חצי שנה לאחר ההסכם: גנדן השלימה מכירת נכסי אזורים לליאו נואי

בריטיש ישראל של נואי תשלם בתמורה 400 מיליון ש' * המכירה תוריד כ-1.4 מיליארד ש' מהאובליגו של גנדן-אי.די.בי בבנקים

ליאו נואי ונוחי דנקנר סגרו היום עסקה, חצי שנה לאחר שדיווחו על ההסכם להעברת הבעלות בחברת נכסי אזורים . קבוצת בריטיש ישראל, שבשליטת נואי, טייקון נדל"ן בריטי, חתמה על ההסכם לרכישת נכסי אזורים מידי גנדן של דנקנר תמורת 400 מיליון שקל. מדובר בעיסקת הנדל"ן הגדולה ביותר שבוצעה בארץ בשנים האחרונות.

את הרכישה יממן בעיקר אשראי שהועמד לבריטיש ישראל ע"י הבנק הבינלאומי ובנק לאומי , שמימנו קודם לכן את רכישתה של נכסי אזורים בידי גנדן (מאזורים ובהצעת רכש למניות הציבור). מכירת נכסי אזורים, מחברות הנדל"ן המניב הגדולות במשק, נועדה להקטין את האובליגו של קבוצת גנדן-אי.די.בי בבנקים.

לדברי גורם בגנדן , תקטין המכירה את האובליגו של הקבוצה בכ-1.4 מיליארד שקל: חובות לבנק הבינלאומי בגין רכישת נכסי אזורים (כ-350 מיליון שקל) והתחייבויות של החברה הנמכרת, בעיקר לבנק לאומי. היקף החובות של קבוצת גנדן-אי.די.בי מוערך נכון להיום בכ-9 מיליארד שקל, ירידה של עשרות אחוזים לעומת החובות שלה למערכת הבנקאית בתחילת 2003.

בנוסף, הדגישו היום בגנדן כי מכירת נכסי אזורים לגורם חיצוני ולא לחברה מקבוצת אי.די.בי, מלמדת פעם נוספת על כך שאין בכוונתו של נוחי דנקנר לבצע עיסקאות בעלי עניין עם חברות הקבוצה שבשליטתו, למעט עיסקה מתבקשת שבה היא צפויה למכור בקרוב את מניותיה בחברת הנדל"ן GTC לידי אזורים, המחזיקה כבר בחברה זו.

בששת החודשים שחלפו מאז דיווחו הצדדים לעיסקה על ההסכם ביניהם, ניהלה בריטיש ישראל מגעים אינטנסיביים עם הבנקים לצורך קבלת מימון לעיסקה. מנכ"ל החברה, עמיר בירם, מסר היום, עוד בטרם נסגרה העיסקה, כי "בכוונת בריטיש ישראל לפתח את נכסי אזורים ולהעמיק את השקעות הנדל"ן שלה בישראל".

רפי ביסקר, מנכ"ל גנדן נדל"ן אשר הוביל את העיסקה מטעם החברה, ציין כי "העיסקה מצביעה על התאוששות במשק הישראלי ובשוק הנדל"ן בפרט וכן על חזרת המשקיעים הזרים להשקעות בישראל".

בריטיש ישראל הוקמה בתחילת 2003 כשותפות בין ריט ניהול נכסים שבבעלות נואי, מחברות הנדל"ן הגדולות באירופה, אשר מנהלת נכסים במיליארדי דולרים, בעיקר בבריטניה; בית ההשקעות אקסלנס ועמיר בירם, מנכ"ל החברה (ואחיו של רוני בירם, מבעלי אקסלנס).

הקרן גייסה 50 מיליון דולר עם הקמתה, לצורך רכישות נדל"ן בישראל, אך עד היום לא ביצעה כל השקעה מהותית. לריט הסכמים עם מספר קרנות, אשר התחייבו להשקיע בה בעת שתמצא השקעות ראויות.

מניותיה של נכסי אזורים נמחקו מהמסחר בבורסה של ת"א ביוני 2002, באמצעות הצעת רכש. הפיכת החברה לפרטית איפשרה לגנדן, שניהלה באותה עת מגעים לרכישת אי.די.בי, להשתלט על קופת המזומנים של החברה (אשר גייסה בחודשים שקדמו להצעה כ-200 מיליון שקל בהנפקות אג"ח למוסדיים). מאוחר יותר העמידה נכסי אזורים הלוואה של 250 מיליון שקל לגנדן, ששימשה אותה לרכישת אי.די.בי.

באוקטובר 2003, עם פרסום ההסכם להעברת הבעלות בנכסי אזורים, טען גורם בבריטיש ישראל כי לאחר השלמת העיסקה לא תהיה כל הלוואה של החברה לגנדן . באותו מועד עמדו חובותיה של גנדן לנכסי אזורים על כ-100 מיליון שקל.