רצאבי: הסחבת שנוקט האוצר בהארכת תוקף תיקון 50 משתקת את שוק הנדל"ן

תוקף התיקון, שחוקק כחלק מרפורמת ועדת רבינוביץ, פג בסוף 2003; רצאבי הגיש הצעת חוק פרטית

"האוצר נוקט בסחבת לא מובנת, אשר משתקת את שוק הנדל"ן ויוצרת בקרב העוסקים אי שקט, כתוצאה מאי הוודאות לגבי גורלן של עסקאות שונות". כך אמר ל"גלובס" יו"ר ועדת המשנה למסים של ועדת הכספים, ח"כ אהוד רצאבי (שינוי).

רצאבי יצא בהתקפה על האוצר, שמעכב יותר מחודשיים את הארכת תוקף התיקון הרחב (מס` 50) בחוק מיסוי מקרקעין, אשר פתח לפני כשנתיים את הרפורמה בענף הנדל"ן. התיקון התקבל בעקבות המלצות ועדת רבינוביץ הראשונה, ונועד להסיר חסמים מהשוק.

רצאבי מציין, כי החוק נקבע מלכתחילה כהוראת שעה בתוקף לשנתיים, עד 31 בדצמבר 2003, במטרה להפיק לקחים מביצוע הרפורמה ולשפר על פיהם את החקיקה. הוא אומר, שהיה לאוצר מספיק זמן להיערך בזמן לביצוע התיקונים כדי להבטיח את רציפות החוק.

לדבריו, נוצר מצב בלתי נסבל, שבו אין תוקף לחוק כאשר בצנרת מתרוצצים תיקונים שונים כתזכירי חוק לשם קבלת חוות דעת משפטנים ובעלי מקצוע מתחום הנדל"ן. ככל הידוע לו, גם עליהם אין עדיין הסכמות באוצר, ולכן טרם לבשו צורה של הצעת חוק מגובשת.

רצאבי הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית, שמאריכה את הוראת השעה בשנתיים נוספות, עד סוף 2005. זאת, לגבי מספר סעיפים אשר נועדו להסדיר 4 סוגי עסקאות מרכזיים: הקלות לעסקאות קומבינציה; הסדרי מיסוי במכירת אופציה במקרקעין; הסדרי מיסוי בחילוף זכויות במקרקעין; ומתן הקלות בפעולות פינוי-בינוי. סעיף נוסף המהווה תיקון בחוק לעידוד השקעות הון, עוסק בסיוע לבנייה להשכרה.

רצאבי מציע שגם השנתיים הבאות ישמשו מבחן לרפורמה, ובסיס לתיקונים נוספים.

הוא מבקש מתן גיבוי דחוף של ועדת השרים לחקיקה להצעתו הפרטית, אם האוצר מתמהמה בהגשת ההצעה הממשלתית להארכת תוקף. זאת, כדי שניתן יהיה להעביר אותה בכנסת לפני צאתה לפגרת הפסח (5 שבועות) בעוד כשבועיים.

רצאבי טוען, כי עוד במושב הקודם של הכנסת לחץ דרך ועדת המשנה למסים להאריך את החוק, ונציבת מס הכנסה, טלי ירון-אלדר, בעצה אחת עם הממונה על הכנסות המדינה, מאיר קפוטא, הביעו נכונות להאריך את ההטבות. כך שבפועל, הצעתו הפרטית תואמת את הקו שהציב האוצר, בשינוי אחד: לא יינתנו הטבות מס אלא לסוגים מסוימים של עסקאות, כמו פינוי-בינוי, קומבינציה וחילוף זכויות.

"הרפורמה של ועדת רבינוביץ נועדה לבטל את החסמים בשוק הנדל"ן, והחלה ברגל ימין. אבל הוואקום המשפטי הממושך בחודשיים האחרונים והסחבת באוצר, שמונעת את הארכת תוקף החוק, יוצרים חסמים חדשים, בניגוד מפורש לתורה שנתניהו הרביץ השבוע בוועדת הכספים", אמר רצאבי.