הערת "עסק חי" לקבוצת טראופאן שבשליטת דור כימיקלים

החברה אינה עומדת בקובננטס (אמות מידה פיננסיות) שנקבעו לה על ידי הבנקים ^ צבי מור, יו"ר דירקטוריון דור כימיקלים: "בתוך 4-6 שבועות הבנקים יסיימו את הבדיקות שלהם וייקבעו אמות מידה פיננסיות חדשות" ^ דור כימקילים הפסידה 41 מיליון שקל ב-2003

שנה לאחר שכל שוק ההון הביט בהשתאות במסע הרכש המרהיב של משפחת דנקנר בחו"ל, באמצעות חברת דור כימיקלים ותחת הנהגתו של צביקה מור, מפרסמת החברה סימני אזהרה. דור כימיקלים, שנחשבה לאחזקה המבטיחה ביותר של משפחת דנקנר, דיווחה אתמול בשעות הערב על קשיים שהביאו להוספת הערת "עסק חי" לקבוצת טראופאן, אשר מהווה את רוב רובה של פעילות דור.

הסיבה להצמדת הערת העסק החי נעוצה בעובדה שקבוצת טראופאן לא עמדה באחת מתוך חמש אמות מידה פיננסיות שנקבעו להלוואות שנטלה על עצמה, בהיקף של 1.2 מיליארד שקל. טראופאן התחייבה לעמוד ביחס של EBITDA לחוב ברמה של 4.75% וחרגה ממנו לרמה של 5.11% (פער שמסתכם בכ-3 מיליון יורו). לפיכך נאלצה דור כימיקלים להעביר את ההלוואות הללו לסעיף הלוואות לזמן קצר.

בדור מציינים היום שהבנקים בחו"ל, מהם ניטלו ההלוואות, עדיין לא העמידו אותן לפירעון מיידי והם מבצעים בשלב זה הערכה של מצב השוק ושל התוכניות העסקיות של קבוצת טראופאן, שהוגשה להם במהלך חודש מארס 2004 וזאת במטרה לקבוע אמות מידה פיננסיות חדשות לחברה. במידה והבנקים יחליטו להעביר את הלוואות שניתנו לקבוצה לפירעון מיידי, עלול הדבר להביא לקריסתה של קבוצת טראופאן.

דור כימיקלים לא ביצעה כל הפחתה לגבי השקעתה בקבוצת טראופאן, שעומדת על 67 מיליון שקל, הפרשה שעלולה להיווצר לה במידה שטראופאן תפשוט את הרגל. דור כימיקלים מציינת שאחד הגורמים המרכזיים לירידה ברווחיות בקבוצת טראופאן הוא השחיקה ברווחיות בקבוצת מופלפאן (המוחזקת על ידי טראופאן) ומפעילה חברות באיטליה ובבלגיה.

מופלפאן סיימה את 2003 עם הפסד של 39 מיליון שקל ולכן פנתה דור כימיקלים למשרד חיצוני, על מנת שזה יבצע למופלפאן הערכת שווי. חלקה של דור במופלפאן (51%) הוערך ב-141 מיליון שקל, לעומת השקעה של 67 מיליון שקל, כך שלעת עתה לא נדרשה דור כימיקלים לבצע כל הפרשה.

צבי מו"ר, יו"ר דירקטוריון דור כימיקלים, אומר היום שתסריט שבו הבנקים יבקשו לפרוע באופן מיידי את ההלוואות הוא תסריט כמעט לא מציאותי. מור: "יש לנו יחסים מצוינים עם הבנקים ויש לנו שותפים מצוינים, בדמותה של ביין קפיטל, שקשה להאמין שהבנקים יסכנו את מערכת היחסים עימה. בתוך 4-6 שבועות יגמרו הבנקים את הבדיקה הבלתי תלויה שלהם ויחליטו על אמות מידה פיננסיות חדשות בהן נידרש לעמוד. כבר היום אנחנו רואים שיפור בתוצאות התפעוליות שלנו ברבעון הראשון של השנה ונראה ששיפור זה ימשך במהלך השנה הקרובה".

בדור מציינים ששוק יריעות הפוליפרופילן אופיין בשנים האחרונות בצמיחה מאסיבית. היריעות האמורות החליפו, בקצב מואץ, מוצרי אריזה אחרים כמו נייר, עץ, פוליאתלין ועוד. בדור מציינים שבשנת 2003 חלה האטה בביקושים, בעיקר במערב אירופה. להערכת חברת המחקר PCI נרשמה בשנת 2003 ירידה של 5%-6% בצריכה במערב אירופה, לעומת שנת 2002 וזאת לאחר צמיחה שנתית של 6.3% במערב אירופה בין השנים 1998-2002.

על פי PCI, אמור שוק יריעות הפוליפרופילן לצמוח בקצב שנתי של 3%-4% לעומת קצב גידול ממוצע של 5%-6% בשנים עברו. מעבר להאטה בביקושים נפגעה הקבוצה מהתחזקות של המטבע האירופאי לעומת הדולר ולעומת מטבעות נוספים, מה שפגע ביצוא האירופאי ועודד יבוא מתחרה. בנוסף נוצר מצב של עודף כושר יצור בתעשייה, כתוצאה מהקמתם של קווי יצור חדשים שהסתמכו על תחזיות הצמיחה (בשנת 2003 נרשמה תוספת של 10% לכושר הייצור שהיה קיים בשנת 2002).

מחזור המכירות של דור כימיקלים בשנת 2003 עמד על 2.7 מיליארד שקל, לעומת 1.13 מיליארד שקל בשנת 2002. הסיבה המרכזית לגידול במחזור המכירות היא איחוד התוצאות של קבוצת טרספאפן, החל מהרבעון הראשון של 2003, מאיחוד מלא של קבוצת שורוקו שפועלת באוסטרליה ומגידול במכירות קבוצת מופליפאן.

ההאטה בשווקים, עודף כושר היצור, והעלייה במחירי חומרי הגלם בשוק המרכזי בו פועלת דור כימקילים (יריעות הפוליפרופילן), הביאה לשחיקה בשיעור הרווח הגולמי של הקבוצה שירד ל-17% לעומת 27% בשנת 2002. שחיקה ברווח הגולמי של החברה, בנוסף לגידול בעלויות התפעוליות שלה, הביאו אותה לרווח תפעולי של 36 מיליון שקל בשנת 2003, לעומת רווח תפעולי של 148 מיליון שקל בשנת 2002. השחיקה ברווח התפעולי, בנוסף לגידול הדרמטי בהוצאות המימון של החברה ל-142 מיליון שקל ב-2003, לעומת 22 מיליון שקל בשנת 2002, הביאו את דור כימיקלים לרשום הפסד נקי 41 מיליון שקל.

כאשר בוחנים את דו"חותיה של החברה מבחינה רבעונית מצטיירת תמונה עגומה עוד יותר. ברבעון השלישי של השנה רשמה החברה הפסד תפעולי של 2.2 מיליון שקל אך ברבעון הרביעי העמיק הפסד זה לרמה של 7.1 מיליון שקל, כשרק רווחי הרבעון הראשון של השנה הצילו את דור כימיקלים מלרשום הפסד בשורה זו גם בסיכום שנתי. ההפסד הנקי ברבעון הרביעי הסתכם ב-33.6 מיליון שקל, בעיקר בשל הוצאות המימון האדירות של החברה ברבעון זה, אשר הסתכמו ב-49 מיליון שקל.

הגידול בהפסדים, המצב הקשה של טראופאן והערת העסק החי שהוצמדה לדו"חותיה, לא הפריעו לצביקה מור, יו"ר הדירקטוריון בחברה, להשתכר 2.6 מיליון שקל בשנת 2003. חמשת הבכירים בחברה משכו חבילות שכר בהיקף כולל של 7.3 מיליון שקל, כשלסכום זה יש להוסיף הלוואות שניתנו לבכירים במהלך השנה החולפת, בהיקף של 3.2 מיליון שקל.

מור ביקש לאשר לעצמו מענק בהיקף של מיליון יורו בתחילת השנה והעלאה רטרואקטיבית של 25% בשכר. בסופו של דבר אישרה האסיפה הכללית של החברה מענק בגובה של 400 אלף אירו ואת היתרה קיבל מור כהלוואה. בנוסף אישרה האסיפה העלאה של 25% בשכרו של מור, אך לא בצורה רטרואקטיבית. נדמה שלאור תוצאותיה העסקיות של דור כימיקלים, מיהרה החברה לשלם לבעלי התפקידים בה שכר בגין פעילות הרכישות הנמרצת שלהם, שבינתיים לא הולידה רווחים משמעותיים אלא הגדילה את האובליגו של דור.