מנכ"ל קלאבמרקט: אחרונים להיכנס למיתון, אחרונים לצאת ממנו

מדד הסיכון העסקי מראה על עוד שיפור קל במצב העסקים במשק בחודש פברואר, אבל ברשתות השיווק לא מרגישים את זה * "היה חודש נורא", מסכם יעקב גינצבורג, "אבל אנחנו מחכים לקפיצה הגדולה של פסח"

גם בחודש פברואר השנה, נמשכה מגמת הטבה קלה בסיכון העסקי של המשק, כך מראים נתוני המדד החודשי לבחינת מצב המשק של "גלובס" בשיתוף עם BDI (ביזנס-דאטה-ישראל). קצב ההטבה אמנם הואט מעט החודש, וירד מ-0.47% בינואר ל-0.31% בפברואר, אבל כלכלני החברה צופים כי ההטבה תימשך גם בחודשים הקרובים.

בצירוף של נסיבות ביטחוניות, פוליטיות ומדיניות שיעוררו אופטימיות, עשויה ההטבה גם להתחזק, אך ההערכה בשלב זה היא שמדד מצב המשק יעלה במהלך 2004 בצורה איטית והדרגתית.

"נתוני החודשיים האחרונים משקפים בלימה בתהליך הידרדרות הסיכון של החברות והעסקים בישראל", אומרת מנכ"ל BDI, תהילה תמיר-ינאי. "ההתייצבות היא עם נטייה קלה ואיטית להטבה, אך בכל זאת היא מייצגת מפנה קל בהתנהגות המשק, לאחר שלוש שנות מיתון עמוק".

זו הייתה כמעט התרסקות

ציון הסיכון העסקי הממוצע של המשק היה בפברואר 6.39, בהשוואה ל-6.41 בינואר ו-6.44 בדצמבר 2003 - השיא השלילי מאז קביעת מדד זה בשנת 1999. אולם, למרות ההטבה, שיעור גבוה של חברות ועסקים במשק עדיין נתון בקשיים חמורים.

19.9% מהחברות והעסקים במשק הישראלי ניצבו בחודש פברואר ברמות הסיכון הגבוהות, המראות על קשיים חמורים עד כדי איום בהפסקת פעילות, מעט פחות משיעור העסקים שהיו תחת איום כזה בינואר - 20.4%.

ברמות סיכון נמוכות וטובות, היו בפברואר 30.9% מהחברות והעסקים במשק, לעומת 29.1% מהם בחודש ינואר, וברמות סיכון בינוניות נמצאו 49.2% מהחברות והעסקים, בהשוואה ל-48.2% בינואר.

השיפור הקל בחודשיים האחרונים, הצליח להעלות במקצת את מדד החוסן הפיננסי של החברות והעסקים, המייצג את סיכויי פירמות לשרוד כיום, והגיע ל-67.6% (לעומת 100% ב-1999).

מגזר התעשייה, שהוא המגזר החזק בישראל (בין ארבעה מגזרים הנבדקים בקביעות), רשם בפברואר את השיפור המשמעותי ביותר במצבו, ורמת הסיכון שלו ירדה ל-6.05, לעומת 6.13-6.12 בינואר ובדצמבר. מגזר התעשייה חצה בחודשים האחרונים את קו הציון 6, חציה המעידה על מעבר למצב קשה, ורשמה ציוני סיכון עסקי גבוהים יחסית. כך, למרות השיפור בפברואר, היא עדיין נמצאת מעבר לקו זה.

מגזר הבנייה רשם שיפור קל בלבד במצבו החמור, והוא עדיין החלש והמסוכן בין המגזרים במשק, עם ציון סיכון 7.21. במגזר זה שיעור גבוה במיוחד של קבלנים, חברות ועסקים פרטיים, המצויים בקשיים מהותיים. מגזר השירותים הגיע לציון סיכון 6.91, דומה לציון 6.90 שקיבל בחודש ינואר. הנתון הזה מעיד כי המגזר אינו מצליח להתאושש עדיין, ושרבים מענפי השירותים נמצאים במצב חלש ומסוכן.

ציון הסיכון במגזר השיווק והסיטונאות הוחמר במקצת בפברואר, ל-6.37 בפברואר לעומת 6.33 בינואר. שוחחנו עם מנכ"ל רשת קלאבמרקט על הנתונים האלה.

* האם הרגשתם ברשתות השיווק את ההחמרה שנמדדה בפברואר במצב מגזר השיווק והסיטונאות במשק?

"פברואר היה חודש נורא לשוק הקמעונאי. בחודשים דצמבר וינואר ראינו שינוי מגמה לטובה ונבנו אצלנו הרבה ציפיות. אבל הירידה בחודש פברואר הייתה חדה ממש, ברמה של 7%, שזו כמעט רמה של התרסקות. המכירות נמשכות עד 19:00-18:00 בערב, ואחר-כך יש ירידה חדה בתנועת הקונים".

בונים על תווי הקנייה

* ממה נובעת הירידה להערכתך?

"יש כאלה שרואים את הקור היחסי ששרר בפברואר כאחד הגורמים, אבל כנראה שיש יותר מסיבה אחת לתופעה הזו. הסיבה הראשונה היא, שמסורתית, פברואר הוא חודש חלש יחסית ברשתות, כי אנשים מתחילים לחסוך לקראת פסח ולקראת החודשים מארס ואפריל, שהם תקופה של קניית מתנות, יציאה לחופשות ועריכת קניות לחגים.

"עוד סיבה היא, שבתקופה הזו אנשים מרוקנים את מלאי המוצרים שיש להם בבית לקראת ניקיונות פסח וקניית מוצרים שהם כשרים לפסח. וכשאתה משתמש במה שיש לך בבית, אתה עושה פחות קניות.

"בנוסף, ינואר ופברואר אשתקד התאפיינו במכירות גבוהות, בגלל האגירה לקראת איומי סדאם, וזו סיבה להחרפת הירידה ביחס לתקופה המקבילה. אני מאמין שבמארס נחזור למגמת עלייה במכירות".

* אמרת שבחודשים דצמבר וינואר ראיתם סימני התאוששות. במה הם התבטאו?

"בדצמבר וינואר סל הקנייה גדל בקרוב ל-3%. ראינו עלייה במכירות מוצרי פרימיום בירקות, בבשר טרי, בפיצוחית, במאפייה ובגבינות המיוחדות - כולם מוצרים לא בסיסיים. בפברואר, לעומת זאת, מתרחשת ממש רגרסיה".

* מה לדעתך יכול ליצור פריצת דרך כלכלית?

"הדבר היחיד שיכול ליצור פריצת דרך בתחום הקמעונאי, בתחום התיירות ובשאר תחומי הכלכלה, הוא השלום. הוא הפתרון להאצת קצב הצמיחה, ליציאה מהמיתון. השלום אמנם לא יגיע ביום אחד, אבל הכרזה, כוונות ושיחות לקראת פתרון מדיני, גם הן יכולות להביא להתקדמות גדולה.

"תעשייה שמגדילה השקעות ומגדילה את היקף המועסקים והייצוא, תוכל לעורר את השוק, אבל בקמעונאות גם פסיכולוגיה ומצב-רוח משפיעים מאוד. חמש דקות לאחר פיגוע כבר יש ירידה בקניות, והירידה הזו נמשכת בדרך כלל שלושה ימים, עד להתאוששות הפסיכולוגית. בינתיים, קונים פחות למלאי, ורמת הקנייה, שממילא ירדה בשנות המיתון, יורדת עוד יותר".

השיפור הקל בפברואר, מציינים ב-BDI, ניכר דווקא בירידה ברמת הסיכון של העסקים שנמצאו במצב קשה: 80.6% (25 מתוך 31 ענפים הנבדקים בקביעות), לעומת 87.1% מהענפים בינואר. שיעור העסקים במצב בינוני עלה ל-19.4% (6 מתוך 31), לעומת 12.9% בינואר. גם בפברואר, אפילו לא ענף אחד רשם ציון סיכון עסקי נמוך מ-4.5, המוגדר 'מצב טוב'.

* איזה מהלכים כלכליים ישפרו את מצב המשק?

"חלק מהמהלכים שיכולים לשפר את המצב כבר ננקטו: הגדלת ההכנסה הפנויה עקב הפחתת נטל המס והפחתת המע"מ ב-1%. יחד עם ירידת תכיפות הפיגועים, זה נותן תחושה של הטבה, גם אם לא ממש כיוון אחר. גם הדיבורים של שרון על תוכנית היפרדות, תורמים לאווירה טובה, לתחושה של התקדמות.

"הקטנת הריבית מהרמה המטורפת של 2003, ריבית שהייתה בגובה אבסורדי של כמעט 8% לצד מדד שלילי, שמי בכלל יכול היה לנהל בה עסק - מקילה על התעשייה ועל המסחר ומורידה משמעותית עלויות. גם שוק ההון הוא פרמטר לסימני צמיחה ויציאה מהמיתון, וגיוסי חברות מעודדים ומאפשרים צמיחה אחרי שעסקים רבים היו בשנים האחרונות במצב של 'Hold'.

"כל הגורמים האלה עשויים להשפיע לטובה. עם זאת, כדי לדעת אם אנחנו אמנם בדרך חזרה למגמת צמיחה, צריך להמתין ולראות את נתוני מארס. לדעתי, אמנם אנחנו הולכים לכיוון של צמיחה, והשאלה היא רק מה יהיה הקצב. להערכתי, השנה תהיה צמיחה של 3%-2%".

* עד כמה ייהנה הענף שלך מהצמיחה שעל-פי הציפיות תתחיל השנה?

"תחום הקמעונאות, במיוחד המזון, הוא מהענפים שנכנסים אחרונים למיתון אבל גם יוצאים אחרונים ממנו. ההסבר לכך הוא, שכשנכנסים למיתון לא כל-כך מהר מצמצמים במזון, וגם כשיוצאים מהמיתון שינוי ההרגלים ודפוס הצריכה הנוכחי הוא איטי. אנשים מתחילים קודם לקנות בגדים, לצאת לבלות ולהשקיע במותרות ובדברים שנמנעו מצריכתם בתקופת הצמצומים.

"עם זאת, אני מעריך שפסח הקרוב יהיה חג טוב במכירות, ואנשים יקנו יותר, גם בתחום ה'נון-פוד', שכל רשתות השיווק הגדילו בו את ההיצע. בפסח, מסורתית, יש גידול של 25% במכירות המזון ביחס לחודש ממוצע, דהיינו, תוספת של שבוע מכירות על תוספת תקורה.

"בנוסף, פסח הוא החג שבו מעסיקים וועדי עובדים נותנים מתנות בצורת תלושי קנייה. אני מעריך שזו אחת ההטבות שתינתן החודש לעובדים כמחווה של הליכה לקראתם, צעד ראשון לקראת התאוששות מסוימת במשק ובחברות. "ההיקף השנתי של מתנות בתלושי קנייה בישראל הוא כ-1.1 מיליארד שקל, וכ-70% ממנו מגיע לתחום המזון. לכן חג הפסח הקרוב צפוי להסתכם בכ-600 מיליון שקל תלושי קניות שיופנו לרשתות המזון".

גיוס עובדים כבר באופק

* האם אתה חושב שפתיחת רשתות שיווק בשבת, מגמה שלפי הפרסומים בשבוע האחרון מתרחבת, תתרום לתחרות בין הרשתות או תגדיל את כלל המכירות?

"אם כל הרשתות יפתחו בשבת, זה לא יקנה לאף אחת יתרון יחסי. כולם ישלמו שעות נוספות, כולם יפתחו בשבתות וזה יהיה על חשבון מכירות אמצע השבוע".

* האם אתה צופה השנה שיפור גם במצב התעסוקה?

"את שינוי מצב האבטלה רואים רק במשך זמן, אבל אני מעריך שהיציאה מהמיתון תבוא לידי ביטוי גם בכך שנעסיק יותר עובדים.

"ב-2003-2002 פיטרנו 2,300 עובדים. אחרי הפיטורים האלה נשארנו עם 4,000 עובדים על 130 חנויות, כשבתקופה זו סגרנו 30 חנויות קטנות של 1,000-700 מטר, ופתחנו 14 חנויות של 5,000 מטר, כך שרוב מוחלט של הפיטורים היו חלק מצעדי התייעלות ולא עקב יתר עובדים בגלל צמצום שטחי מכירות.

"גם שאר רשתות השיווק פיטרו אלפי עובדים וכך גם כל המשק, שעבר תהליך התייעלות אדיר, שכלל בעיקר קיצוץ בהוצאות ופיטורים. המשמעות היא שהתשתית הגיעה למקסימום הצמצום האפשרי, שמחייב לקלוט עובדים בכל התאוששות שתתרחש, גם בצמיחה קטנה יחסית.

"צריך לזכור שהיום התחרות היא לא על המחיר, אלא על השירות. לכן, כשאתה מגיע לכזו רמת קיצוץ, אפשר רק להגדיל את רמת התעסוקה.

"כבר לקראת פסח אני צופה תחילת גל תעסוקה של עובדים זמניים, לצד הגדלת שעות העבודה למועסקים הקיימים, שלב שאנחנו בקלאבמרקט כבר נמצאים בעיצומו. התאוששות נוספת תביא לאחר מכן גם לגיוס תוספת מועסקים קבועים".

גם החזקים לא ממש חזקים

את רשימת הענפים החזקים במשק המשיך להוביל בפברואר ענף תעשיית הכימיקלים, עם ציון סיכון 4.62 (לעומת 4.8-4.6 בחודשים האחרונים). במקום שני ניצבה תעשיית הנייר והקרטון, עם רמת סיכון 5.44, המהווה שיפור קל לעומת 5.59 בינואר. במקום שלישי נמצאת תעשיית הקוסמטיקה, פרמצבטיקה ודטרגנטים, בסיכון 5.60, במקום הרביעי תעשיית המזון והמשקאות בסיכון 5.67 ובמקום החמישי, תעשיית מוצרי מינרלים אל-מתכתיים, בסיכון 5.82. יש לציין, כי חמישה הענפים החזקים ביותר במשק, היו במצב בינוני בלבד.

את רשימת הענפים החלשים ביותר המשיך להוביל ענף הובלת סחורה, ציוד ומטענים, בציון 7.54, בדומה ל-7.53 בינואר, המשקפים סיכון גבוה במיוחד. אחריו, שירותי תיירות ונופש, עם שיפור הסיכון ל-7.39, לעומת 7.44 בינואר, אך מצבו עדיין חלש וקשה במיוחד.

ענף הבנייה דורג במקום השלישי ברשימת הענפים החלשים, בסיכון 7.21, בהשוואה ל-7.26 בינואר, ונותר במצב חמור מאד. במקום הרביעי, תעשיית העץ והרהיטים, בציון סיכון 6.94, לעומת 6.87 בינואר, שהיא הענף החלש בין כל ענפי התעשייה הנבדקים במדד. ענף שירותים סוציאליים ורפואיים סוגר את רשימת החלשים, בציון סיכון 6.94, בדומה ל-6.93 בינואר.

כמו בכל החודשים בשנתיים וחצי האחרונות, גם בפברואר מצב כל אחד מהענפים היה רע משמעותית בהשוואה לשנת 1999. הענף שעבר את ההרעה הקלה ביותר במצבו הוא שירותי בידור, תרבות הבילוי ופנאי, שמצבו הורע ב-19.1%. מצב כל שאר הענפים הורע ביותר מ-20%.

הענף שמצבו הוחמר במידה הרבה ביותר, 46.7%, הוא מכונות וציוד תעשייתי. מאז 1999 אף הורע משמעותית מצבם של ענף שירותים פיננסיים, ביטוח והשכרה, (הרעה של 45.4%), שירותי תחבורה והסעות, (הרעה של 42.1%), שירותי תיירות ונופש, (הרעה של 41.8%) ותעשיית מוצרים לתחבורה, (הרעה של 40%). אולי בחודש הבא יתקדמו גם כל אלה לכיוון ההתאוששות.