חושף פרשת ואנונו, פיטר הונאם, שנעצר על-ידי השב"כ - צפוי להשתחרר הערב

גל מחאות בעולם; מזוז זימן דיון מיוחד עם בכירים בשב"כ * חשש: המעצר עלול לגרום לנזק כבד

העיתונאי הבריטי פיטר הונאם צפוי להשתחרר הערב (ה') ממעצר, לאחר שהשב"כ לא מצא לנכון לבקש מביהמ"ש את הארכת המעצר. הונאם הוא תחקירן ה"סאנדיי טיימס" שחשף לפני 18 שנה את סיפורו של מרגל האטום הישראלי מרדכי ואנונו בעיתונו. ופרסם את סודות הגרעין של ישראל מפי ואנונו.

גורמים במערכת הביטחון מסרו, כי הונאם נעצר בחשד לעבירות ביטחוניות. אולם, על פרשת מעצרו הוטל צו איסור פרסום של ביהמ"ש שאמור להיות מוסר הערב. הונאם נעצר אתמול בגוש דן, בעת שהיה בדרכו לפגישה עם יעל לוטן מן הוועד למען מרדכי ואנונו. הוא נלקח ע"י חוקרי המשטרה והשב"כ חזרה למלון בו התאכסן בירושלים, שם נערך חיפוש בחדרו.

הונאם ביקש מאחת האורחות האחרות במלון לדווח לעיתון "סאנדיי טיימס" על מעצרו והידיעה עוררה הדים רבים ברחבי העולם, בין השאר, במשרד החוץ הבריטי ששיגר היום את שגריר בריטניה בישראל למשרד החוץ על מנת לבקש פגישה עם הונאם.

בנוסף דיווחו גם כלי תקשורת רבים בעולם על המעצר. גורמי תקשורת זרים מסרו, כי ייתכן ומעצרו של הונאם קשור לניסיון שלו להוציא מישראל ראיון מוקלט בווידאו עם מרדכי ואנונו. כזכור, נאסר על ואנונו עם שחרורו מן הכלא לבוא במגע עם אזרחים זרים, אולם קיימת אפשרות כי הראיון נערך על-ידי אזרחים ישראלים, כדי שואנונו לא יעבור על האיסור והוא הועבר להונאם.

הונאם התכוון לצאת בימים הקרובים מישראל, לאחר שסיים לאסוף את החומרים לסרט התיעודי שהוא מכין על ואנונו עבור אירגון השידור הבריטי.

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, זימן היום דיון מיוחד עם בכירים בשב"כ ובפרקליטות בנוגע למעצרו של מונאם. עורך דינו, אביגדור ליברמן, אף עתר לבית המשפט, בדרישה לאפשר לו להיפגש עם מרשו.

עו"ד אביגדור פלדמן מיהר להגיש היום ערר לבית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה לאפשר לו להיפגש עם פיטר הונאם. השב"כ הוציא צו מניעת למפגש בין הונאם לעורך דינו לתקופה של ארבעה ימים. עו"ד פלדמן טוען בערעורו לבית המשפט המחוזי, כי מדובר בחלק מהרדיפה אחר מרדכי ואנונו.

עו"ד פלדמן, המתבסס בעיקר על פרסומים בתקשורת, טוען, כי לא בוצעה כל עבירה ביטחונית ובכל מקרה אין הדבר מצדיק צו מניעת מפגש עם עורך דין, שהינו כלי דרמטי שהשימוש בו חייב להיות נדיר ביותר. פלדמן מציין עוד שעל פניו נראה מעצרו של העיתונאי הבכיר לא רק בלתי מוצדק, אלא נקמני, אישי ולא ענייני ומהווה פגיעה קשה בחופש העיתונות.

שגריר בריטניה בישראל, סיימון מקדונלד, הביע דאגה בפני משרד החוץ על מעצרו של הונאם, בידי השב"כ, וביקש לקיים עימו פגישה קונסולרית.

לאחר דיונים עם הפרלקיטות סוכם, כי פלדמן ייפגש הערב עם מונאם ונראה שלאחר-מכן הוא יובא לבית המשפט לדיון על הארכת מעצרו.

היום דווח על מבוכה קשה בירושלים, בעקבות מעצרו של העיתונאי חושף פרשת ואנונו: "צריך לקוות שהסיבה שבגללה נעצר פיטר הונאם לא תתברר כעורבא-פרח, ותצדיק את הנזק התדמיתי שגורם מעצר של עיתונאי - אחרת ייגרם לנו נזק גדול", כך אמרו היום גורמים מדיניים ל-ynet.

במשרד החוץ שררה היום מבוכה רבה בשל פרשת המעצר. איש מבכירי המשרד לא תודרך על-ידי אנשי מערכת הביטחון בעקבות פרשת המעצר. עיתונאים זרים וישראלים שפנו למשרד לקבלת מידע - לא קיבלו תשובות.

גורמים מדיניים ציינו, כי "אי אפשר להסביר - כשלא יודעים דבר. ברור שאם אזרח זר, לא חשוב מה מקצועו, מסכן את ביטחון המדינה - יש לעצור אותו. על מערכת הביטחון לפרסם בהקדם את ממצאיה, במגבלות האפשר, כדי שלא לתת לכדור השלג הזה להתגלגל".

רעייתו של העיתונאי, הילרי הונאם, יושבת בביתה בפרת'שייר שבסקוטלנד, ולא יודעת כיצד להתייחס למעצרו של בעלה, שהפך לכותרת ראשית ברחבי העולם: "אמש התקשרו מהמשטרה בירושלים לומר לי שבעלי מוחזק אצלם, אבל לא נתנו לי לדבר איתו ולפי מה שהבנתי כרגע גם אין שום אישום נגדו", היא טענה.

"הבנתי שעו"ד אביגדור פלדמן מייצג את פיטר. התקשרתי הבוקר שוב למשטרה וסירבו לתת לי מידע נוסף. בהתחלה אמרו שאוכל לדבר איתו אחרי שיובא לבית משפט, ואחר כך אמרו - אם יובא לבית משפט. הם לא יודעים מה הם עושים, או שהם לא אומרים לי".

"אני פשוט מקווה שהישראלים ישימו אותו על מטוס חזרה לסקוטלנד, כמו שעשו בעבר עם עיתונאית מה'סאנדיי טיימס' שהגיעה לישראל, נעצרה וגורשה. אבל אני חייבת לומר ששום דבר שמערכת המשפט והצדק בישראל תעשה לא יפתיע את פיטר, אחרי 18 שנים שבהן ראה מה עשו לואנונו. פיטר היה זהיר מאוד, על מנת לא להפר שום מגבלה. נזהר לא להפר אף חוק, ואני בטוחה שלא הפר".

"אני חושבת שבמערכת הביטחון בישראל פשוט לא אהבו את העובדה שהוא מנסה לעשות סרט תיעודי על פרשת ואנונו. הם לא אוהבים אותו מאז שסייע לוואנונו לעתור לבג"ץ נגד ההגבלות שלו".

הונאם, שחשף ב-6 באוקטובר 1986 בעיתון הבריטי "סאנדיי טיימס" את סודות הגרעין של ישראל מפיו של מרדכי ואנונו, הגיע לאחרונה לארץ, לרגל שחרורו מן הכלא . הוא שכר עבורו, מטעם רשת בי-בי-סי, את דירת הפאר בגבעת אנדרומדה ביפו, שם תיכנן להתגורר אף הוא. במקביל, ככל הידוע, הוא תיכנן להפיק סרט תיעודי על הפרשה.

הונאם אף השתתף במסיבת השחרור שנערכה לוואנונו בכנסייה האנגליקנית בירושלים. "ההגבלות עליו מטורפות", הוא אמר ל-ynet באותו אירוע.