רשות ני"ע תחייב חברות ציבוריות לפרסם מידע נרחב על פעילותם של מבקרי הפנים

המידע יעסוק בנהלי העבודה של המבקרים ובדיון בממצאיהם, אך לא יכלול פירוט של אותם ממצאים

רשות ניירות ערך עומדת לחייב חברות ציבוריות לפרסם מידע נרחב על פעילותם של מבקרי הפנים. מליאת הרשות אישרה בסוף אפריל טיוטת הנחיה בנושא זה, והיא פורסמה לקבלת הערות הציבור.

טיוטת ההנחיה קובעת, כי בדו"ח השנתי של הדירקטוריון על עסקי התאגיד ייכללו הפרטים הבאים על ביקורת הפנים:

שמו של המבקר, תאריך תחילת הכהונה וכישוריו; אם נפסקה כהונתו בתקופת הדיווח - הסבר לנסיבות האירוע.

האם המבקר הפנימי הוא עובד התאגיד או עובד חיצוני, ומדוע נבחרה מתכונת העסקה זו.

היקף העסקתו של המבקר הפנימי.

דרך קביעתן של תוכנית הביקורת השנתית והרב-שנתית.

התקנים המקצועיים על פיהם ביצע המבקר את עבודתו.

זהות הממונה הארגוני על המבקר הפנימי.

המועדים בהם הוגש דו"ח המבקר הפנימי ליו"ר החברה וליו"ר ועדת הביקורת, מתי דן הדירקטוריון בממצאים, ואם לא דן - מדוע.

"מדוע להערכת הדירקטוריון היקף, אופי הפעילות ותוכנית העבודה של המבקר הפנימי סבירים בנסיבות העניין ויש בהם כדי להגשים את מטרות הביקורת הפנימית בתאגיד, והאם ניתנה למבקר הפנימי נגישות מתמדת ובלתי אמצעית למערכת המידע של התאגיד, לרבות לנתונים כספיים".

בדברי ההסבר לטיוטה מסבירה הרשות, שהחלת חובת הדיווח המורחבת היא תוצאה של פרשיות ההונאה החשבונאיות שהתרחשו בעולם. הרשות גם מציינת, כי חוק החברות אמנם קבע את החובה למנות מבקר פנים, אך לא קבע את היקף הביקורת הנדרשת ולא ציין את החובות הספציפיות המוטלות על המבקר.

לדעת הרשות, אין מקום לחייב את התאגיד לפרסם את ממצאיו של המבקר, אך לצורך הגברת בטחונם של בעלי המניות, עליהם לקבל מידע על אופי עבודתו ותקינות העסקתו. הרשות מצפה, שתוצר לוואי של ההוראות החדשות יהיה מתן תמריץ לחברה ולמבקר לפעול ביתר שאת בתחום זה.

עוד נאמר בדברי ההסבר, כי רשות ניירות הערך האמריקנית כבר חייבה את החברות הציבוריות למסור פרטים על מידת האפקטיביות של ביקורת הפנים ועל אירועים העשויים להשפיע עליה בצורה מהותית. כמו כן, רואי החשבון האמריקנים מחויבים לחוות את דעתם על מערך הביקורת הפנימית כחלק מביקורת הדו"חות.