למרות העימות המדיני: התעניינות של הטורקים בפרויקטי תשתית ואנרגיה

התעניינו במיוחד בקו רכבות להובלת מטענים בין עקבה לאילת ואשדוד ובפרויקט הולכת הגז הטבעי

שר התשתיות, יוסף פריצקי, השוהה בביקור רשמי בטורקיה, נפגש היום (ה') עם ראשי חברות התשתיות והאנרגיה הגדולות ביותר בטורקיה, ביניהם ראשי חברות נורול, טקפן ויאפי.

בניגוד למתיחות הקשה שהיתה בשיחות המדיניות שניהל פריצקי עם ראש ממשלת טורקיה, טאיפ ארדואן, הפגישות עם ראשי החברות הטורקיות הוגדרו כטובות, והן הביעו התעניינות יוצאת דופן בהשקעה בפרויקטי תשתית ואנרגיה בארץ. בפגישות השתתפו בין היתר נציגי הבנק הגדול בטורקיה, גרנטי בנק.

עוקף תעלת סואץ

החברות הטורקיות גילו התעניינות במיוחד בקו רכבות להובלת מטענים שיעבור בין עקבה לאילת ואשדוד, ולמעשה ישמש כקו עוקף תעלת סואץ.

הן התעניינו גם בפרויקט הולכת הגז הטבעי שיבוצע בארץ, בפרויקטים להקמת מתקני התפלת מים ובפרויקטים נוספים של רכבות ותחבורה.

פריצקי קיבל את ברכת הממשלה הטורקית להחלטתו לבצע בדיקת היתכנות כלכלית בעניין הקמת מסדרון תשתיות שיחבר בין ישראל לטורקיה. שר האנרגיה הטורקי הציע, כי גם מצרים תצורף לפרויקט, גם מנימוקים כלכליים וגם כדי לחזק את השלום במזרח התיכון.

מסדרון למוצרי נפט

מדובר במסדרון שיוביל מוצרי נפט, גז טבעי וחשמל. הטורקים הודיעו, כי גם הם מתכוונים לקיים במקביל בדיקת היתכנות כלכלית משלהם.

במהלך ביקורו של פריצקי בטורקיה נחתם גם הסכם בשווי מיליארד דולר, במסגרתו תקים חברת הענק הטורקית זורלו תחנת כוח עבור חברת דוראד באשקלון. זורלו תקים את התחנה בשווי חצי מיליארד דולר וכן תבצע את עבודות התחזוקה במשך 23 שנים.

בחתימת ההסכם השתתפו פריצקי ושר האנרגיה הטורקי,חילמי גולר, וכן נציגי הבעלים של חברת דוראד - הבעלים של א.דורי, אורי דורי, מנכ"ל קבוצת דלק, גבי לסט, והמנכ"לים של דלק אנרגיה, גדעון תדמור וקובי כץ.

כפי שפורסם, השבוע חתמה שותפות ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק, על הסכם עם דוראד, לפיו תמכור לה גז טבעי בהיקף של 900 מיליון דולר ב-15 השנים הבאות, וכן הצטרפה כשותפה בדוראד (בשיעור של עד 25%).

התרשמו מדוראד

לדברי פריצקי, אין ספק שההתעניינות מצד החברות הטורקיות הגדולות היתה בעיקר אחרי שהתרשמו מעיסקת הענק בין דוראד לזורלו.

פריצקי ושר האנרגיה הטורקי דנו גם בפרויקט ייבוא המים מטורקיה לישראל.

השניים סיכמו, כי ידונו שוב בעניין בעוד כחודשיים אחרי שישראל תחליט כיצד בכוונתה להוביל את המים.