הצעה לקבינט הכלכלי: המצרים יתנו את הערבויות לאספקת הגז הטבעי

במקום חברת החשמל הישראלית; ההצעה מתייחסת להתחייבויות ההדדיות בין הגורמים המעורבים

לקבינט הכלכלי-חברתי של הממשלה הוגשה לפני מספר ימים הצעת החלטה מסכמת בנושא עתיד עסקת רכישת הגז הטבעי ממצרים.

ל"גלובס" נודע, כי בהצעה נאמר, כי חברת החשמל תידרש לשנות את ההסכם העקרוני עם המצרים, כך שהמצרים הם שיתנו ערבויות כדי להבטיח אספקת גז סדירה לישראל.

כזכור, המצרים דורשים בתקופה האחרונה לקבל ערבויות מחברת החשמל הישראלית בשווי הצנרת שיקימו להולכת הגז ממצרים לישראל (300-200 מיליון דולר). נכון להיום, משרדי האוצר והתשתיות מתנגדים למתן הערבות למצרים.

עם זאת נודע, כי בימים הקרובים ייתכנו שינויים משמעותיים בהצעת ההחלטה של הממשלה, בעקבות דיונים הנערכים בימים האחרונים בין שר התשתיות, יוסף פריצקי, השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי.

הדיונים הם גם לגבי האפשרות להוסיף ספק גז שלישי, בנוסף למצרים, ובנוסף לשותפות ים תטיס שמצאה גז מול חופי אשקלון. כפי שהתברר בשבוע שעבר, במהלך ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, שוקלת הממשלה מחדש את הצעתו של פריצקי, להכניס בכל זאת את בריטיש גז כספקית גז שלישית אשר תספק את הגז מהשדות שנמצאו מול חופי עזה, במשותף עם הרשות הפלשתינית.

עד לאחרונה התנגד ראש הממשלה, אריאל שרון, לרכישת גז מהפלשתינים, בטענה שהכספים ישמשו לטרור.

הצעת ההחלטה שהוגשה לקבינט הכלכלי אינה מתייחסת כלל לאפשרות של הכנסת ספק שלישי, אלא רק להסכם הצפוי להיחתם בין חברת החשמל לבין המצרים, ששוויו 1.5 מיליארד דולר ל-11 השנים הקרובות.

בעקבות הפרסום ב"גלובס", כי חברת החשמל עומדת לתת למצרים, המיוצגים על-ידי קבוצת משקיעים בראשות יוסי מימן, ערבויות בסך 300-200 מיליון דולר, התחוללה סערה. בין היתר, דרשה ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק, לקבל אף היא ערבויות מחברת החשמל בגין הגז הטבעי שהיא מספקת לה ל-11 השנים הקרובות. ים תטיס לא קיבלה שום ערבויות במהלך חתימת העסקה.

בהצעת ההחלטה לקבינט נאמר עוד, כי חברת החשמל תידרש להכניס תיקון נוסף בהסכם עם המצרים, לפיו אם ייחתמו חוזים נוספים עם המצרים על-ידי צרכני גז אחרים, מלבד חברת החשמל, תפחת הכמות שלה מחויבת חברת החשמל. באחרונה טענה חברת החשמל, כי היא לא תזדקק לכל הכמויות (1.5 מיליארד דולר), אלא למחצית מכך, והיא מציעה כי היתרה תימכר או על-ידה או על-ידי המצרים ליצרנים פרטיים.

עוד נאמר בהצעת ההחלטה שהוגשה לקבינט, כי במהלך הדיונים על החוזה עם המצרים נוצרו מספר מחלוקות וקשיים, בין היתר בשל דרישת חברת החשמל לקבל שיפוי בגין כניסת יצרנים פרטיים למשק החשמל וכן שיפוי אם מערכת הולכת הגז היבשתית לא תוקם במועד. חברת החשמל דורשת התחייבות שהמערכת תוקם עד ינואר 2007. דירקטוריון חברת החשמל, בעקבות המחלוקת בנושא הערבויות וכן בעקבות הדרישות הנוספות של חברת החשמל, לא אישר את החוזה עם המצרים במתכונת המוצעת.

הקבינט מציע, כי על-מנת לאשר את ביצוע העסקה עם המצרים, במסגרת הסכם ההולכה שייחתם בין חברת החשמל לבין חברת הגז הטבעי הממשלתית, האחראית על הקמת מערכת ההולכה היבשתית, ייושמו התחייבויות עתידיות בנוגע לעמידה בלוחות הזמנים להקמת התוואי היבשתי ובנוגע להבטחת הגעת גז למערכת.

שרי התשתיות והאוצר מציעים, כי יוטל על יו"ר רשות הגז הטבעי לוודא, כי בהסכם ההולכה בין חברת החשמל לבין חברת הגז הממשלתית, ייכלל מנגנון פיצוי לחברת החשמל על נזקים ממשיים שייגרמו לחברה בגין איחור בהנחת צנרת ההולכה. כמו כן, על יו"ר הרשות יהיה לוודא, כי בהסכם ההולכה בין חברת החשמל לבין חברת הגז ייכלל מנגנון פיצוי לחברת הגז על נזקים שייגרמו לחברה בגין אי-הגעת גז למערכת.