הסגל הבכיר באוניברסיטאות הכריז על סכסוך עבודה

יוצאים נגד יישום מסמך גרוסמן, שלטענתם יוציא את ניהול האוניברסיטאות מידם לטובת פוליטיקאים

ארגוני הסגל האקדמי הבכיר של האוניברסיטאות בן-גוריון, תל-אביב, חיפה, הטכניון, מכון וייצמן ואוניברסיטה העברית בירושלים, הודיעו על הכרזת סכסוך עבודה, בעקבות הכוונה לשנות את המבנה הניהולי באוניברסיטאות.

ארגוני הסגל האקדמי טוענים, כי יישום של מסמך גרוסמן, שתכליתו לפגוע במעמד חברי הסגל האקדמי הבכיר ובמעמדו של ארגון הסגל הבכיר, הוא איום ממשי של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. זאת, בשל השינוי הדרמטי שמציע במבנה הניהול של האוניברסיטאות.

בארגון הסגל האקדמי אומרים, כי מסמך העקרונות מנסה לכפות סנקציה תקציבית על אוניברסיטה שלא תשנה את מבנה העקרונות בהתאם למסמך גרוסמן. לדברי הסגל האקדמי, יישום המסמך יביא להרס המחקר וההשכלה הגבוהה בישראל.

לטענת הארגון, במסמך גרוסמן נקבע, בין היתר, כפיית עקרונות ארגוניים אחידים לכל האוניברסיטאות. מדובר לדבריהם בצעד העומד בניגוד מפורש לחוק ההשכלה הגבוהה ויהפוך את החוקרים והפרופסורים הבכירים למיעוט בתוך גופים שונים, האמורים לנהל את האוניברסיטאות והגדלת חלקם של הפוליטיקאים בניהול.

יישום המסמך גם יביא לעיקור סמכויות בסיסיות של החלטות בדבר תכני המחקר וההוראה של מועצות הפקולטות.

יו"ר הוועדה הבין-סנטית להגנה על העצמאות האקדמית, פרופ' יאיר צנזר, אמר, כי המסמך משול להוצאת הטייסים מניהול חיל האוויר או הוצאת הרופאים מניהול בתי חולים.

לדברי יו"ר המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי, פרופ' אשר כהן, הסכסוך אינו נוגע לענייני שכר או רווחה אישית. מטרת המאבק היא לשמור על רמת המחקר וההוראה באוניברסיטאות, העלולה להיפגע בעקבות סילוק אנשי המדע והחוקרים מגופי הניהול של האקדמיה.