התנועה לאיכות השלטון לדירקטורים בחב' החשמל: עסקת הגז עם מצרים חושפת אתכם לתביעות אישיות

התנועה במכתב לדירקטורים: "אישרתם עסקת מיליארדים בלחץ פוליטי - יש הצעות זולות יותר"

התנועה לאיכות השלטון חוששת, כי הדירקטורים בחברת החשמל קיבלו לכאורה הוראה מגורמים פוליטיים, לאשר את עסקת רכישת הגז ממצרים באמצעות שותפות EMG בשווי 3 מיליארד שקל, מבלי שהפעילו שיקול דעת עצמי.

במכתב שנשלח אתמול (ד`) לחברי הדירקטורים בחברת החשמל מתריעה התנועה בפני הדירקטורים, כי אישור העסקה מבלי שנבדקו כל הנתונים, חושפת אותם כנושאי משרה לתביעות אישיות.

חברת החשמל בוחנת את האפשרות לרכוש גז מחברת EMG. לטענת התנועה, על אף שמדובר בעסקת ענק, בעלת השלכות כלכליות מרחיקות לכת, היא אושרה בדירקטוריון בהליך בזק: רק שלוש שעות הועמדו לרשות חברי הדירקטוריון ללמידת ההסכם והשלכותיו.

לדברי התנועה, מתעוררת שאלה בנוגע לסכום הגבוה שנדרשת חברת החשמל לשלם, בלי שנבדקה האלטרנטיבה לרכוש גז במחירים נמוכים יותר מספקים אחרים. עניין נוסף הוא הערבויות, 300 מיליון דולר, שמבקשת מצרים מחברת החשמל, ומאידך היעדר ערבויות מצד חברת EMG להבטחת התחייבויותיה.

לדברי התנועה, יש לבחון את המניעים שהביאו את חברת החשמל להתקשר דווקא עם חברת EMG ולא עם ספקים אחרים שהביעו עניין, והם מהבולטים בשוק האנרגיה העולמי.

כן יש לבדוק את עצמאות שיקול הדעת שהפעילו הדירקטורים והאפשרות, כי ביטלו לכאורה את שיקול דעתם, וקיבלו תכתיב מגורמים פוליטיים. כן מציינת התנועה, כי יש לבחון את זהותם האנונימית של חלק מבעלי חברת EMG.

התנועה לאיכות השלטון שלחה את המכתב גם למבקר המדינה.