ביום ראשון הקרוב ייפתח כנס לשכת רואי חשבון באילת; סקירת המושבים

לפי ניסיון העבר, צפויה בכל (12) המושבים השתתפות ערה, לא כל שכן נוכח השינויים התכופים בחוקי המס ובפסיקה, ומתקבל הרושם כי גם עובדי אגף המסים זקוקים כיום להשתלמות שכזו

לשכת רואי חשבון נוהגת לקיים, בכל שנה, מספר כנסים ארציים לחבריה (בירושלים, בים המלח ובאילת), כאשר הכנס שבאילת, שייפתח ביום ראשון הקרוב, הינו באופן מסורתי רב משתתפים במיוחד.

השנה יתקיימו 12 מושבים (כולל מושבים מקבילים), שיעסקו בנושאים רבים ומגוונים, לרבות מושבים המיועדים לנושאי תפקידים בתאגידים (מנכ"לים, מנהלי כספים, חשבים), ולא פחות מששה מושבים יוקדשו לנושאי המסים.

לפי ניסיון העבר, צפויה בכל המושבים השתתפות ערה, לא כל שכן נוכח השינויים התכופים בחוקי המס ובפסיקה, ומתקבל הרושם כי גם עובדי אגף המסים (שרבים וטובים מביניהם ישתתפו בכנס) זקוקים כיום להשתלמות שכזו.

עבור הקוראים שעשויים למצוא עניין בכנס אילת, אף אם אינם זכאים להשתתף בו כחברי לשכת רואי החשבון בישראל, נפרט בקצרה את ששת המושבים המקצועיים בתחומי המסים, שיתקיימו השנה בכנס.

* מיסוי הכנסות ממקרקעין של יחידים, בארץ ובחו"ל.

מושב זה אמור להקיף את היבטי המס השונים שיש להכנסות של יחידים (תושבי ישראל) ממקרקעין, בין אם מדובר בהכנסות שוטפות ובין אם מדובר ברווחי (והפסדי) הון. הרפורמה במס - שכתוצאה ממנה מוטל המס על תושבי ישראל מיום 1.1.2003 על בסיס פרסונאלי - הוסיפה נופך משלה לנושא זה, שכן רבים מתושבי ישראל רכשו בשנים האחרונות מקרקעין בחו"ל.

בנוסף לכל אלו אמורים המרצים במושב להרחיב גם בדבר השלכות חוק הביטוח הלאומי וחוק מס ערך מוסף על הכנסות אלו.

* השוואת מסלולים שונים בתחומי החיסכון והביטוח

במושב זה אמורים המרצים לסקור את השינויים המפליגים, שחלו במסלולי החיסכון והביטוח, תוך כדי "שיקלול" מרכיב המס בשלב ההפקדה ובשלב המשיכה.

כמו כן יתקיים במסגרת המושב דיון באשר לתכנוני מס שונים (לגיטימיים) בנושאים אלו, לרבות תקבולי הון פטורים ממס - כתחליפי חיסכון.

* הפסדים בארץ ובחו"ל - בכל הרמות

הרפורמה במס בכלל, וריבוי "סלי המס" בפרט, הולידו כמה וכמה מלכודות מס, שכתוצאה מהם עלולים תושבי ישראל למצוא את עצמם לוקים פעמיים (סופגים הפסדים וגם משלמים מס). מצב עגום זה מחייב נקיטת צעדי מניעה, ככל שהדבר אפשרי.

בנוסף לכך יוסברו במושב השיקולים השונים בקיזוז ההפסדים (בארץ ובחו"ל), וכן יועלו סוגיות בתחום "ניצול" ההפסדים.

* מורה נבוכים למיסוי שוק ההון בידי יחידים

במושב זה יועלו שינויי החקיקה (הרבים) ותינתן סקירה של חובת הדיווח והסדרי המיסוי על הכנסות פיננסיות שונות (בארץ ובחו"ל).

בנוסף לכך, יובאו מספר תכנוני מס (לגיטימיים) ויוסבר השימוש האפשרי במכשירי הגנה, לצורך קיזוז הפסדים מפעילות פיננסית.

* פעילות "פירותית" לעומת פעילות "הונית"

יובאו בפני משתתפי המושב שיקולים ורעיונות בדבר סיווג הפעילות ע"י הנישום, במישור הפירותי לעומת ההוני, לרבות שיקולי מס ערך מוסף.

בנוסף לכך, יועלו במושב זה סוגיות מס מיוחדות הכרוכות ברכישת נכסים בלתי מוחשיים (כולל מוניטין), וחידושים בנושא ניכוי הוצאות מימון.

* היבטי המס בפעילות בינלאומית

במושב זה יועלו השיקולים השונים בתכנון פעילויות ע"י תושבי ישראל (לרבות הפעלת נאמנויות ותאגידים זרים), תוך כדי התייחסות לסוגיות מיוחדות הכרוכות בכללי המס במדינת המושב ובמדינת המקור.

בנוסף לכך, יועלו סוגיות בתחום מחירי העברה בפעילות בינלאומית וייסקרו כללי הדיווח לרשויות המס השונות, והשפעת אמנות המס.

השנה צפוי עניין מיוחד גם במושב הפתיחה "השיגרתי" (עדכוני חקיקה ופסיקה ותוכנית העבודה לשנת 2004), וזאת בשל רשימת המרצים (ח"כ אהוד רצאבי, גב' טלי ירון-אלדר, איתן רוב וישראל שטראוס).

*** הכותב הוא ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות'