על אופציות וחוזים עתידיים

ניהול השקעות באמצעות מכשירים פיננסיים הוא הסגמנט שהתפתח בקצב המהיר ביותר בשנים האחרונות בתחום ההשקעות בעולם: לכל בית השקעות גדול יש מחלקה שעוסקת בניהול השקעות באמצעות מכשירים פיננסיים.

תחום המכשירים הפיננסיים מתייחס לניהול השקעות באמצעות חוזים (managed futures) ו/או לניהול השקעות באמצעות אופציות (managed options). חוזה עתידי הוא התחייבות לקנייה או מכירה של נכס בזמן כלשהו בעתיד. רכישת אופציה היא הזכות לקנות או למכור נכס, במחיר מסוים, בזמן עתידי כלשהו.

את ההבדל המהותי בין חוזה עתידי לבין קניית אופציה ניתן להגדיר כך: האופציה מתייחסת לזכות קנייה או מכירה של נכס, ואם מחיר הנכס אליו מתייחסת האופציה אינו נוח, אין חובה לממש את האופציה וכפועל יוצא, גובה ההפסד מוגבל. בחוזה עתידי, לעומת זאת, קיימת מחויבות לביצוע הקנייה או המכירה ולכן לכאורה, ההפסד אינו מוגבל.

קנייה ומכירה של חוזים או אופציות ניתן לבצע לגבי מגוון רחב של נכסים, ממניות ומדדי מניות, שערי מט"ח ושערי ריבית ועד לשימוש במכשירים פיננסיים על סחורות כגון נפט, זהב, קפה, סויה, סוכר ועוד.

מהם היתרונות בשימוש במכשירים פיננסיים? מחקרים מוכיחים שלצורת הניהול באמצעות מכשירים פיננסיים תכונות ייחודיות: אחת מהן היא השגת תשואות ממוצעות טובות יותר, לאורך זמן, ביחס להשקעות קונבנציונליות (מניות ואיגרות חוב), תוך תנודתיות גדולה יותר של התשואה.

בהשקעות מסוג זה אין מתאם בין התוצאות (רווח או הפסד) של ניהול באמצעות מכשירים פיננסיים, לבין תוצאות הניהול בהשקעות קונבנציונליות.

הסיבה לחוסר המתאם היא שבמכשירים פיננסיים ניתן ליהנות גם מירידה וגם מעלייה במחירי מניות או שערי מט"ח וסחורות וכן מעליית שערי ריבית, בעוד בהשקעות "רגילות" ניתן ליהנות רק מעליית שערי מניות או מירידה בשערי הריבית.

העברה של חלק מתיק השקעות לניהול באמצעות מכשירים פיננסיים מאפשרת ליטול את הסיכון בתיק ההשקעות ולשפר את ממוצע הרווח על ההשקעה לאורך זמן.

בית ההשקעות גולדמן זאקס ערך מחקר בנושא והמליץ להשקיע עד 10% מתיק ההשקעות באמצעות מכשירים פיננסיים. מחקרים נוספים של ה"שיקאגו בורד אוף טרייד" וה"שיקאגו מרקנטיל אקסצ'יינג" ממליצים על השקעה של עד 20% מתיק השקעות במכשירים פיננסיים, כדי לקבל תיק השקעות שבו יתקיים יחס אופטימלי בין הסיכון לתוחלת הרווח.

מה נדרש ממנהלי השקעות המשקיעים באמצעות מכשירים פיננסיים? מנהל השקעות באמצעות חוזים נדרש ליכולות גבוהות של חיזוי וניתוח של התנהגות מחיר הנכס, יכולת בניית תוכנית מסחר מוגדרת, משמעת גבוהה לפעול על פי התוכנית שהגדיר מראש בכל מצב של התנהלות השוק, וניסיון רב במסחר בנכסים סחירים.

מנהל השקעות באמצעות אופציות נדרש גם הוא ליכולות אלה ובנוסף גם להבנה עמוקה של תכונות האופציות, על מנת שיוכל להתאים את אסטרטגיית ההשקעה שלו לתחזיות על התנהגות הנכס ולהגדיל את סיכויי הרווח.

מאמר אחד מתוך סידרה של חמישה מאמרים על שוק הנגזרים.

הכותב הוא מנכ"ל תטא 1 השקעות וניירות ערך בע"מ, חברה לניהול השקעות באמצעות מכשירים פיננסיים. כל האמור לעיל הנו בגדר דעה אישית של הכותב, מבוסס על ניסיונו האישי ואינו מהווה מחקר מדעי. אופציות וחוזים עתידיים מוגדרים בחוק כנכס בעל סיכון מיוחד. כל הפועל על פי הרשום לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.