זבולון אורלב פנה לשר האוצר כדי להגדיל את יחידת החקירות הארצית בביטוח הלאומי

וועדת מומחים קבעה כי אם תתוגבר יחידת החקירות הארצית ב-80 חוקרים, יוכל המוסד לביטוח לאומי לחסוך סכום של כמיליארד שקל

שר הרווחה, זבולון אורלב, קיבל לאחרונה המלצות ועדת מומחים שמינה, כדי ולגבש דרכים למניעת הונאות וקבלת קצבאות שלא כדין מן הביטוח הלאומי.

ועדת המומחים, שכללה את ניצב בדימוס, יוסי לוי, שהיה ראש אגף חקירות במשטרה, אברהם צרפתי, לשעבר סגן נציב וממונה על החקירות במס הכנסה, ומר מנחם לבנה, בכיר לשעבר בשב"כ, המליצה, חד משמעית, להגדיל ולחזק את יחידת החקירות הארצית של המוסד לביטוח לאומי.

הוועדה קבעה כי אם תתוגבר יחידת החקירות הארצית ב-80 חוקרים, יוכל המוסד לביטוח לאומי לחסוך סכום של כמיליארד שקל.

אורלב הציג את ממצאי הוועדה בפני משרד האוצר, ואמר כי יש חשיבות רבה בקבלת ההמלצות ויישומן המהיר בתוך המוסד לביטוח לאומי. "חיזוק מערך החקירות יחסוך כספים שיופנו לטובת מערך הקצבאות לשכבות החלשות, הזקוקות להן" אמר אורלב.

היחידה הארצית בביטוח הלאומי הוקמה בשנת 2003 ובה 32 חוקרים. חוקרי היחידה חקרו בשנת 2003 כ-4,470 מקרים, ומתוכם נחשפו בכ-65% מהמקרים הונאות וניסיונות להוציא כספים במרמה מהמוסד. מרבית ההונאות (67%) הן בתחום הבטחת הכנסה והיתר בתחום אבטלה, נכות ונפגעי עבודה.

יש להדגיש, כי המקרים הללו הופנו ליחידה הארצית על רקע חשד מוקדם, וכן על ידי ייזום ובחירה אקראית של מקרים, ולא מדובר במדגם מייצג. העלות השנתית של הפעלת היחידה הארצית עומדת על 3 מיליון שקל. חוקריה הצליחו בשנת 2003 להחזיר מאזרחים שהונו את הביטוח הלאומי סכום של יותר מ-46 מיליון שקל, ולמנוע תשלומי יתר עתידיים שמוערכים ב- 138 מיליון שקל.

שר הרווחה ומנכ"ל המוסד לביטוח לאומי ציינו, כי הם סמוכים ובטוחים שרוב מקבלי הקצבאות מקבלים את קצבתם כדין, אולם המוסד לביטוח לאומי המופקד על כספי הציבור, צריך לעמוד על המשמר, ולדאוג שכספי הציבור יגיעו רק ליעדם.

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי , ד"ר יגאל בן שלום אומר כי יש מקום לתגבר את מערך החקירות דווקא במקום כמו בביטוח הלאומי, משום שחוקרי המוסד מצוידים במיומנות הנדרשת לחקירות בתחום מערך הביטחון הסוציאלי חקירות המחייבות רגישות, ידע וניסיון רב. בן שלום הדגיש שאסור לנו לשכוח שפעולת החקירות היא פעולת המשך לבדיקת הזכאות, ולכן לא ניתן לקיימה במקום אחר.