הנפקת טסקום גרמה לתשובה הפסד של 3.2 מ' ש'

קומיוטק, המשתייכת לקבוצת דלק, מחזיקה 5.1% ממניות טסקום ^ ההפרשה קוזזה בחלקה עם פיצוי של חצי מיליון דולר מסימנס, עבור הפסקת שיווק טלפונים סלולריים מתוצרתה

חברת קומיוטק , זרוע השקעות התקשורת של קבוצת דלק , סיימה את שנת 2003 בהפסד של 10 מיליון שקל, כפול מההפסד בשנת 2002. רוב הפסדי החברה אשתקד נבעו מהפחתת השקעות הון סיכון בסכום של 7.5 מיליון שקל, מהן 4.3 מיליון שקל ברבעון הרביעי (שהסתיים בהפסד של 2.8 מיליון שקל).

קומיוטק, שבחודש דצמבר נמחקו מניותיה מהמסחר, במסגרת הצעת רכש, נאלצה להפריש 3.2 מיליון שקל בגין השקעתה בחברה שביצעה מהלך הפוך של רישום למסחר, והכוונה היא לטסקום.

מדובר בהשקעה הגדולה ביותר בפורטפוליו של קומיוטק, שעמדה במקור על 18.5 מיליון שקל, ושכשני שלישים ממנה הופחתו עד היום בשל ירידת שווי.

קומיוטק מחזיקה 5.1% ממניות טסקום, שפיתחה ומפתחת כלי תוכנה חדשניים לייעול התכנון והבדיקה של מערכות מידע. ההפחתה הנוכחית בוצעה, כאמור, בעקבות רישומן למסחר של מניות טסקום לפי שווי של 20 מיליון דולר, הנמוך מיתרת השווי לפיו השקיעה בה קומיוטק.

בחודש שעבר קיימה טסקום הצעת מכר, בה מכרו חלק מבעלי המניות, בראשות קרן צמיחה לישראל, מניות המהוות 11% מהון החברה תמורת 10 מיליון שקל ובמחיר של 6 שקלים למניה. מאז, רשמו מניותיה עלייה של 40%.

ההפחתות שביצעה קומיוטק ברבעון קוזזן בחלקן עם הכנסה חד-פעמית של 2.2 מיליון שקל, פועל יוצא של הפסקת ההתקשרות בין החברה לסימנס ישראל.

במהלך שנת 2002 התקשרה קומיוטק עם סימנס בהסכם לשיווק והפצה של מכשירי טלפון סלולריים ואביזרים נלווים מתוצרת "סימנס". במהלך דצמבר אשתקד, חתמו הצדדים על הסכם לסיום ההתקשרות, שבמסגרתו שילמה סימנס לקומיוטק חצי מיליון דולר, בגין ביטול הסכם ההפצה והעברת הסוכנות לסימנס.

על פי ההסכם בין החברות תהיה קומיוטק זכאית לקבל מסימנס עמלה נוספת בגין מכירה עתידית של טלפונים סלולריים בכמות מוגבלת ע"י סימנס. אם בתום שנה ממועד חתימת ההסכם לסיום ההתקשרות תמכור סימנס את הזיכיון בסכום העולה על מיליון דולר, תשלם סימנס לקומיוטק 250 אלף דולר נוספים.

קומיוטק מדווחת, כי בכוונתה להמשיך ולפעול בתחום יבוא והפצה של מכשירים סלולריים בישראל והיא אף החלה לבחון התקשרויות עם יצרני מכשירים בחו"ל. בין היתר, ניהלה החברה מגעים לרכישת השליטה בקבוצת ראלקו, שבין היתר מחזיקה זיכיון לשיווק טלפונים סלולריים מתוצרת "שארפ".

הכנסותיה של קומיוטק ב-2003 עמדו על 23.7 מיליון שקל - ירידה של כ-50% לעומת 2002. הירידה, מדווחת החברה, נובעת מהפסקת ההתקשרות עם סימנס ברבעון הרביעי, בו נבעו לחברה הכנסות של 946 אלף שקל בלבד.

מלבד פעילות התקשורת הבתולית, השקיעה קומיוטק עד היום כ-53 מיליון שקל ב-11 חברות טכנולוגיה עתירות ידע, ובראשן טסטום. נכון לסוף דצמבר, עומדת עלות ההשקעה, בניכוי הפרשות שבוצעו לירידת ערך, על כ-22 מיליון שקל בלבד.

במהלך חודש דצמבר פרסמה קבוצת דלק הצעת רכש למניות קומיוטק ומחקה את מניותיה מהמסחר. בעקבות השלמת ההצעה מחזיקה קבוצת תשובה את הבעלות המלאה בקומיוטק, כשדלק עצמה מחזיקה 78.5% מההון וביתרת המניות מחזיקות גרין הון סיכון וחתנו של יצחק תשובה, רון אלראי.

אלראי, אגב, נכנס לאחרונה, באופן אישי, להשקעה בגרעין השליטה בחברת ראלקו, וזאת לאחר שקומיוטק הודיעה על הפסקת המגעים.