שיחות וייסגלס בוושינגטון מתמקדות בסוגיית התמורה המדינית שדורשת ישראל

סוגיית חיסול יאסין הוזכרה רק בחטף * בוש: אשלח משלחת למזה"ת כדי להחיות את תהליך השלום, "אם הנסיבות יאפשרו זאת"

אם לשפוט לפי השיחות שניהלה אתמול (ג') המשלחת הישראלית בראשות דב וייסגלס, מנהל לשכת רה"מ, בבית הלבן, סוגיית יאסין כמעט נעלמה מסדר היום הישראלי-אמריקני.

וייסגלס, גיורא איילנד, היועץ לביטחון לאומי, ושלום תורג'מן, יועצו המדיני של רה"מ, נועדו עם היועצת לביטחון לאומי, קונדוליסה רייס, וצוות המועצה לביטחון לאומי לגיבוש הסכמה בין שתי המדינות על התמורה המדינית, או "הביטוח המדיני", שמבקשת ישראל לקבל מארה"ב תמורת פינוי התנחלויות מרוב או מכל רצועת עזה ואולי מחלק מהגדה המערבית.

"השיחות נמצאות בעצומן ויימשכו היום (ד')", אמר אמש לגלובס שגריר ישראל בוושינגטון, דני איילון.

איילון סירב למסור פרטים נוספים על השיחות, אך נודע שנושא חיסול יאסין הוזכר בהן בכמה משפטים בלבד, בעיקר מפי וייסגלס שפירט ראיות למעורבותו של יאסין בתכנון מעשי טרור. רוב הדיונים התמקדו בדרישת ישראל שהגושים העירוניים הגדולים סביב ירושלים יישארו בחזקתה כחלק מהסדר ביניים ארוך טווח עד שיימצא שותף פלשתיני שעמו יהיה אפשר לקיים דיונים על הסכם שלום בין שני הצדדים.

בכל זאת, סוגיית החיסול והשלכותיה על מעמדה של ארה"ב בעולם הערבי לא ירדו מסדר היום הציבורי. ניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט ועיתונים גדולים אחרים, הקדישו מאמרי מערכת לנושא זה. למרות שכולם הכירו בזכות ישראל להגנה עצמית והוקיעו את חמאס כארגון טרור, מתחו המאמרים ביקורת על חיסול יאסין.

וושינגטון פוסט, למשל, ציין את העובדה שישראל לא הודיעה מראש לארה"ב על הפעולה והדגיש, כי אם ממשל בוש מתכנן שיתוף פעולה עם ישראל במתן תמורה מדינית לפינוי עזה, עליו להיות מוכן להפתעות נוספות מסוג זה.

הנשיא בוש אמר אתמול, כי הוא מקווה לשלוח משלחת רמת דרג למזה"ת בשבוע הבא להחייאת מאמצי השלום, "אם הנסיבות יאפשרו זאת".

הנשיא אמר עוד, כי הממשל מודאג מאזהרת חמאס לפעולות טרור נגד ארה"ב. "בממשל זה מתייחסים ברצינות לכל איום", אמר בוש. "אני חושש מארגוני טרור שמסמנים את אמריקה כמטרה; בין אם מדובר באיום של חמאס או באיום של קאעידה, אנו מתייחסים לכולם ברצינות".

בוש חזר על נוסח שגור של התייחסות אמריקנית לפעולת החיסול. לדבריו, "לישראל יש זכות להתגונן מפני טרור, אך עליה לחשוב על תוצאות מעשיה".