בנה"פ: השיפור ברווחיותן המצרפית של החברות הנסחרות במעו"ף יימשך גם ברבעון הראשון של 2004

שיפור של 8% בהכנסותיהן המצרפיות של חברות המעו"ף ברבעון הרביעי, לסך של 40 מיליארד ש'; החברות עברו מהפסד של 1.4 מיליארד ש' ברבעון הרביעי של 2002, לרווח של כ-3 מיליארד ש'

בסיכום הרבעון הראשון של 2004, שנחתם אמש (ה'), הציגו המדדים המובילים עליות נאות, כשמדד ת"א 100 רשם עלייה של 5.9%, מדד המעו"ף עלה ב-3.7%, מדד התל-טק עלה בשיעור חד יותר של 12.8% וכך גם מדד היתר, שעלה בשיעור של 22.3% (מול עליות של 2.8%, 0%, 7.8% ו-0.7%, בהתאמה, ברבעון המקביל אשתקד). כך מציינים כלכלני בנה"פ בפתח סקירתם השבועית על שוק ההון.

הכלכלנים מציינים, כי בתקופה זו נרשמה ירידה של 0.1% במדד הנאסד"ק ועליה מתונה של כ-1.4% במדד ה-S&P500. מבין ענפי המשק, בלטו לחיוב התשואות בענפי הנדל"ן (+21%), האלקטרוניקה (+15%) והכימיה (+14%). מנגד, נרשמו ירידות שערים בענף הביטוח (-11%) והנפט (-3%).

עוד מציינים כלכלני בנה"פ בסקירה, כי בסיכום עונת הדו"חות לרבעון הרביעי לשנת 2003 הציגו חברות המעו"ף שיפור של כ-8% בהכנסותיהן המצרפיות, שהסתכמו בכ-40 מיליארד שקל. בשורת הרווח המצרפי חל שיפור חד עוד יותר כשהחברות עוברות מהפסד של 1.4 מיליארד ש"ח רבעון הרביעי של 2002, לרווח מצרפי של כ-3 מיליארד שקל.

22 מבין חברות המעו"ף דיווחו ברבעון ה-4 על שיפור בשורת הרווח הנקי. 2 מבין 25 חב' המעו"ף דיווחו אמנם על הפסד, בהשוואה ל-10 חברות, מפסידות ברבעון המקביל, אולם נציין כי מדובר בהפסד נמוך באופן ניכר מזה שנרשם אשתקד. כלכלני הפועלים מעריכים כי השיפור ברווחיותן המצרפית של הפירמות יימשך גם ברבעון ה-1, שהסתיים השבוע.

ביום ב' הפחית בנק ישראל את הריבית המוניטרית לחודש אפריל, ב-0.2% לרמה של 4.1%. מאז דצמבר 02' מסתכמת ההפחתה המצטברת בריבית ב"י, ב-5%. כלכלני הפועלים מציינים, כי אין תמימות דעים בקרב החזאים באשר להמשך התהליך. ע"פ המחלקה הכלכלית של בנה"פ יתכן ותהיה הפחתה נוספת בריבית, אולם בחודשים שלאחר מכן צפוי תהליך הפוך של העלאת הריבית, עד לרמה של 4.5% בסוף שנה זו, וזאת נוכח התשואות במק"מים והגידול בכמות הכסף ובציפיות האינפלציוניות.

מנגד, ישנם חזאים אחרים המעריכים כי בהיעדר לחצים אינפלציוניים, בין היתר דרך שער החליפין, או העלאת ריבית בארה"ב יכול הנגיד להמשיך ולהוריד את הריבית המוניטרית עד לרמה של 3.5%. יש להדגיש כי בכל התרחישים מדובר עדיין בציפיות לריבית ריאלית נמוכה, היסטורית.

לאור פרסומם של מגוון אינדיקטורים המצביעים, ברובם, על הצמיחה במשק האמריקאי, החלו החזאים לעדכן כלפי מעלה את תחזיותיהם לגבי השיפור הצפוי ברווחיותן של הפירמות ברבעון הראשון מרמה של כ-13.4% לכ-16.6%.

כלכלני הפועלים מציינים, כי עדיין מדובר בקצב נמוך משמעותית מזה שאפיין את דוחות הרבעון הרביעי בו הציגו חברות מדד ה-S&P500 שיפור של 28.3%, וזאת מול ציפיות מוקדמות של 21.5%.

כלכלני הפועלים צופים, כי התנודתיות בשוק המניות תימשך בסמוך לימי החג וזאת לאור העלייה בגורמי חוסר הודאות לרבות החשש מפיגועי התאבדות, כתגובה לחיסול השיח' יאסין והכותרות העוסקות בזעזועים האפשריים במישור הפוליטי.

לאור האמור, הם ממליצים, לפי שעה, להצטייד באופציות PUT על מנת להגן על הרכיב המנייתי הקיים בתיק מפני ה'עצבנות' הצפויה בשוק. במידה והשקט היחסי של הימים האחרונים יישמר גם בימי החג, הם מעריכים כי גורמי ההשפעה הכלכליים, כדוגמת הריבית הנמוכה במשק, השיפור המתמשך ברווחיותן של הפירמות וכן האמון והעניין של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית - עשויים להוביל בטווח הבינוני, לחידוש המגמה החיובית בשוק.

*** אין להתייחס לסקירה שלעיל כאל המלצה להשקעה. סקירה זו אינה מהווה תחליף להמלצה מקצועית פרטנית.