מחיקת החובות בבנקים הניבה לגבור ספורט רווח של 68 מיליון שקל

הגירעון בהון העצמי של חברת ההשקעות של גיל ואלדר קטן ב-107 מיליון שקל תודות למחיקה ולהמרת התחייבויות להון

מצבה של חברת ההשקעות גבור ספורט עדיין אנוש. רואי החשבון של החברה, משרד סומך חייקין, מציינים כי לחברה גרעון של 115 מיליון שקל בהון העצמי ושל 214 מיליון שקל בהון החוזר, גורמים המעלים ספיקות אם החברה ובנותיה תוכלנה להמשיך לפעול כ"עסק חי" ובשל כך יתכן שלא תוכלנה לממש את נכסיהן או לסלק את התחייבויותיהן במהלך העסקים הרגיל.

ברם, נראה שהמשך פעילות הקבוצה בשנים הקרובות מובטחת, על רקע הסדר פריסת ומחיקת חובות חסר תקדים שאליו הגיעו בעלי הקבוצה, איתן אלדר ורועי גיל, עם הבנקים ובעלי האג"ח שלהם חבה גבור ספורט ערב חתימת ההסדר כ-700 מיליון שקל.

בעקבות יישומה של תוכנית ההסדר בחודש ינואר 2004, חל קיטון בסך של כ-107 מיליון שקל בגרעון בהון העצמי של החברה, אשר מתוכו סך של כ-68 מיליון שקל נבע כתוצאה ממחילת חובות והפך לרווח ברבעון הראשון וסך של כ-39 מיליון שקל עקב המרת התחייבויות להון החברה.

הסדר החובות של קבוצת גבור ספורט כלל גם הזרמת הון לחברה ע"י גיל ואלדר, לצד קבוצה של משקיעים נוספים, חלקם בעלי מניות ותיקים (מיכאל שטראוס וחברת שובל שדמה) וחלקם חדשים (פורשי אמדוקס - מריו סגל ומשפחת למלבאום). בסה"כ הוזרמו לחברה מקורות חדשים בהיקף של 66.8 מיליון שקל, אשר שימשו ברובם לפירעון אשראי של החברה האם סגיאל (שנמחקה מהמסחר).

בד בבד, מדווחת גבור ספורט כי היא פועלת מזה מספר חודשים להתייעלות לצמצום עלויות, פעילות שכללה מכירת משרדי הקבוצה וצמצום שטח המשרדים מ-750 ל-250 מ"ר; צמצום עלות העסקתם של גיל ואלדר, שנהנו משכר בעלות של יותר מ-100 אלף שקל בחודש בשיעור של כ-40%; וסיום עבודת מקצת עובדי הקבוצה והפחתת שכרם של היתר. כתוצאה ממהלכי ההתייעלות ייווצר לקבוצה חיסכון שנתי בסך כולל של כ-2 מיליון שקל.

את הרבעון הראשון של 2004 סיימה החברה ברווח נקי של 58.8 מיליון שקל, שנבע ברובו ממחיקת החובות של הבנקים. אשר לחברות המוחזקות, חלק מהן שיפרו את תוצאותיהן: חברת הטקסטיל גבור אלפא רשמה רווח של 5 מיליון שקל לעומת 4.9 מיליון שקל ברבעון המקביל; חברת האלקטרוניקה אי.אם.אס שתרמה הפסד של 1.2 מיליון שקל ברבעון המקביל, הניבה רווח של 1.8 מיליון שקל בינואר-מארס 2004.

לעומתן חלה הרעה בתרומת עיסקי הנדל"ן של גבור ספורט: קבוצת ב.ס.ר הניבה הפסד של 4.2 מיליון שקל לעומת הפסד של 2.1 מיליון שקל ברבעוןה מקביל ואילו גבור נדל"ן הפסד של 4.2 מיליון שקל לעומת הפסד של 1.5 מיליון שקל. הוצאות המימון קטנו ל-2.9 מיליון שקל לעומת 3.9 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2003, שהסתיים בהפסד של 11.5 מיליון שקל.

התפתחות מעניינת חלה גם במצב השקעתה המרכזית של גבור ספורט אשר אחראית במידה ניכרת למצב הקשה שאליו נקלעה הקבוצה. בינואר השנה מכרה החברה הבת ירדן מקצת מאחזקותיה בהכשרת הישוב של משפחת נמרודי (כ-5% בהון) תמורת 20.4 מיליון שקל. המניות נמכרו והופצו ע"י חברת הברוקרים אקסלנס, אשר קיבלה מירדן אופציות למשך 3 ו-6 חודשים לרכישת והפצת יתרת מניותיה בהכשרת הישוב (19.44% מההון). עלות מניות אלה בספרי ירדן, לאחר הפחתות של 183 מיליון שקל עומדת על 79 מיליון שקל ושווי השוק שלהן בסמוך לפרסום הדוחות כ-86 מיליון שקל.