הפתעה לפטרבורג: פרטנר תשקיע 100 מיליון ד' ותתפוס עמדת שליטה במת"ב-תבל

(עדכון) אם יושלם המהלך, תהפוך פרטנר לקבוצת התקשורת הבולטת אחרי בזק - ותשאיר את סלקום מאחור


1. בשוק ההון אולי הופתעו מהסיכום בין פרטנר למת"ב, אבל המהלך כל כך הגיוני שההשאלה היחידה שצריכה להישאל היא איך לא עשו זאת קודם. האסטרטגיה המוצהרת של פרטנר גרסה אמנם שלא כדאי לצאת מגבולות הסלולר, וכל פעילות שאינה סינרגית לעסקי הליבה לא תהווה חלק מהחברה, אבל הזרמים התת קרקעיים בפרטנר געשו והפכו אותה מחברת סלולר בדלנית משהו לקבוצת תקשורת שידה בכל ויד כל בה.

כל כך הרבה זמן מדברים בשוק התקשורת על הקונסולידציה הצפויה, ועכשיו עשתה פרטנר את המהלך המשמעותי הראשון לכיוון, שאולי יביא לתגובת שרשרת של מהלכים נוספים בשוק, כך שבסופו של דבר יווצרו מספר מועט של גופי תקשורת גדולים בישראל, שכל אחד מהם ישלוט במגוון השירותים השונים: סלולר, טלפוניה קווית, אינטרנט, שיחות בינלאומיות וטלוויזיה רב ערוצית. האספירציות של פרטנר יהפכו ללא ספק לקטליזטור של שוק התקשורת.

2. אם תשאלו את המנהלים הבכירים בפרטנר ובדנקנר השקעות על העיתוי המדויק שבו המשא ומתן בין שתי החברות הפך להיות רציני, הם יגידו שזה קרה ביום שישי האחרון. הסיבה לכך היא שההודעה הראשונה לבורסה שפרסמו שתי החברות בנוגע למגעים ביניהן הגיעה רק בשישי בערב, וכדי לא "להסתבך" עם הרשויות לניירות ערך בישראל ובארה"ב, מעדיפים בפרטנר ומת"ב להתאים את העובדות לתיזמון של ההודעה לבורסה.

האמת היא שהדיווחים בנושא, כבר ביום רביעי, דחפו את שני הצדדים לזרז את המשא ומתן ולהוציא את ההודעה לבורסה מוקדם יותר מהמתוכנן. המשא ומתן של מת"ב עם פרטנר אמנם הבשיל לאט, אך המהלכים המשמעותיים לקראת הסגירה התגלגלו יחסית מהר. כדי לגלגל מהלך כזה צריך קודם כל את האישור של בעלי המניות, שחייבים להיות משוכנעים שהמהלך כדאי, לאחר מכן צריך ששני הצדדים יגיעו למכנה משותף, ובסופו של דבר צריך לסכם אותו ולקבל את האישורים של גופי הרגולציה השונים.

בפועל היה צורך לשכנע את בעלי השליטה בפרטנר, הקונגלומרט האצ`יסון ההונג-קונגי, להכרה שצריך להתרחב לתחומי תקשורת נוספים בשוק הישראלי וזה לא היה קל. בעולם זכורים מקרים בודדים, אם בכלל, שבהם חברת סלולר רוכשת חברת כבלים. מבחינת האצ`יסון מדובר על תהליך חריג. לבעלי המניות האחרים בפרטנר (לרבות מת"ב עם כ-5%) ולבעלי המניות במת"ב, שמכירים היטב את שוק התקשורת הישראלי, המהלך כבר נראה הרבה יותר טבעי.

מעבר לכך, כניסה של גורם אסטרטגי עם רקורד של הצלחה כפרטנר מהווה, עבור בעלי המניות של מת"ב, השבחה משמעותית של החברה. ברגע שהאישור לכניסה לעולם הכבלים הגיע מהאצ`יסון, תפס המשא ומתן הילוך גבוה, ובשבוע שעבר שני הצדדים החלו לסכם את הפרטים האחרונים בהסכם. אם הכל יתנהל כשורה, בימים הקרובים, ואולי אף היום, ייחתם החוזה בין מת"ב לפרטנר. העסקה זקוקה כמובן לאישור גורמי הרגולציה, בהם המפקח על הבנקים, הרשות להגבלים עסקיים ומשרד התקשורת. שר התקשורת, אהוד אולמרט, כבר העביר מסר מעל דפי העיתון שבכוונתו להיעתר לבקשה כזאת.

3. על פי תנאי העסקה, פרטנר תהפוך לבעלת גרעין השליטה במת"ב, ולשם כך יהיה עליה להחזיק יותר מניות מאשר שני בעלי המניות הגדולים הנוספים, דנקנר השקעות ודלק, שבשליטת יצחק תשובה. לשם כך פרטנר צריכה להחזיק לפחות ב-30% ממניות מת"ב, שיביאו לדילול של דנקנר ותשובה, כך שיחד יגיעו לכ-28% ממניות מת"ב. ככל הנראה פרטנר תרכוש כמות מניות גדולה יותר, כ-40% ממת"ב, מה שיעמיד את דנקנר ותשובה על אחזקות של כ-12% כל אחד בחברת הכבלים.

יחד עם זאת, תשובה ודנקנר יעגנו בחוזה עם פרטנר אופציה שלפיה הם יוכלו להגדיל בעתיד את אחזקתם בחברת הכבלים עד לגבול אחזקתם היום. עלות המהלך של פרטנר נגזרת משווי השוק של מת"ב (שמגיע היום לכ-1.13 מיליארד שקל), מהעסקה שבוצעה רק לפני חודשיים בין תשובה למת"ב ומהעובדה שפרטנר תשלם פרמיית שליטה (שלא תגולם במלואה, כיוון שלדנקר ותשובה יש אופציה להגדיל בעתיד אחזקתם). מכל האמור לעיל ניתן להעריך שפרטנר תשלם יותר מ-100 מיליון דולר.

פרטנר מתכננת לגייס כסף כדי לממן את העסקה, מהלך שככל הנראה לא תתקשה בו לאור העלאת הדירוג שלה על ידי חברות הדירוג והעובדה שהיא מקטינה באופן רציף ברבעונים האחרונים את המינוף שלה במאות מיליוני שקלים. היום עומד חובה של פרטנר לבנקים על כ-2 מיליארד שקל.

4. פרטנר לא מעניינת להיות "רק" בעלת המניות הגדולה במת"ב, אלא בתעשיית הכבלים כולה. לשם כך היא מסתמכת על מהלך שיתבצע במקביל לרכישת מניות מת"ב, והוא מיזוג בין תבל למת"ב, שקרוי בשוק "המיזוג הקטן". מקורות בבנקים אומרים שכבר היום פרטנר מנהלת איתם שיחות לגבי ביצוע המהלך: על פי איזה שווי למנוי הוא יתבצע, ואיזה חוב תיקח על עצמה מת"ב תמורת איזה אחוז מהמניות.

עד לא מזמן ההערכות דיברו על כך שהבנקים יחזיקו בכ-20%-25% מחברת הכבלים של תבל ומת"ב, אולם עתה ברור שהאחזקה הזאת תהיה אף נמוכה יותר ויכולה להגיע לכ-10% בלבד ואף פחות מכך. ייתכן גם שהבנקים יחליטו כבר בשלב זה לוותר על כל אחזקתם בכבלים, אם המחיר יהיה אטרקטיבי דיו. בבנקים לא מתביישים לדבר על שווי מינימלי למנוי של 1,500 ואפילו 1,700 דולר, הרחק משווי של כ-1,400 שהשתקף מעיסקת תשובה-מת"ב. לעסקת מת"ב-פרטנר צפוי להיות אפקט דומינו, שיביא להצטרפותה של ערוצי זהב, בבעלות אליעזר פישמן וידיעות אחרונות, לגרעין הממוזג. משם, הדרך להנפקה יכולה להיות קצרה מאוד.

5. הכניסה של פרטנר למת"ב, פותרת להרבה מאוד גורמים המעורבים בשוק הכבלים בעיות סבוכות, והם מברכים על המהלך הזה. הרכישה פותרת באופן סופי כל קושי קודם שנוצר מול הרגולטור, בעיקר מול המפקח על הבנקים, בכל הנוגע למיזוג תבל ומת"ב ויותר מאוחר שילובה של ערוצי זהב בחברת הכבלים הממוזגת. כל זה מתרחש כיוון שלחברות הכבלים נכנס גורם חדש וחזק פיננסי (אם כי עדיין ממונף), שיזרים מזומן חדש לחברה ויחלק את הסיכון בצורה טובה יותר.

הבנקים יוצאים מרווחים מהעסקה, כיוון שהיא נותנת דחיפה גדולה לעסקת מכירת מניות תבל שברשותן. אצל הבנקים, האחזקה בתבל כבר רשומה לפי שווי למנוי של 1150 דולר, כך שבכל מקרה, העסקה של תבל תניב להם פירות, השאלה היא רק כמה. גם בעלי המניות בערוצי זהב יכולים להיות מרוצים היום, כיוון שהם נמצאים צעד אחד נוסף לקראת מיזוג, שיוביל להנפקה ולאקזיט המיוחל, למרות כל השנים הקשות. היום מתברר גם שתשובה עצמו עשה מהלך חכם מאוד כשנכנס רק לפני כחודשיים למת"ב ורכש כ-18% תמורת 43.5 מיליון דולר.

מניית מת"ב קפצה היום בכ-7% והאפסייד של תשובה מאחזקתו במת"ב נראה טוב מתמיד. קשה להאמין שתשובה, כשהחליט להשקיע במת"ב, לא ידע על המהלך שנרקם בין מת"ב לפרטנר. למרבה הפלא, העסקה יכולה לעשות טוב למתחרה העתידית של פרטנר, בזק. בבזק מקווים שהעובדה שפרטנר מקימה קבוצת תקשורת, שלא תסבול מהגבלות רגולטוריות קשות שמהן סובלת בזק, תדחוף את הרגולטור לשחרר את הרסן גם לבזק. למרות השאיפות בבזק, הסיכוי שהרסן אכן ישוחרר בקרוב הוא נמוך, ועד שבזק לא תוכיח שיש איום אמיתי מקבוצת התקשורת החדשה, היא לא תזכה כנראה להקלות.

6. עסקת מת"ב-פרטנר היא המצבה על קבר הרעיון להקים קבוצת תקשורת על בסיס חברות הכבלים שתתחרה בבזק. הרעיון, שהבשיל בעידן הזהב של חברות הכבלים, לפני כ-4 שנים, גרס שחברות הכבלים ייכנסו לעולם הטלפוניה והאינטרנט, ישתלטו על חברת סלולר ויהפכו לגורם הדומיננטי השני בשוק התקשורת אחרי, ואולי אפילו לפני בזק.

הזמן, וזו לשון המעטה, לא עשה טוב לכבלים, כשהתחרות עם חברת הלוויין YES הקפיצה את ההוצאות והמהלך הארוך של המיזוג, שנגמר בלא כלום, שחק את כוחן של שלושת חברות הכבלים. במקביל חברות הסלולר הלכו וצברו כוח בשוק התקשורת, עד שהפכו לגורם הדומיננטי ביותר בשוק כולו, כשהן מחזיקות יחד כ-56% מסך הכנסות שוק התקשורת הישראלי כולו. מכאן, הדרך למצב שבו חברת סלולר היא זו שקונה את הכבלים, ולא להיפך, הייתה קצרה מאד. המהלך הנוכחי של פרטנר היום תוצאה ישירה של השקעת בזק ביס והמחדל של הכבלים להתמודד עם המתחרה החדש.

7. מהיום אמרו, קבוצת פרטנר, ולא חברת פרטנר. המהלך של מנכ"ל פרטנר, עמיקם כהן, מצוין מבחינה אסטרטגית ומעניק לחברה אופק ומקום של כבוד בשוק התקשורת העתידי. פרטנר צמחה בקצב מהיר מאוד בשוק הסלולר הישראלי, והיום, כאשר השוק הופך רווי והצמיחה תהיה בקצבים איטיים הרבה יותר, הגיע הזמן שפרטנר תנצל את יכולותיה בשדות זרים. פתאום שאלות כמו כניסה לשוק הבינלאומי ואפילו פיתוח תשתית לדור השלישי, נראות משניות למהלך העיקרי של החברה, שיהפוך אותה לחברת תקשורת כוללת מובילה בישראל.