"טיים": דיק צ'ייני שיקר; היה מעורב בהענקת חוזה בעיראק לחברת הליברטון

סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני, תיאם במשותף חוזה ממשלתי בהיקף עצום להליברטון בעיראק, למרות שהכחיש כי יש לו עניין בענקית שירותי הנפט אותה ניהל עד שנת 2000, כך עולה מהודעת אי-מייל שיצאה מהפנטגון ופורסמה אתמול (ב') על ידי המגזין "טיים".

בהודעת אי-מייל הנושאת את התאריך 5 למארס 2003, מטעם גורם ביחידת ההנדסה בצבא ארה"ב, נכתב שדגלאס פיית', בכיר בפנטגון, יהיה אחראי על פיקוח ובקרה על החוזה, נכתב במגזין.

פיית', אישר את העיסקה בהיקף של מיליארדי דולרים, "כשהדבר מותנה ביידוע הבית הלבן מחר. איננו צופים כל בעיות מכיוון שהפעולה (הענקת החוזה) תואמה במשותף עם משרדו של סגן הנשיא", נכתב באותו אי-מייל.

השבועון טען, ש-3 ימים לאחר שליחת אותו אי-מייל זכתה הליברטון בחוזה, מבלי שתיתקל בהצעות מתחרות על אותו חוזה.

"מתוקף תפקידי כסגן נשיא, אין לי שום השפעה, שום מעורבות, או ידע בכל צורה שהיא ביחס לחוזים מטעם יחידת ההנדסה של הצבא, או כל גורם אחר בממשל הפדראלי", אמר צ'ייני בספטמבר לתוכנית "פגוש את העיתונות" של רשת NBC, דיווח טיים. צ'ייני שימש כמנכ"ל הליברטון עד לשנת 2000, עד למועד שבו הסכים להיענות להצעת הנשיא, ג'ורג' בוש, לשמש כסגנו. קווין קלנס, דוברו של צ'ייני, אמר למגזין שמאז שנת 2000, סגן הנשיא "לא מילא שום תפקיד שהוא בהחלטות הנוגעות להענקת חוזים של הממשל, בהם היתה מעורבת הליברטון".

הודעת האי-מייל נשלחה "מתוך ציפייה למחלוקת שתתעורר סביב הענקת חוזה של ספק יחיד להליברטון - רצינו לתת תמיכה למשרדו של סגן הנשיא", אמר דובר הפנטגון. תת שר ההגנה למדיניות, דגלאס פיית', קיבל את התפקיד של תיאום משותף של החוזה על ידי הבוס שלו, סגן שר ההגנה האמריקני, פול וולפוביץ', טען המגזין טיים. פיית', וולפוביץ' וצ'ייני, יחד עם מזכיר ההגנה, דונאלד רמספלד וראש לשכתו של צ'ייני, לואיס "סקוטר" ליבי, מהווים את הגרעין הקשה של ניצים בממשל בוש, שדחפו לכיבושה של עיראק.