מארס 2004 בת"א: המעו"ף רשם שיא של 3.5 שנים ות"א 100 היה מרחק של עשיריות אחוז משיא כל הזמנים

זאת, בעקבות נתוני מאקרו טובים מאוד: המדד המשולב המשיך לעלות ואף בקצב מהיר מהצפוי, בנק ישראל הכריז על יציאת המשק מהמיתון, נתוני סחר החוץ המשיכו להשתפר והריבית המשיכה לרדת

ביום רביעי, היום האחרון של חודש מרץ, פתח מדד המעו"ף את המסחר בשער של 519.85 נק', שער המשקף ירידה מזערית של, 0.1%, מתחילת החודש. יום מסחר זה קבע אם רצף התשואות החודשיות החיוביות יימשך וישתווה לשיא בעשור האחרון.

יום רביעי לא אכזב, המסחר הסתיים בתשואה חיובית, כמו החודש כולו וכך הושג רצף של שבעה חודשים של תשואה חודשית חיובית, רצף שנרשם פעם אחת בעשור האחרון, בפברואר 97. כך מציינים כלכלני בנק לאומי בפתח סקירתם השבועית על מצב שוק החול.

חודש מרץ בשנה שעברה היווה חודש של תפנית בשווקי ההון בעולם. בארץ החלה העלייה כבר בפברואר אך המגמה קיבלה חיזוק משמעותי מהתחלת המתקפה בעיראק והאישורים לערבויות ולמענק מארה"ב שהתקבלו עוד באותו החודש.

אז ממרץ עד מרץ חלפה שנה, המעו"ף עלה בתקופה זו בכ- 57% וגם מרץ 2004 היה חודש עמוס באירועים. הנתונים המאקרו כלכליים שהתפרסמו היו טובים מאוד, המדד המשולב המשיך לעלות ואף בקצב מהיר יותר, בנק ישראל הכריז גם הוא על היציאה של המשק מהמיתון, נתוני סחר החוץ המשיכו להשתפר והריבית המשיכה לרדת. בהתאם רשמו מדדי המניות שיאים, המעו"ף שיא של 3.5 שנים ות"א 100 היה מרחק של עשיריות אחוז משיא כל הזמנים.

עוד מציינים כלכלני לאומי, כי כמו במקרים רבים, על החגיגה בבורסה העיבו חדשות שאינן מהתחום הכלכלי: מגה פיגוע בתחנת הרכבת במדריד, ההמלצה להגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה שרון ובמיוחד חיסול מנהיג החמאס השיח יאסין, השפיעו על המסחר לקראת סוף החודש והפכו את המסחר לתנודתי ועצבני יותר.

כלכלני לאומי מציינים מספר פרמטרים נוספים לחודש החיובי השביעי ברציפות, המעידים על הפכפכותו:

תשואה שבועית גרועה

בשבוע שעבר, שבוע פקיעת אופציות המעו"ף, רשם מדד המעו"ף ירידה של 4.3%, הירידה השבועית החדה ביותר מאז מאי 2003.

רצף של שלוש פקיעות שליליות

למול הרצף המרשים של התשואות החודשיות החיוביות בולט רצף של שלוש פקיעות שליליות. שלושת הפקיעות האחרונות אופיינו ביום מסחר שלילי כאשר התשואות שנרשמו בימים אלו הן מהגרועות מתחילת השנה. בנוסף, מגמה שלילית בלטה גם ביום קודם לכן. בפקיעות של ינואר ופברואר ירד מדד המעו"ף ביומיים אלו בכ- 2.4% ואילו בפקיעה של מרץ כבר נרשמה ירידה של 3.1%.

עלייה ברמת התנודתיות

לאחר ירידה חדה בתנודתיות בחודשיים הראשונים של השנה, חלה עלייה ברמה זו במרץ. בחודשיים הראשונים נרשמו בכל חודש חמישה ימים שהסתיימו בעליה או ירידה של 1%, במרץ המספר עלה ל- 7, מספר זה אינו גבוה ביחס לשנת 2003, אך לאחר מספר חודשים של ירידה מתמשכת ברמת התנודתיות, עלייה זו עשויה לאותת על שינוי מסויים.

למרות זאת ממשיכה הבורסה להפגין עליונות ביחס לבורסות המערביות

כלכלני לאומי מציינים עוד, כי למרות העלייה ברמת התנודתיות המקומית הרי שזו עדיין נמוכה ביחס לבורסות המובילות מעבר לים. לדבריהם, לא זו בלבד שהמשקיע בישראל נהנה מתנודתיות נמוכה יותר מתחילת השנה הרי שגם במבחן התוצאה ניצחה הבורסה המקומית, לפחות את המערביות מביניהן (טוקיו עקפה את ת"א). המעו"ף רשם ברבעון הראשון של 2004 תשואה של 0.5%, הנאסד"ק איבד 1.8%, הדאו נפל ב-2.1% והפוטסי התחזק ב-2.4%.

סוף עונת הדוחות השנתיים

כיום מתקבלות התוצאות הכספיות של שנת 2003 באדישות מה בשוק, אך אלו ודאי לא היו צפויות בתחילת שנת 2003. לאחר התוצאות הגרועות של מרבית החברות ב- 2002 הייתה ציפייה להתאוששות מסוימת ב- 2003 אך עוצמת ההתאוששות הפתיעה, במיוחד בכל הענפים הקשורים לשוק ההון. שנת 2004 צפויה אף להיות טובה יותר במרבית הענפים זאת בעקבות ההתאוששות ההדרגתית במשק והמשך התאוששות המשקים ברחבי העולם.

מבט לעתיד - ללא שינוי

בטווח הקצר צופים כלכלני לאומי כי תמשך האווירה הבלתי יציבה על רקע החשש מהתפתחויות ביטחוניות ורמת הסיכון המצויה בעליה. במידה ותישמר יציבות ביטחונית המגמה החיובית תחזור לת"א.

בטווח הארוך הם צופים, כי שוק המניות ימשיך ויהיה חיובי. זאת על רקע הסטת הכספים של הציבור לאפיק המנייתי, פעילות מוגברת של קרנות הפנסיה בשוק, התאוששות כלכלית ושיפור במגזר הטכנולוגיה אשר לו השפעה מהותית על הכלכלה והבורסה הישראלית. בצד הסיכונים, הם מונים בעיקר התפתחויות פוליטיות וביטחוניות.