הבורסה לני"ע: עליה ניכרת ברווחיות חברות התעשיה הבורסאיות ב-2003

בשורת הרווח הנקי של החברות המדדיות נרשם לראשונה מזה שלוש שנים רווח * הרווח הנקי של החברות הדולריות הסתכם בכ-4.2 מיליארד שקל - מזה כ- 3 מיליארד שקל נובעים מרווחי טבע

המחלקה הכלכלית של הבורסה לני"ע פרסמה היום מחקר כלכלי שערכה, ובו נמצא כי ב-נרשמה עליה ברווחיות חברות התעשייה הבורסאיות ב-2003.

חברות התעשייה המדדיות

בחברות התעשייה הבורסאיות המתאמות את דו"חותיהן למדד המחירים לצרכן , עלתה באופן ניכר התשואה התפעולית להון והגיעה לשיא של כ-20% .

במכירות החברות המדדיות נרשם גידול משמעותי של כ-12.5%, לעומת השנה שעברה, וזאת לאחר מספר שנים של יציבות או גידול שנתי מתון.

שולי הרווח הגולמי נשארו ברמה של כ-29%, בדומה לאשתקד, אך שולי הרווח התפעולי מהמכירות עלו לכ- 7%, בדומה לרמה שנרשמה בשנים 1999- 2000.

סך הרווח התפעולי עלה השנה בכ-40% לכ-3.1 מיליארד שקל והתשואה התפעולית להון גדלה, כאמור, לשיעור של 19.5%, לעומת 14%- 10% בארבע השנים האחרונות.

בשורת הרווח הנקי נרשם לראשונה מזה שלוש שנים רווח, שהסתכם בכ-555 מיליון שקל. החזרה לרווחיות נובעת, בעיקר, מהקטנת ההפרשות המיוחדות והשיפור בתוצאות השוטפות של הקונצרנים כור וכלל תעשיות .

ברבעון הרביעי של שנת 2003 חל גידול של כ-16% במכירות, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והן היו דומות למכירות שנרשמו בכ"א משלושת הרבעונים הקודמים של השנה. גם שולי הרווחיות התפעולית עלו לכ-7% בהשוואה ל-4.3% בלבד, אשתקד .

ברבעון הרביעי ,כידוע, נצפית בדרך כלל ירידה בתוצאות העסקיות בהשוואה לרבעונים הקודמים של אותה שנה, עקב עונתיות כלכלית וחשבונאית. על רקע תופעה זו, בולטות לטובה התוצאות העסקיות שהשיגו החברות ברבעון האחרון של שנת 2003: כך לדוגמא, התשואה התפעולית להון, שהסתכמה ב-20.2%, דומה לזו שהושגה ברבעונים השני והשלישי השנה, אך כפולה מהשיעור שהושג ברבעון המקביל אשתקד - 10.5%.

חברות התעשייה הדולריות

השיפור ברווחיות מאפיין גם את חברות התעשייה הבורסאיות המתאמות את דו"חותיהן הכספיים לדולר. בשנת 2003 הציגו החברות רמת רווחיות גבוהה ודומה לזו שהושגה בשנת 1999- לפני האינתיפאדה ומשבר הטכנולוגיה העולמי.

סך מחזור המכירות של החברות הדולריות הסתכם בכ-46 מיליארד שקל - עלייה של כ-20% לעומת אשתקד, הנובעת בעיקרה מגידול בהכנסות של חברות מענף הכימיה, טבע , כימיקלים לישראל ומכתשים-אגן .

שולי הרווח הגולמי והתפעולי מהמכירות הגיעו לשיא של 36% ו- 11%, בהתאמה, וגידול חד נרשם גם בתשואה התפעולית להון - נתון בולט במיוחד בהתחשב בעלייה של 31% בסך ההון העצמי של החברות הדולריות בשנת 2003.

הרווח הנקי של החברות הדולריות הסתכם השנה בכ-4.2 מיליארד שקל - מזה כ- 3 מיליארד שקל נובעים מרווחי טבע. לרווחיות חברות אלה תרמה גם גילת , שהציגה השנה רווח עקב הסדר החובות, בסכום של כ-630 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-1.5 מיליארד שקל אשתקד.

ברבעון הרביעי של שנת 2003 חל שיפור קל בכל נתוני הרווחיות, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

לאחר חמישה רבעונים בהם סך המכירות של החברות הדולריות התייצב סביב 11 מיליארד שקל, הסתכמו מכירות הרבעון הרביעי של השנה בכ-12.4 מיליארד שקל - גידול של כ-15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

שיעור התשואה התפעולית להון הגיע לכ-14%, לעומת 13% ברבעון האחרון אשתקד, אך בשונה מהתוצאות של החברות המדדיות,שיעור התשואה ברבעון הרביעי של 2003 נמוך באופן משמעותי מהתוצאות בשאר רבעוני שנת 2003.

בשורת הרווח הנקי רשמו החברות הדולריות רווח של כמיליארד שקל, המהווה תשואה להון של כ-11.5%. ללא תוצאות "טבע" מסתכם רווח זה בכ-200 מיליון שקל, לעומת הפסד של 1.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד (עקב הפסד חריג בהיקפו של 835 מיליון שקל בחברת "גילת").