התעשיינים: אי מתן הנחה מארנונה למבנים ריקים יביא סגירת מפעלים

מנכ"ל התאחדות התעשיינים: החלטת שר הפנים החדשה היא מתכון לקבירת הנושא ע"י הרשויות המקומיות

מאות מבנים במפעלים עומדים ריקים בשל המיתון בתעשייה, אך מחויבים בתשלום מלא של ארנונה. כך עולה ממכתבו של מנכ"ל התאחדות התעשיינים, יורם בליזובסקי, לשר הפנים, אברהם פורז.

לטענת בליזובסקי, מאות מפעלים ביצעו צעדי התייעלות שכללו סגירת קווי ייצור, דבר שהקטין את שטחי הפעילות והותיר רבים מהמבנים ללא שימוש. לדבריו, משרד הפנים צריך לשנות את התקנות, כך שתינתן למפעלים הנחה אוטומטית בארנונה על מבנים ריקים, ללא תלות באישור הרשות המקומית.

לדברי בליזובסקי, באחרונה פורסמו תקנות לפיהן יינתנו הנחות מדורגות בארנונה על מבנים ריקים למשך 3 שנים: הנחה של 100% בחצי השנה הראשונה, הנחה של 66% בששת החודשים הבאים, והנחה של 50% בשנתיים שלאחר מכן.

עם זאת, בעקבות לחץ הרשויות המקומיות, תקנות אלו שונו ע"י שר הפנים, והוקשחו באמצעות הענקת הסמכות להחלטה על מתן ההנחות לכל עירייה ועירייה. כמו כן, שונו שיעורי ההנחות כך שהם מהווים תקרה מקסימלית למתן הנחות, והרשויות יוכלו לתת הנחה בשיעורים נמוכים יותר. ההחלטה החדשה, טוען בליזובסקי, היא מתכון לקבירת הנושא ע"י הרשויות המקומיות באמצעות מנגנונים מוכרים של בירוקרטיה מסורבלת ועיכובים במתן האישורים. התוצאה, לדבריו, עלולה להיות סגירת חלק מהמפעלים שלא יעמדו בנטל.