בנק איגוד: זכייה של אלביט בפרויקט ה-WATCHKEEPER בבריטניה - בעלת השפעה מהותית על תוצאות החברה

בבנק צופים לחברה הכנסות של 960 מיליון דולר בשנת 2004, המהווים צמיחה של כ- 7% לעומת שנת 2003

לאחר פרסום הדו"חות הכספיים של חברת אלביט מערכות הותירו בבנק איגוד את המלצתם למניית החברה ברמת 'קניה' והותירו ללא שינוי את מחיר היעד ברמה של 23 דולר למניה.

האנליסט ברנרד מנור מאיגוד מעריך כי עליית הוצאות המו"פ ברבעון הרביעי, היתה, על פי הנהלת החברה, חד פעמית ולא משקפת ירידת רווחיות נמשכת בפרוייקטים שלה כך שהחל מהרבעון הראשון של 2004 צפויה רווחיותה הגולמית לחזור לשיעורים של כ- 26% כפי שהיון ברבעונים השני והשלישי של 2003.

בבנק איגוד מעריכים כי לחברה פוטנציאל צמיחה משמעותי מאד בשנים הקרובות, הן בתחום המל"טים (בארץ ובעולם) שבא לידי ביטוי בזכיה בחוזים הבאים: אספקת מערכות מל"טים (מטוסים ללא טייס) לצה"ל בהיקף 47 מיליון דולר בשלוש השנים הקרובות. הזמנה זו (הכוללת גם מע' קרקעיות לשליטה ובקרה, מע' תקשורת ואימון) תבוצע ע"י חברת הבת חץ הכסף שמשמשת כבר ספקית גדולה של מל"טים מתקדמים לצה"ל. החוזה השני הוא, הפעלת מערכות מל"ט מדגם הרמס 450 במסגרת תוכנית ניסוי טיסות והערכה של משרד ההגנה האמריקני. תוכנית משרד ההגנה האמריקני היא לכלול פעילות משוטפת עם ארבע זרועות הצבא האמריקני כך שמערכות המל"טים יתורגלו באיסוף מידע מודיעיני חזותי ואלקטרוני מפורט בזמן אמת והצגת מפת אזור הקרב לשדרת הפיקוד הטקטית המנהלת את הקרב. מל"ט ההרמס מסוגל לשאת משקל מרבי של 150 ק"ג, גובה טיסה מרבי של 18,000 רגל ויכול שהיה באוויר של עד 20 שעות.

בנוסף לשני פרוייקטים אלה, הודיעה החברה בתחילת פברואר 2003 כי עלתה (יחד עם שותפתה קבוצת ת'אלס מצרפת שהיא כיום הספקית, השניה בחשיבותה, למשרד הביטחון הבריטי ובבעלותה גם חברות ביטחוניות בריטיות) לשלב האחרון בהתמודדות על פרוייקט משרד הביטחון הבריטי ה-WATCHKEEPER לאספקת מטוסי מודיעין ללא טייס. בפרוייקט זה צפויה לספק החברה את המל"ט עצמו יחד עם קרונות הבקרה, תוכנות פיענוח הנתונים והתקשורת בין המל"ט למפעילו וכן אמצעי אימון והדרכה לכוחות הבריטיים עפ"י דרישת הצבא הבריטי. אלביט מערכות ת'אלס מתמודדות בשלב האחרון של המכרז מול קבוצת נורת'גרופ גרומן האמריקנית יחד עם חברת BAE הבריטית. החברה נמצאת במגעים שוטפים עם משרד הביטחון הבריטי אשר בוחן את יכולות המל"ט של החברה והחלטה על הזוכים במכרז עשויה להתקבל במהלך מחצית שניה של 2004. לזכיה בפרוייקט זה שהיקפו מוערך בכ- 1.3 מיליארד דולר יכולה להיות השפעה מהותית לשיפור תוצאות החברה בעתיד, על פי בנק איגוד.

פרוייקט עתידי גדול אחר של החברה הוא פרוייקט "צבא היבשה הדיגיטלי" לצה"ל. כזכור, בתחילת חודש יוני 2002 הודיעה החברה כי נבחרה ע"י משרד הביטחון לביצוע תוכנית "צבא היבשה הדיגיטלי" לצה"ל. עם זאת עדיין לא נחתם חוזה לפרויקט זה בין הצדדים ומסיבה זו לא נכלל הפרויקט בצבר ההזמנות של החברה. החברה נמצאת עדיין במו"מ עם משרד הביטחון לביצוע פרוייקט גדול ושאפתני זה.

בפרוייקט זה אלביט מערכות תהיה הקבלן הראשי והחברות רפא"ל ותדיראן מערכות יפעלו כקבלני משנה עיקריים. פרוייקט זה שהינו בעל מאפיינים טכנולוגיים מתקדמים צפוי בסופו לאפשר לצה"ל קבלת תמונה עדכנית ורחבה יותר מהקיים של שדה הקרב תוך ייעול השימוש בכוח אדם ואמצעי לחימה. פרוייקט זה אם יאושר ויתוקצב צפוי להימשך מספר שנים והכנסותיו לחברה בשנים הקרובות יהיו בסדרי גודל משמעותיים.

נק'ודת חוזק משמעותית אחרת של החברה, כפי שמציינים באיגוד, היא הסכמי שיתוף פעולה אסטרטגיים עם ענקית התעופה לוקהיד מרטין האמריקנית. חברת לוקהיד מרטין זכתה במכרז של חיל האויר הישראלי לאספקת 102 מטוסי קרב מסוג F-16I והודיעה כי בחרה בחברת אל-אופ לאספקת התצוגה העילית בתא הטייס במטוס ה- F-16I בהיקף כ- 85 מיליון דולר.

כמו כן זכייתה של לוקהיד מרטין במכרז משרד ההגנה האמריקאי לספק את מטוס הקרב העתידי F-35 בהיקף של 200 מיליארד דולר הביאה לאלביט מערכות חוזה לאספקת קסדת הטייס החדשה של החברה באמצעות אחזקתה המשותפת בחברת VSI יחד עם חברת קאייזר ארוספייס ואלקטרוניקס. היקף החוזה החדש לאספקת קסדות הטייס אותו תבצע חברת VSI מוערך בכ- 400-200 מיליון דולר כך שחלקה של אלביט מערכות מוערך ב- 200-100 מיליון דולר על פני מספר שנים בשלב הראשון. בשלבים הבאים עשויים להיות מכירות גם ליתר מדינות ברית נאט"ו בפוטנציאל של מאות מיליוני דולר נוספים.

להערכת האנליסט ברנרד מנור, עיקר הצמיחה של החברה, בשנים הקרובות, צפויה להגיע משווקי המכירה של החברה בארה"ב, שם ממשיכים לגדול תקציבי הביטחון ולחברה צפויים הזמנות בתחום מערכות הראש למטוס הקרב העתידי של ארה"ב בו זכתה חברת לוקהיד מרטין ויתכן שאף צמיחה מתונה תגיע גם מלקוחותיה באסיה ואירופה.

באירופה, למרות שבה המגמה הנמשכת היא קיצוץ בתקציבי הביטחון, ישנן הזדמנויות צמיחה משמעותיות בתחומי המל"ט והאלקטרו-אופטיקה עבור החברה. באופן כללי תחום המטוסים הלא מאויישים הינו תחום מתפתח מאד בכל העולם וגם בארץ. בישראל אלביט מערכות השיגה מעמד מוביל בתחום אספקת מל"טים ומזל"טים למשרד הביטחון כשהיא הספק המוביל לצה"ל של מל"טים הן הגדולים והן הקטנים עד לרמת החייל הקרבי הבודד המפעיל מזל"ט הניתן לנשיאה על הגב ומתופעל ע"י מחשב נייד.

באיגוד מציינים כי לחברת אלביט מערכות צבר הזמנות שהולך וגדל בכל רבעון כאשר לסוף 2003 עמד על היקף כ 1.75 מיליארד דולר לעומת 1.69 בסוף 2002. כ- 63% מהצבר נובע מהזמנות לחו"ל ו- 80% יבוצע במהלך 2004 ו- 2005. בשנת 2003 נכנסו לצבר החברה חוזים בהיקף כ- 961 מיליון דולר.

לאחר פרסום המאזן ליום 31 לדצמבר 2003, ביום 14 במרץ, הודיעה החברה על קבלת חוזה בהיקף 183 מיליון דולר בפרוייקט השבחת טנקי מערכה לצבא הטורקי חוזה המגדיל את צבר ההזמנות שלה להיקף כ- 1.93 מיליארד דולר.

על מנת לשפר את רווחיותה העתידית צפויה החברה להמשיך בתהליך התייעלות בו הספיקה החברה לפטר מספר עשרות עובדים (לחברה כ- 4,000 עובדים בארץ) כמו כן תאוחדנה פעילויות הרק"מ עם פעילות השליטה והבקרה (שהיוו יחד כ- 37% מפעילות החברה בשנת 2003) על מנת לנצל סינרגיות בין תכנון פיתוח וייצור מערכות קרקעיות שתביא לשיפור הרווחיות מתחומים אלה ברבעונים הבאים.

בשנת 2004 צופים לחברה באיגוד הכנסות בהיקף כ- 960 מיליון דולר, צמיחה של כ- 7% לעומת שנת 2003- צמיחה זו יכולה להיות מושגת מפעילויות קיימות של החברה כאשר רכישות נוספות אם תהיינה עשויות להגדיל את שיעור הצמיחה של החברה. להערכת האנליסט עשוי הרווח התפעולי המצטבר לשנת 2003 (בניכוי סעיפים חד פעמיים) להסתכם בכ- 60 מיליון דולר שיהוו כ- 6.3% מההכנסות והרווח הנקי צפוי להסתכם ב- 53 מיליון דולר שיהוו כ- 5.5% מההכנסות בדומה לשיעור שהיה ב- 2003 (כ- 50 מיליון דולר מהכנסות של 898 מיליון דולר).

בבנק איגוד ממשיכים להעריך את שוויה של חברת אלביט מערכות עפ"י שיטת היוון תזרים הרווח התפעולי הצפוי לחברה ב- 10 השנים הקרובות בניכוי עודף התחייבויותיה הפיננסיות ומותירים את הערכתם ללא שינוי מהערכה הקודמת עם שווי חברה של 900 מיליון דולר ומחיר היעד ל- 12 החודשים הבאים נותר 23 דולר למניה (על 39 מיליון מניות).