מומחה לתחבורה: ביטול האגרה בכביש חוצה ישראל יחסוך 850 מיליון דולר

הכסף יחסך מהפחתת העומסים וצמצום תאונות הדרכים * המימון יבוא מהעלאת מחיר הדלק ב-6 אג'

ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה, אומר כי יש לבטל את האגרה בכביש חוצה ישראל. לדבריו, ביטול האגרה יביא לגידול של 67% בתנועה בכביש, ויקטין ב-70% את התנועה המצטברת בכבישי האורך - כביש החוף, נתיבי איילון, כביש גהה וכביש 40. ביטול האגרה, לדבריו, יביא להפחתה של תאונות הדרכים ולחיסכון של 850 מיליון דולר בשנה. בקר אמר את הדברים בכנס שערך איגוד המהנדסים לבנייה ותשתית.

בקר טען, כי עם פתיחת כביש 6 לאורך 32 ק"מ, ממחלף אייל ועד מחלף בית שמש, נמדדה תנועה של 45 אלף כלי רכב מדי יום בתקופה בה הנסיעה היתה עדיין ללא אגרה. בתקופה שבין אוגוסט לאוקטובר 2002. עם הפעלת האגרה, ירד מספר כלי הרכב ל-14 אלף - צמצום של 70%.

על-פי נתונים שהציג עולה, כי בכביש החוף נעשים 1.17 מיליארד ק"מ נסיעה בשנה, מול 1.42 מיליארד ק"מ נסיעה בכביש גהה, 570 מיליון ק"מ נסיעה בכביש 40, ורק 288 מיליון ק"מ נסיעה בכביש חוצה ישראל. נתונים אלה מתייחסים לשנת 2003.

עוד על-פי הנתונים, בכביש החוף נעשו 424 תאונות עם נפגעים בשנת 2003, בכביש גהה 325 תאונות, בכביש 40 - 183 תאונות, ובכביש 6 - 7 תאונות. על פי מדד התאונות שהכין בקר עולה, כי כביש 40 נחשב לכביש המסוכן ביותר, ומסוכן פי 13.3 מכביש חוצה ישראל. רמת הסיכון בכביש נתיבי איילון והחוף גבוהה פי 11.5 מרמת הסיכון בחוצה ישראל, ובכביש גהה רמת הסיכון היא פי 9.5. לדברי בקר, על הממשלה המייצגת את האינטרס של כלל הציבור במדינה, לייעל את מערכת התחבורה מבחינה תחברותית בטיחותית וכלכלית.

אחת מהאלטרנטיבות שמציע בקר למימון הפרויקט היא בהעלאת המיסוי הקיים על הדלק. תוספת של 6 אגורות לליטר דלק תממן את מימון ביטול האגרה. לדברי בקר, כיום פועלים מספר חברי כנסת לשנות את החקיקה, כך שבסופו של דבר תבוטל האגרה בכביש חוצה ישראל.

יצוין, כי מנגד טוענים כי ביטול האגרה בכביש חוצה ישראל יעביר מסר שלילי ליזמים פרטיים אחרים המעורבים בפרויקטים של הקמת תשתיות לאומיות (מסוג BOT), כגון מתקני התפלה ורכבות קלות, אם יולאם בסופו של דבר הכביש.