מבקר המדינה: 29.7 מיליון שקל הוזרמו בידי משרד השיכון לבנייה בלתי חוקית בשטחים

אגודות שיתופיות לבנייה קיבלו 419 מיליון שקל שאושרו רק במחטף בוועדת הכספים במהלך שנת התקציב

משרד השיכון הזרים בשלוש השנים האחרונות לא פחות מ-29.7 מיליון שקל לבנייה בלתי חוקית ביהודה ושומרון. הכסף הועבר לעבודות ב-33 אתרים, ש-18 מהם אינם נמצאים בתחומו של יישוב כלשהו עליו החליטה הממשלה ככל הנראה רמז למאחזים בלתי חוקיים. כך מגלה דו"ח מבקר המדינה.

ההשקעות ביהודה ושומרון תופסות מקום נרחב בביקורת על פעולות משרד השיכון. כפי שנחשף ב"גלובס", פרק אחד מוקדש למתן הלוואות לאגודות שיתופיות לבנייה ביו"ש. בשנים 1997-1999 ו-2002 הועברו 419 מיליון שקל מתקציב המשרד למתן משכנתאות אגודה לבניית 1,800 דירות ב-68 יישובים. 65 מתוך אותם יישובים מצויים ביהודה ושומרון.

התקציב למשכנתאות אגודה לא נכלל בתקציב המקורי של משרד השיכון, אלא הועבר (כמעט במחטף) בוועדת הכספים רק במהלך השנה, באמצעות הסטת כספים בתוך תקציב המשרד וללא מתן פרטים. משרד השיכון לא הכין תוכניות מסודרות למתן ההלוואות, לא קבע סדרי עדיפויות ונהלים להענקתן ולא נימק את ההחלטות הספציפיות.

ברוב המקרים ניתנו ההלוואות לחברה לבניין ולפיתוח של יו"ש, וכך לא קוימה הכוונה המקורית של חוסן כלכלי מצד הלווים. בכך סיכן משרד השיכון את כספי המדינה, ואכן החברה לפיתוח חייבת לו סכומים ניכרים והאוצר נאלץ לדחות את פירעונן של הלוואות אלו תוך מתן הטבות של ריבית מסובסדת ומענקים בסך 14.7 מיליון שקל.

בנוגע לבנייה הבלתי חוקית ביו"ש מציין המבקר, שמדובר במקומות בהם אסור לבנות מסיבות שונות העדר אישור של שר הממשלה או של שר הביטחון, העדר תוכנית מיתאר תקפה או בעיות בבעלות על הקרקע. העבודות בהן מדובר כללו הקמת תשתיות ליחידות דיור, סלילת דרכי ביטחון וכבישי גישה, פיתוח שטחים ציבוריים, חיבורים לחשמל ועוד.

גולדברג מציין במיוחד כעברייניות (בביצוע בנייה בלא רשיונות) את מועצות מטה בנימין, גוש עציון, בקעת הירדן ובית אל. מטה בנימין לבדה חתמה עם משרד השיכון על חוזים ב-20.3 מיליון שקל לביצוע עבודות בלא רשיונות בין ינואר 2000 ליוני 2003.

"שעה שזרוע שלטונית אחת משרד השיכון משקיעה ממשאביה בעבודות בינוי ופיתוח במקומות באיו"ש שנעשו שלא כחוק", מסכם גולדברג את המצב במזרח הפרוע, "זרוע שלטונית אחרת המינהל האזרחי משקיעה ממשאביה כדי לאתר בנייה בלתי מאושרת ומפעילה את המערכת השיפוטית והצבאית לצורכי הריסתן או סילוקן מהשטח".

בשורה התחתונה קובע הדו"ח, בלשון חריגה מבחינתו של גולדברג: "ממצאים אלה יש לראות בחומרה רבה. על משרד השיכון לחדול מתקצוב פרויקטים כאלה ולשנות את סדרי עבודתו באופן שטרם יקציב מימון לבנייה, יבדוק מראש קיומם של כל האישורים והרשיונות הדרושים".