ועד עובדי בנק ישראל יוצא במפתיע להגנת יובל רכלבסקי: בכירי הבנק לא היו צריכים לכנות אותו פקיד קטן

(עדכון) - הוועד שיגר מכתב בעניין הממונה על השכר באוצר לנגיד קליין * העובדים בבנק דורשים לבטל תוספת הדרגה לבכירים

ועד עובדי בנק ישראל, המנהל מזה חודשים ארוכים מאבק נגד הממונה על השכר באוצר יובל רכלבסקי בפרשת מעניק ההתייעלות , החליט היום במפתיע לצאת להגנתו של רכלבסקי.

הוועד שיגר מכתב לנגיד הבנק ד"ר דוד קליין ובו הוא קובל על הפגיעה בכבודו של רכלבסקי בגין האמירה המיוחסת לבכיר בבנק ישראל שכינה את רכלבסקי "פקיד קטן".

הוועד טוען כי "רכלבסקי הוא עובד ציבור הגון ומסור, מהטובים בעובדי הציבור בארץ, וזאת על אף שגישתו לעניין בנק ישראל שגויה... הפגיעה בעובד ציבור ישר בגלל חילוקי דעות בענייני שכר אינה במקומה, ויותר משהיא פוגעת במר רכלבסקי היא פוגעת בבנק ישראל וגורמת נזק למאבקנו כעובדים. בהכירנו ובהעריכנו את הבכיר לו מיוחסת אמירה זו, אנו מאמינים שנפלה שגגה והוא לא התבטא בצורה כזו".

הוועד אומר עוד כי הבנק טורח להגיב במהירות על כל עניין, אך דווקא במקרה הנ"ל שמר על שתיקה רועמת. "אנו מציעים שדובר הבנק יוציא הודעה רשמית מטעם הבנק, המביעה צער ומתנערת מהכינוי הלא ראוי ומביעה הערכה לאיש, על אף חילוקי הדעות עמו. הוויכוח שלנו הוא עם גישת הממונה ולא עם אישיותו".

כינוס מחאה

ועד עובדי בנק ישראל מכנס היום (א`) כינוס מחאה, בעקבות חשיפת "גלובס" בדבר ההטבות החריגות הניתנות למנהלים הבכירים בבנק. כפי שנכתב, בנק ישראל מעניק לבכיריו דרגות פרישה המכונות "דרגות מוקפאות", ומשמעותן היא שהבכירים מקבלים עם פרישתם פיצויים מוגדלים.

הוועד החליט לשלוח מכתב לנגיד בנק ישראל, דוד קליין, לדרוש לבטל מייד את הענקת הדרגה הנוספת לבכירים. הוועד מאיים לפנות לערכאות משפטיות, אם קליין לא יבטל את ההטבה.

הנהלת בנק ישראל סירבה להגיב, אולם גורם בכיר בבנק הביע בשיחה עם "גלובס" פליאה על הודעת הוועד ועל צעדיו. הגורם מסר, כי כל עובדי בנק ישראל מקבלים הטבה חריגה עוד יותר מאשר המנהלים, המתבטאת בהענקת שתי דרגות פרישה לכל עובד בבנק, אשר משמעותן היא תוספת של 36%-45% לגמלת העובד.

הוועד דורש לבטל מיידית את חלוקת הדרגות המוקפאות ואת דרגות הפרישה למנהלים הבכירים, שגימלתם צמודה לעיסוק. לדברי יו"ר הוועד, רפי לנקרי, "אין הגיון כלכלי ואין הצדקה למתן דרגת פרישה למנהל בכיר, שגמלתו צמודה לעיסוק. אלה הן המצאות מבית היוצר של בנק ישראל, אשר מציגות באור שלילי בלתי מוצדק את כלל עובדי הבנק".

לטענת הוועד, השכר הקובע לגמלה של מנהל בכיר עומד על כ-45 אלף שקל בחודש, והתוספות בגין הדרגה המוקפאת ודרגת הפרישה מגיעות ל-9,000 שקל נוספים. עלות התוספות הללו בתשלומים עתידיים מסתכמת במיליוני שקלים. לדברי הוועד, מתן דרגת פרישה למנהלים בחוזה עבודה אישי אינו מקובל בשירות המדינה.

יצוין, כי הטבה זו ניתנה מבלי לקבל את ההיתרים הנדרשים מהממונה על השכר באוצר, יובל רכלבסקי, על אף שמדובר בהתחייבות עתידית של הבנק לבכירים אלה.

הוועד טוען, כי המנהלים הבכירים בבנק נהנים גם מהטבות כגון אחזקת רכב כולל למנהל שמקבל רכב צמוד מהבנק, תוספת ותק של 40 שנה אשר משולמת גם למי שלא הגיע לוותק זה, תשלום של שלוש ארוחות ותשלומי אש"ל בשיעור של 21% למנהל - גם אם הוא נוסע מחוץ לעיר לשעות ספורות בלבד.

הוועד טוען עוד, כי הממונה על השכר באוצר, יובל רכלבסקי, הגיש תביעה נגד המנהלים הבכירים, ותבע מהם החזר משנת 1998 בשל סכומים גבוהים של מענק התייעלות ששולמו להם.