הנגיד קליין צפוי להפחית את הריבית ב-0.2% לשיעור של 4.1%

על-פי שוק ההון, ריבית בנק ישראל צפויה לשוב ולעלות כבר באוקטובר השנה לשיעור של 4.4%, ובתחילת 2005 ל-5%

הריבית במשק תרד היום (ב') ב-0.2% נוספים, לשיעור של 4.1%. כך מעריכים גורמי כלכלה בכירים בירושלים. זהו שיעור הריבית הנמוך ביותר ב-28 החודשים האחרונים, מאז דצמבר 2001.

נגיד בנק ישראל, דוד קליין, צפוי להודיע היום על הורדת ריבית במשק, שתשלים הורדה כוללת של 0.7% בשלושה חודשים. מדצמבר 2002 ירדה כבר ריבית בנק ישראל ב-4.8%, וביחד עם ההורדה הצפויה מחר תרד ריבית הבנק המרכזי ב-5% במצטבר - קיצוץ כולל של 55%.

למרות חיסול אחמד יאסין נמשכת היציבות הפיננסית, הדולר נסחר ברמה של סביב 4.52 שקל, ואין נהירה של הציבור למטבע זר. האינפלציה הצפויה בשוק ההון התייצבה ברמה נמוכה של כ-1% בלבד ל-12 החודשים הקרובים (עד אפריל 2005), בדיוק בגבול התחתון של יעד יציבות המחירים, ומאפשרת לבנק ישראל להמשיך להוזיל את הריבית.

גם הריבית הריאלית על מקורות בנק ישראל נמצאת בקו ירידה, והיא מסתכמת כיום ב-4.3% בלבד, השיעור הנמוך ביותר בשנתיים וחצי האחרונות. ההערכה עם זאת היא, כי תהליך הפחתת הריבית קרוב למיצוי, מכמה סיבות:

על-פי שוק ההון, ריבית בנק ישראל צפויה לשוב ולעלות כבר באוקטובר השנה לשיעור של 4.4%, ובתחילת 2005 ל-5%. הדיעות חלוקות האם להמשיך ולהוזיל את הריבית, ולהסתכן בצורך לשוב ולייקר את הריבית בשיעור חד, או לחילופין לייצב את הריבית ברמה נמוכה שתתמוך בחידוש הצמיחה.

פער הריביות בין הריבית השיקלית בישראל לריבית בארה"ב ובאירופה הצטמצם מאוד.

האינפלציה הצפויה לשנתיים הקרובות מסתכמת ב-4%-3.3%, מעל ליעד יציבות המחירים.

למרות היציבות, נמשך הפיחות הזוחל בשקל לעומת הדולר.

בפעם הראשונה מזה שלוש שנים, הריבית הריאלית על מקורות בנק ישראל צפויה לרדת השבוע מתחת ל-4%, ותסתכם ב-3.8% בלבד.