שטרית פועל להחלשה של הביטוח הלאומי: "אבטל המועצה הציבורית"

המועצה יושבת בראשות המוסד, ובה יש רוב לנציגי העובדים * המועצה קובעת את מדיניות המוסד

השר מאיר שטרית מבקש לחולל מהפכה במבנה המוסד לביטוח לאומי, ולבטל את המועצה הציבורית היושבת בראשו, שבה יש רוב לנציגי העובדים והמעסיקים.

לדברי שטרית, אין לתת מקום בניהול המוסד לנציגי גופים אינטרסנטיים. המועצה קובעת את מדיניות המוסד, ומעורבת בפעילותו השוטפת באמצעות ועדות שונות. יו"ר המועצה הוא שר הרווחה.

שטרית גילה זאת אתמול (ג') לוועדת העבודה והרווחה בסיום הדיון שנערך על האשמות שהטיח במוסד בדבר אי-סדרים כספיים ומינהליים בהיקף של מיליארדי שקלים.

המנהל החדש של המוסד, יגאל בן-שלום, אישר חלק מהטענות והודיע על הקמת צוות פנימי, לשדרוג מערכות המידע והמחשוב במסגרת תוכנית אב שתבוצע בתמיכת האוצר.

שטרית הציע לקצר את התהליך, בהקמת ועדה משותפת עם האוצר. "אני לא רוצה להשתלט על המוסד", הכריז שטרית בדיון. "אני רוצה שישאר עצמאי, אבל שיפעל באופן סדיר".

שטרית אמר, כי הביטוח הלאומי כבר אינו מוסד ביטוחי, אם האוצר צריך לממן מחצית מתפקידו. הוא חזר וציין את סדרת המחדלים שגורמים לבזבוז סכומי עתק מתקציב המוסד, כשחלקם הוגדר על-ידו כ"גניבה ע"י הציבור", כתוצאה מהיעדר פיקוח, ומניהול לקוי.

הוא חזר וציין סדרת מחדלים, כמו תשלום קצבת אבטלה לפי שכר הברוטו, ללא ניכוי מיסים, ב-2 מיליארד שקל בשנה. הוא הזכיר את כפל הגמלאות, שגורם בזבוז של מאות מיליוני שקלים, כתוצאה ממערכת מחשבים ישנה שאינה מתאמת בין המערכות השונות.

שטרית התריע במיוחד על חוסר התיאום שבין מחשבי המוסד למשרד הפנים, שגורם להיעדר שליטה על תנועת תושבי הקבע ותושבי הרשות הפלשתינית לישראל ובחזרה.

מצב זה גורם לחלוקה נדיבה של קצבאות, בין השאר לתושבי מזרח-ירושלים, ביניהם בכירי הרשות הפלשתינית, ג'יבריל רג'וב, חנאן עשראווי ושומר ראשו האישי של ערפאת, שנהנים מקצבאות ילדים.

הוא עמד על ההפקרות השוררת במגזר הערבי, שם אין מדווחים על אנשים שנפטרו. הוא ציין מקרה שבו משפחה המשיכה לקבל קצבאות זקנה בסכום של 438 אלף שקל עבור אשה שנפטרה לפני 10 שנים.

הוא הזכיר גם מקרים שבהם אותה אשה "יולדת" אחת לכמה ימים או לכמה שבועות. לדבריו, המוסד משלם קצבאות ל-209 אלף ילדים ואמהות חד-הוריות, שהן תושבות לא חוקיות.

אנשי הביטוח הלאומי דחו כמה מטענותיו, כמו אי-רישום שיקים בזמן. אבל שטרית חזר וטען, שכל טענותיו מבוססות על גיבוי מסמכים, שאותם הוא מוכן לגלות למנכ"ל "בארבע עיניים".

הוא ציטט מאחד הפרוטוקולים של ישיבות הנהלות המוסד, שבהן רואי החשבון מסרבים לחתום על המאזנים, ומישהו מאנשי ההנהלה מגיב באומרו: "ניישר את המספרים מול רואי החשבון".