פולאר ותעבורה רכשו את סוכנות פורד בקרואטיה ב-3.8 מיליון אירו

סוכנויות הרכב בהן מחזיקה פולאר במדינות יוגוסלביה לשעבר צפויות להניב הכנסות של כ-60 מיליון דולר בשנה * מתכננת לקבל גם את סוכנויות מאזדה, יגואר, וולבו ולנדרובר

פולאר השקעות, מקבוצת שרם-פודים-קלנר, חושפת פן חדש של פעילות: עסקי רכב במדינות מזרח אירופה. ל"גלובס" נודע, כי פולאר בשותפות שווה עם חברת התשתיות תעבורה (שבבעלות משפחת לבנת וכלל תעשיות) הקימו חברה שרכשה את מניות השליטה (80%) בסוכנות פורד בקרואטיה, גרנד אוטו, תמורת 3.8 מיליון אירו.

תעבורה, שעוסקת, בין היתר, ביבוא משאיות (DAF) וציוד כבד לישראל, התחייבה להעמיד ביטחונות של עד 7 מיליון אירו להבטחת אספקת מכוניות שוטפת כמקובל מול יצרן הרכב. במקרה של חילוט הערבות, תשפה פולאר את תעבורה במחצית מסכום החילוט.

אין זו ההשקעה הראשונה של פולאר בתחום סוכנויות הרכב, שאותו מרכז רימון בן-שאול (המופקד גם על עסקי התקשורת והטכנולוגיה של פולאר). לאחר מספר השקעות קטנות יותר, שבוצעו ככל הידוע אשתקד, יש לחברה כיום ייצוג בלעדי של פורד בכמה מדינות במזרח אירופה, בעיקר במדינות יוגוסלביה לשעבר. פעילות זו צפויה להניב, על פי ההערכות, הכנסות של כ-60 מיליון דולר בשנה הקרובה. בהדרגה מתכננת פולאר להוסיף לפעילותה סוכנויות רכב נוספות של יצרנים המשתייכים לקבוצת פורד, כמו מאזדה, יגואר, וולבו ולנדרובר.

סביר להניח, כי המודל העסקי שרואים פולאר ובן-שאול לפניהם הוא זה של הפנומן המקומי, דלק מוטורס, סוכנות מאזדה ופורד המקומית. דלק מוטורס שולטת בשנים האחרונות ללא עוררין בשוק המכוניות בישראל. ברבעון הראשון של השנה הציגה החברה-האם, דלק רכב, שמנוהלת בידי גיל אגמון, גידול של 22% בהכנסות ל-864 מיליון שקל (מכירות של כ-8,000 כלי רכב) ורווח נקי של 62.3 מיליון שקל, שהיווה קפיצת מדרגה של 40% לעומת הרבעון המקביל. נתח השוק של דלק רכב עמד בסוף הרבעון הראשון על 22%.

מתרחבים באירופה

פורד היא יצרנית הרכב השלישית בהיקף מכירותיה באירופה (9%), ובכוונת פולאר להגדיל את חלקו של יצרן הרכב במדינות בהן היא פועלת ע"י הרחבה הדרגתית של הפעילות באמצעות סוכנויות משנה, חדירה לציי רכב של משרדי ממשלה וחברות גדולות והפעלת תוכניות ליסינג, בשיתוף עם מוסדות פיננסיים מקומיים.

סוכנות פורד בקרואטיה, חברת גרנד אוטו, היא יבואנית בלעדית של פורד ויגואר למדינה זו. החברה מוכרת בעצמה מכוניות פורד ויגואר בזגרב ומפעילה 25 סוכני משנה בכל רחבי קרואטיה. לחברה, על שטח שבבעלותה, אולמות תצוגה, מוסך ומשרדים בזגרב (2,400 מ"ר בנוי). החברה מתכננת השנה מכירות בהיקף של כ-3,000 כלי רכב, מתוך שוק של מעל ל-80 אלף כלי רכב חדשים. בקרואטיה נעים כיום כ-90 אלף כלי רכב מתוצרת פורד.

הפריסה הנוכחית של קבוצת פולאר השקעות בתחום עסקי הרכב כוללת גם את סוכנויות פורד בסרביה, מונטנגרו ואלבניה, סוכנות מאזדה בסרביה וסוכנות יגואר בקרואטיה. הפעילות בסרביה מתבצעת באמצעות חברת גרנד מוטורס שבסיסה בבלגרד והמשרתת שוק של כ-10 מיליון איש.

פולאר שותפה בגרנד מוטורס (40.5%) לצד קבוצת טיראק, בעלת סוכנויות של כעשרה סוגי מכוניות ברומניה עם מחזור שנתי של כ-150 מיליון דולר. לגרנד מוטורס אולם תצוגה ומוסך מרכזי בבלגרד והיא מפעילה כמה סוכני משנה.

פולאר איננה חברת ההשקעות היחידה שפועלת בשוקי הרכב של מזרח אירופה. קמור רכב, יבואנית ב.מ.וו בישראל, החליטה אשתקד להיכנס לשוק הבולגרי, על מנת להקטין את חשיפתה לשינויים בשוק המקומי. נכון לסוף הרבעון הראשון, דיווחה קמור כי החדירה עולה יפה והיא מכרה כ-60 מכוניות ובידיה צבר הזמנות לכ-20 רכבים נוספים. נתוני המכירות של הפעילות בבולגריה, מציינים בקמור, הן מעל לציפיות. בסה"כ מתכננת קמור, שבשליטת דני ברנר, להשקיע כ-25 מיליון שקל בפעילות זו.

הרחבת פעילותה של פולאר לתחום סוכנויות הרכב נעשית במסגרת מדיניות הקבוצה, שמוביל המנכ"ל, אביגדור קלנר, לגיוון תיק השקעותיה באמצעות ביצוע של השקעות ישירות בחו"ל. במסגרת זו השקיעה פולאר בשנים האחרונות במפעל הסלולר טליט שבאיטליה ובחברת המדפסות הדיגיטליות ניפסון בצרפת (הבוחנת כיום הנפקת מניות בחו"ל).

שיפור בתוצאות

פולאר, לאחר שלוש שנים של הפסדים כבדים, שיפרה ברבעונים האחרונים את תוצאותיה ואת מצבה הכספי, על רקע הגאות בשוק ההון, שאיפשרה לה לממש השקעות ברווח נאה והגדיל את שווי האחזקות הסחירות שבידיה. החברה עברה ברבעון הראשון לרווח נקי של 12.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 15.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ושל 46.4 מיליון שקל בשנת 2003 כולה.

החברה ציינה, כי לאור התוצאות, ובהנחה שתימשך המגמה החיובית בשווקים, יחד עם השפעת צעדי הייעול והתאמת העלויות שננקטו במרבית החברות המוחזקות, היא צופה כי השיפור בתוצאותיה הכספיות והרווחיות יימשכו גם ברבעונים הבאים.

בתקופת הדו"ח ולאחריה מכרה פולאר מניות בחברות טכנולוגיה תמורת 74 מיליון שקל וברווח של כ-18 מיליון שקל (מתוכו 14 מיליון שקל ברבעון הראשון). בנוסף, השלימה החברה ברבעון הראשון מכירת כל אחזקותיה בחברת חצרות הדר (מגורים לגיל הזהב) ברווח של 18 מיליון שקל. בהמשך, מכרה את מלוא אחזקותיה בחברת אופטי קנדה מקבוצת אורמת, ברווח הון של 31 מיליון שקל, שייזקף במלואו לתוצאות הרבעון השני.

פולאר ציינה בדו"חות, כי שווי השוק של אחזקותיה הנוכחיות, במניות סחירות של חברות מוחזקות עיקריות, דוגמת טרנסכלל, נייס, מאינד, אראל תקשורת, פרטנר, מבני תעשייה ועוד, מסתכם בכ-460 מיליון שקל ומשקף עודף שווי בסך של כ-210 מיליון שקל בהשוואה לערך אחזקות אלו בספרים. בכוונת החברה להמשיך במגמת מימוש ורענון תיק ההשקעות ובעיקר אחזקותיה הסחירות, זאת תוך המשך הצפת עודפי שווי, הקטנה משמעותית של אשראי קיים ושיפור מבנה ההון. ?