד חרפת רעב". אורלב אמר זאת בדיון על התייקרות הלחם שנערך בוועדת העבודה והרווחה.

לדברי המפקחת על המחירים במשרד התמ"ת, צביה דורי, הלחם יוקר עקב טענות המאפיות, כי הן סובלות מרווחיות נמוכה, בגלל שהן נאלצות לסבסד את הלחם והחלות שבפיקוח. האופים תבעו מהממשלה להחזיר את סבסוד הלחם.

נציגת הלמ"ס אמרה, כי ההתייקרות פוגעת במיוחד בחמישון התחתון. היא הוסיפה, כי השפעת ההתייקרות על המדד הכללי תהיה פחות מ-0.5%.

ח"כ שאול יהלום דרש מהממשלה להחזיר את מחיר הלחם לרמתו הקודמת. זאת, מאחר שהלחם הוא מוצר המזון הבסיסי בבתי התמחוי.

במקביל, קיימה ועדת הכספים דיון ראשוני בנושא. היו"ר, ח"כ אברהם הירשזון (ליכוד), החליט לקיים דיון מורחב על התייקרות הלחם בשבוע הבא, לאחר שובו מחו"ל של שר התמ"ת, אהוד אולמרט, כדי לאפשר את השתתפותו.

נציג האוצר, בועז סופר, אמר לחברי הוועדה, כי על צו שינוי מחירי הלחם חייבים להיות חתומים שרי האוצר והתמ"ת. חתימת שר האוצר היא אוטומטית, ללא שיקול דעת, לאחר חתימת שר התמ"ת.

כל חברי הוועדה גינו בחריפות את ההתייקרות ובעיקר את העיתוי שלה, ש"אינו מתחשב באווירת המצוקה שפוגעת בשכבות החלשות".

בדיון הוצע לחברי הוועדה לקיים סיור במכולת, כדי להיווכח כיצד פחתה קניית הלחם. שר האוצר לשעבר, ח"כ אברהם שוחט, הזכיר, כי בעבר בוטל סבסוד הלחם, לאחר שהחקלאים רכשו כמויות גדולות כדי להאכיל את הפרות והתרנגולות.

גם הנהלת הקואליציה, שהתכנסה אחה"צ (ב') בכנסת, החליטה על דעת כל השותפים בממשלה לקרוא לאולמרט לשקול מחדש את התייקרות הלחם. הנהלת הקואליציה דנה בנושא לפי פניית יו"ר סיעת האיחוד הלאומי, ח"כ יורי שטרן. היא סבורה, כי במצב החברתי-כלכלי הנוכחי, יש למנוע עלייה חדה של מחיר מוצרי המזון הבסיסיים.