דו"ח המבקר: המשטרה תימללה ותקצרה שיחות פרטיות ושיחות בנושאים רפואיים בהאזנות סתר

שיחות של אישי ציבור תומללו בלא אישור כנדרש; רוב האזנות הסתר לא השיגו את מטרותיהן המקוריות

סביר להניח שאליעזר גולדברג לא התכוון לכך, אבל הפרק בדו"ח העוסק בהאזנות סתר של המשטרה ודאי ישמש כנשק בידי דודי אפל, הטוען שההאזנות שנעשו לו חרגו ובגדול ממתחם הסביר. כמה מממצאיו של המבקר אף מתייחסים ישירות לאותם תחומים שאפל תוקף, אם כי ברור שלא ניתן לדעת האם הדו"ח נוגע למקרה הספציפי שלו.

משרד מבקר המדינה בדק מדגם מייצג של 206 האזנות שביצעה המשטרה בשנת 2001. היחידות המחוזיות מבצעות 85% מההאזנות, אבל רק 12.5% השיגו את יעדן המקורי והמרכזי השגת מידע על החשוד ועל העבירה בגינה נתן ביהמ"ש היתר לביצוע העבירה. ביחידות הארציות מדובר על שיעור טוב בהרבה, אם כי עדיין מיעוט 45.5% מההאזנות.

ב-30% מהתיקים המחוזיים וב-21.7% מהתיקים הארציים לא הושג מידע ספציפי אלא מידע מודיעיני או על עבירות אחרות. החוק מתיר להשתמש במידע זה, מציין גולדברג, אך על המשטרה להבטיח שהשימוש בהאזנות ייעשה בראש ובראשונה למטרות לשמן התבקשו.

והנה פיסקה שתעניין במיוחד את אפל ועורכי דינו, ובראשם אלן דרשוביץ: "בכמחצית מתיקי המדגם תומללו או תוקצרו שיחות בנושאים אישיים, שיחות בנושאים רפואיים ושיחות חולין, שלא היתה להן רלוונטיות לחקירה. ב-21% מהתיקים שבהם נמצא שביהמ"ש קבע במפורש בהיתר הגבלות לתמלול, נמצאו תמלילים או תקצירים של שיחות שנעשו בניגוד להגבלות שנקבעו.

"בתיקים אחדים נמצא שתומללו או תוקצרו שיחות שיש עליהן חיסיון על-פי דין (שיחות בין עורך דין ללקוח); ובתיקים אחדים נמצא שתומללו או תוקצרו שיחות של אישי ציבור, שנעשו בלא שהתקבל אישור בעל תפקיד בכיר במשטרה להאזנה, כנדרש בהוראות המשטרה".

המשטרה חרגה שוב ושוב מהמבחנים שקבע בית המשפט לביצוע האזנות, גולדברג אינו אומר זאת, אך ברור שגם בתי המשפט שותפים למחדלים בכך שידם כנראה קלה בהעניקם אישורים להאזנות. מדובר, בין היתר, בהאזנות לכל השיחות בקו מסוים ולא רק לשיחותיו של החשוד; העדר קשר בין החשוד לעבירה או למקום ההאזנה; הארכת ההאזנה מעבר לשלושה חודשים בלא נימוק.

ליקויים חמורים נוספים: קציני המשטרה אינם טורחים לתעד את כל המידע המשמש כבסיס לבקשת ההאזנה, לא נשמרים כללים לרישום השיחות (כגון זיהוי הדוברים) ולסדרי ביצוע ההאזנות, אין בקרה שיטתית ומתועדת על ההאזנות. המשטרה גם אינה מדווחת לפרקליטות על מידת ההצלחה של ההאזנות ועל תרומתן לגיבוש ראיות בתיקים.