תוכנית פיצול בז"ן מתמוססת: פריצקי שוקל מחדש כדאיות המהלך; רומז כי יתנגד לו

שר התשתיות: "המדינה תפסיד כסף רב מההפרטה ותיאלץ לשלם סכומים אדירים לחברה לישראל; בתי זיקוק בעולם מתאחדים כיום, לא מתפצלים"

התוכנית של הממשלה לפצל את חברת בתי הזיקוק לשתי חברות נפרדות הולכת ונמוגה. שר התשתיות, יוסף פריצקי, הודיע היום (ד`) כי הוא שוקל מחדש את כדאיות פיצול החברה, ומתוך דבריו ניתן ללמוד כי בסופו של דבר יתנגד לתהליך. בכך שינה פריצקי את דעתו הנחרצת הקודמת, לפיה יש לפצל את בתי הזיקוק, כדי להגביר את התחרותיות במשק האנרגיה בארץ.

שר האוצר, בנימין נתניהו, הודיע בשבוע שעבר לוועדת הכספים של הכנסת, כי יש לבחון את הנושא מחדש. יוצא איפוא, כי שני הגופים שהובילו בשנה האחרונה את תהליך הפיצול - משרד האוצר ומשרד התשתיות - מתחילים לסגת מהתוכנית.

פריצקי אמר היום, כי מנתונים שנאספו במשרד התשתיות עולה, כי כדאיות פיצול בתי הזיקוק מוטלת בספק. הכוונה היתה להקים שתי חברות נפרדות: האחת שתהיה אחראית על בית הזיקוק הגדול יותר, בחיפה, והשנייה שתהיה אחראית על בית הזיקוק השני, באשדוד.

המדינה אמורה הייתה למכור, בשלב ראשון, לגופים פרטיים את בית הזיקוק באשדוד, ולאחר מכן להפריט דרך הבורסה חלק ממניות בית הזיקוק בחיפה, תוך השארתו בשליטה ממשלתית.

במסגרת ההסכם שנחתם לפני כשנה עם החברה לישראל , המחזיקה ב-26% ממניות בתי הזיקוק (המדינה מחזיקה ב-74%), הסכימה החברה לישראל לוותר על התנגדותה לפיצול תמורת אופציה חד צדדית למכירת מניותיה בבתי הזיקוק למדינה, על פי שווי שנקבע מאוחר יותר על ידי שני מעריכי שווי.

החברה לישראל הודיעה לפני כחצי שנה כי היא מבקשת לממש את האופציה, ולמכור את מניותיה לפני תהליכי הפיצול וההפרטה. משרדי התשתיות והאוצר מתנגדים לכך, ומאז מתקיימים דיונים כדי למצוא חלופות. החברה לישראל אמורה לקבל כ-120 מיליון דולר תמורת מניותיה. משרדי התשתיות והאוצר ביקשו מהחברה לישראל להמתין עד אשר יבוצע תהליך של פיצול או הפרטה, כדי שלמדינה יהיו כספים פנויים לתת לחברה לישראל.

פריצקי אמר היום, כי "עבור הפיצול תידרש מדינת ישראל לשלם לחברה לישראל סכומי כסף אדירים. מעבר לכך, כלל לא ברור שבית הזיקוק באשדוד, שהוא קטן בצורה משמעותית מבית הזיקוק בחיפה, יוכל לתפקד כבית זיקוק עצמאי ולהוות תחרות לבית הזיקוק בחיפה. חשוב לציין כי כל רעיון הפיצול הוא לעודד תחרות במשק הדלק, אך ברגע שאין בסיס שווה בין בתי הזיקוק, כל רעיון התחרות מוטל בספק רב".

עוד אומר פריצקי, כי "תהליך הפיצול יגרום למדינה להפסיד כסף רב בהפרטתם, שכן הערך של שני בתי הזיקוק בנפרד הוא פחות מהערך שלהם כבית זיקוק אחד. יתר על כן, בעולם לא ניתן היה למצוא דוגמאות של פיצול בתי זיקוק , אלא להיפך, בתי זיקוק מתאחדים לבית זיקוק אחד גדול. כניסתו של הגז הטבעי לישראל, תגרום לכך שלא יהיה צורך במזוט, דבר שיצריך את בתי הזיקוק להשקיע כסף רב במתקן הקרוי `פצחן`. עלות מתקן כזה יקרה מאוד וקיים ספק רב שלבית זיקוק קטן כאשדוד, המייצר 4 מיליון תזקיקים בלבד, יהיה כדאי להשקיע במתקן כזה".