רווח ההון של ארזים סידר לה רווח נקי של 95 מיליון שקל ברבעון הראשון

לחברה נכסים המיועדים למימוש בשווי כולל של 95 מיליון שקל, שייתרמו רווחי הון בהיקף מיליוני שקלים בהמשך השנה ההכנסות זינקו מ-12.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ל-21.7 מיליון שקל ברבעון החולף ההפרשה לתרומות צפויה להסתכם השנה ביותר מ-5 מיליון שקל

חברת ארזים , בשליטת מאיר גורביץ`, מפרסמת היום, באיחור של שבוע, את דו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2004, שמצביעים על רווח נקי של 95.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 3.6 מיליון שקל ברבעון המקביל ורווח נקי של 58.4 מיליון שקל בשנת 2003 כולה. עיקר הרווח הנקי של החברה מיוחס לרווחי הון בהיקף של 107 מיליון שקל שרשמה החברה ברבעון הראשון של השנה. רווחים אלו מיוחסים בעיקר למכירת נכסים בחברת הבת אולימפיה ומכירת 50% מחברת סלטיק גייט, שמחזיקה בנכס בקרדיף, אשר מושכר לחברת בריטיש טלקום.

מחזור ההכנסות של החברה ברבעון הראשון גדל אף הוא, על רקע התרחבותה של החברה בשנה החולפת ועמד על 21.7 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 12.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מקור ההכנסות המרכזי של החברה נובע מרכישת נדל"ן מניב באנגליה, שייצר הכנסות בהיקף של 20 מיליון שקל ומנדל"ן מניב בישראל, שייצר הכנסות בהיקף של 1.7 מיליון שקל.

לצד המימושים הגדולים שביצעה החברה במהלך הרבעון הראשון, ביצעה ארזים גם רכישה משמעותית לקראת סוף הרבעון. ארזים רכשה מבנה משרדים בשטח כולל של 10,600 מ"ר במרכז לונדון, בתמורה ל-43.6 מיליון ליש"ט שהם כ-361 מיליון שקל. המבנה מושכר לתקופה של 15 שנה לחברה ציבורית גדולה, תמורת דמי שכירות שנתיים של 3 מיליון ליש"ט, שהם 25 מיליון שקל. רכישה זו לא באה לידי ביטוי בשורת ההכנסות של החברה והיא תופיע בצורה מלאה רק ברבעון השני של השנה.

שיעור הרוח הגולמי של החברה ברבעון עמד על 82%, לעומת 74% ברבעון המקביל והוא נובע משיעור רווח גולמי של 84% באנגליה, לעומת שיעור רווח גולמי של 52% בלבד בישראל. ההבדלים הקריטיים ביו שיעור הרווח הגולמי בישראל לבין זה המושג באנגליה קיימים מכיוון שהנכס בישראל אינו בבעלות החברה אלא מושכר על ידה והיא משכירה אותו בשכירות משנה למספר שוכרים. בבניינים בישראל ישנה חוליה נוספת בשרשרת המזון, שמקטינה את שיעורי הרווח הגולמי של החברה.

הרווח התפעולי של החברה עמד ברבעון הראשון של השנה על 15.8 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 7.9 מיליון שקל ברבעון המקביל. עם זאת, הוצאות המימון של החברה הסתכמו אף הן בכ-15.1 מיליון שקל, מה שהיה מותיר לחברה רווח נקי שולי, אילו לא הייתה מייצרת רווחי הון ברבעון הראשון. הגידול בהוצאות המימון של החברה (15.1 מיליון שקל, לעומת 4.3 מיליון שקל ברבעון המקביל) נובע בעיקרו מהגידול בהיקף החוב של הקבוצה לתאגידים בנקאיים ועקב הפסקת תיאום נכסי החברה בחול ובארץ ולעליית מדד המחירים לצרכן, מה שגורם לביטול שחיקת הוצאות המימון.

כפי שנראים מאזניהן של חברות נדל"ן מניב אחרות, גם מאזנה של ארזים ממונף מכיוון שזהו העיקרון עליו מושתת ניהול החברה: רכישת נכסים מניבים במינוף גבוה, כך שהתשואה על הנכס מדמי השכירות גבוהה מהריבית המשולמת על הלוואה ששימשה לרכישת הנכס עצמו, השבחת הנכסים ומכירתם ברווח לאחר תקופת זמן מסוימת. הונה עצמי של החברה הסתכם ברבעון הראשון בכ-237.4 מיליון שקל והוא מממן 16.6% מהמאזן. היקף המזומנים של ארזים עומד על 140 מיליון שקל, לעומת התחייבויות לזמן קצר מבנקים בהיקף של 160 מיליון שקל. החוב הפיננסי של החברה לזמן ארוך עומד על 954 מיליון שקל, לעומת שווי הרכוש הקבוע שרשום במאזניה בכמיליארד שקל.

האם ארזים צפויה לרשום רווחי הון נוספים? כנראה שכן, אם לשפוט על פי דו"חותיה הכספיים של החברה. סעיף הרכוש הקבוע המיועד למימוש עומד על 95 מיליון שקל ואם לשפוט על פי המימושים האחרונים שביצעה החברה הרי שמדובר ברווחי הון של מיליוני שקלים, שיעטרו את דו"חותיה של החברה ברבעונים הקרובים. עובדה זו תביא בוודאי למצב בו ארגוני רווחה וצדקה רבים עשויים לחזר אחרי החברה, לאחר שזו הצהירה על מדיניות התרומות שלה, שלפיה תתרום החברה עד 10% מהרווח השנתי. בהנחה שמרנית שהרווח הנקי של ארזים יעמוד בסוף השנה על כ-130 מיליון שקל ובהנחה שמרנית לא פחות שהחברה תתרום 5% מרווח זה הרי שהיא צפויה לתרום השנה סכום לא מבוטל של 6.5 מיליון שקל, במסגרת המדיניות החדשה שאימצה.