אל-על החלה להתקין את המערכות הראשונות להגנה מפני טילים על מטוסי בואינג 767 שלה

המערכת, מתוצרת אלתא, ממומנת על-ידי משרד הביטחון והתקנתה צפויה להסתיים בתוך כחודשיים

מערכת הגנה מפני טילים למטוסים אזרחיים, מתוצרת התעשייה האווירית, סיימה את שלב הפיתוח ומותקנת בימים אלה על מטוס נוסעים בואינג 767 של אל-על . כך נודע ל"גלובס".

אל-על רכשה בשבועות האחרונים מערכות ראשונות של חברת אלתא, חברה-בת של התעשייה האווירית, וההתקנה הראשונה צפויה להסתיים בתוך כחודשיים. משרד הביטחון, שיממן את רכישת המערכות החדשות, הקציב 6 מיליון שקל לרכש המערכות הראשונות עבור אל-על. עלות כל מערכת נאמדת בכמה מאות אלפי דולרים, כך שככל הנראה יכלול השלב הראשון התקנה של שתי מערכות.

מערכת ההגנה למטוסים אזרחיים מתוצרת אלתא, המכונה Flight Guard, הותקנה בשנים האחרונות בכ-160 כלי טיס ב-12 מדינות. המערכות מותקנות בין השאר במסוקי בלק-הוק של חיל האוויר הישראלי, במטוסי תובלה ברחבי העולם, ובמטוסי אח"מים וראשי מדינות.

אחד הלקוחות הבולטים של המערכת הוא חיל האוויר של סרי לנקה, הנאבק במחתרת הנמרים הטאמיליים. גורם המקורב לנושא סיפר, כי חיל האוויר של סרי לנקה איבד בהתקפות טילים נגד מטוסים כ-30% מסדר הכוחות שלו.

הגרסה האזרחית של המערכת הותאמה למגבלות בטיחות מחמירות יותר. בין השאר, נארזו נורי ההטעיה של המערכת במארז אטום שאינו דורש תחזוקה תכופה, והותקנו מנגנוני בטיחות המונעים פליטה בלתי מבוקרת של נורים על הקרקע, ובגובה טיסה הנמוך מ-30 מטרים.

המערכת עברה ניסויים מתקדמים, בין השאר בירי של טיל אוויר-אוויר מונחה חום לעבר מטוס ללא טייס שעליו הותקנה המערכת. המערכת הצליחה להסיט את הטיל. כמו כן נבחנה המערכת בזיהוי של ירי פגזי תותח.

המערכת החדשה עדיין לא אושרה על-ידי מנהל התעופה האזרחית האמריקני (FAA), אולם מטוסי אל-על יתחילו לבצע ניסוי מבצעי.

פיתוח הפרויקט להגנת מטוסים אזרחיים קיבל תנופה לאחר ניסיון הנפל של אל-קאעידה להפיל מטוס נוסעים של חברת ארקיע בהמראה מנמל התעופה במומבסה, קניה, בנובמבר 2002. ראש הממשלה, אריאל שרון, הורה בעקבות האירוע למערכת הביטחון להתאים את מערכות ההגנה הצבאיות לשימוש במטוסי נוסעים. התקנת המערכת המבצעית הראשונה תסתיים כשנה וחצי לאחר תחילת הפיתוח.

בתעשיות הביטחוניות בישראל מפותחת מערכת דומה גם על-ידי חברת אלישרא, בה רואים פוטנציאל גדול למערכות ההגנה בשוק מטוסי הנוסעים, ומעריכים כי לאחר מתן ההיתרים של רשויות התעופה האזרחיות תוזמן המערכת על-ידי עשרות חברות תעופה.