הפרפר ידבר עם המחשב

טקסס אינסטרומנטס האמריקאית משלמת 50 מיליון דולר כדי להניח את ידיה על הטכנולוגיה של באטרפליי, לתקשורת אלחוטית בטווחים קצרים מאוד * זו לא תהיה ההשקעה האחרונה שלה בישראל

העיסקה בה רוכשת חברת טקסס אינסטרומנטס האמריקאית את חברת בטרפליי הישראלית תמורת 50 מיליון דולר נועדה לקצר את זמן הכניסה של הענקית האמריקאית לשוק התקשורת האלחוטית. באמצעות העיסקה, מתכננת טקסס אינסטרומנטס ליהפך ליצרנית מרכזית של מערכות תקשורת אלחוטיות פנים-ביתיות, התואמות לתקני התקשורת הסלולרית ותקשורת המחשבים המתגבשים היום בכמה מרכזים בעולם.

היום (ד') הודיעה חברת טקסס אינסטרומנטס, יצרנית רכיבים אלקטרוניים, על הסכם לרכישת חברת באטרפליי הישראלית תמורת כ-50 מיליון דולר. באטרפליי נחשבת לחלוצה עולמית בפיתוח טכנולוגיות לתקשורת אלחוטית לטווחים של עד 100 מטרים, תחום הנחשב לחדש ביותר. מחקרי שוק מקיפים על התחום אין עדיין, אולם כיום נאמד היקף השוק העולמי בכמה מאות מיליוני דולרים.

חברת באטרפליי נוסדה בשנת 92' על ידי עמית הלר, ומפתחת ערכות שבבים אלקטרוניים משולבי תוכנה, המאפשרים ליצרני ציוד אלקטרוני להעניק למוצריהם יכולות תקשורת אלחוטית, בתחומי התדרים 900 מה"ץ ו-2.4 גה"ץ. היא פועלת מכפר סבא ומסנטה קלרה, קליפורניה, ומעסיקה כ-60 עובדים.

מוצרי באטרפליי מיועדים לשוק הביתי ולשוק המשרדי הביתי (SOHO). היא מספקת ערכות רכיבים בשם Monarch ו-Apollo - המספקים יכולות אלחוטיות לטלפונים אלחוטיים ולמחשבים אישיים. קו נוסף הוא Admiral, שהוא סט שבבים המיועד לאמצעי קלט, כדוגמת מקלדות אלחוטיות ומסופים לתקשורת נתונים.

"השילוב בין באטרפליי לטקסס אינסטרומנטס יספק פתרון מערכתי מושלם לקישוריות אלחוטית לשוק הצרכני בכל התחומים: קול, נתונים, שליטה ויישומי מולטימדיה", אמר ג'יל דלפסי, סגן נשיא ומנהל חטיבת התקשורת האלחוטית בטקסס אינסטרומנטס.

גלובס: מה יהיה תפקידה של בטרפליי בטקסס אינסטרומנטס?

דלפסי: "בשנים האחרונות מתמקדת טקסס אינסטרומנט בפיתוח יישומים ובציוד לשוק מעבדי האותות הספרתיים (DSP). זהו התחום בעל שיעור הגידול הרב ביותר בתקשורת, בתוכו התקשורת האלחוטית היא בעלת שיעור הגידול הרב ביותר. כאן באטרפליי משתלבת: לנו יש טכנולוגיית DSP, טכנולוגיית אלחוט וטכנולוגיית סלולר, ולבטרפליי יש טכנולוגיה טובה מאוד לתקשורת אלחוטית לטווח קצר.

כיצד היא תשולב בטקסס אינסטרומנטס?

"דלפסי: בטרפליי הופכת לחברה בת בבעלות מלאה בשם טקסס אינסטרומנטס ישראל. היא תשמש כליבת הפעילות שלנו בתחום התקשורת קצרת הטווח. מנכ"ל ומייסד בטרפליי, עמית הלר, ישמש המנהל הטכני של היחידה. היא תהיה חלק מהיחידה העסקית של תקשורת אלחוטית אותה אני מנהל, שמספקת היום ערכות שבבים ל-%50 מהטלפונים הסלולריים הדיגיטליים בעולם".

מה המהלכים הבאים?

דלפסי: "נעבור לתדרים גבוהים יותר, של גיגה הרצים, ונייצר שבבים בעלי יכולות מערכתיות מוכווני יישומים. אנחנו לא מגיבים על תוכניות השקעה עתידיות, אבל טקסס אינסטרומנטס היא שחקן גדול בשוק השבבים, ומרגע שהיא באה לישראל - היא פתוחה לעסקאות נוספות".

עמית הלר, בן 29, נשיא באטרפליי, הקים את החברה מייד עם שחרורו מצה"ל. לפני הקמתה של באטרפליי, שירת עמית ביחידת מחקר ופיתוח של צה"ל כמהנדס פיתוח וכמנהל פרוייקט. בעלי המניות העיקריים בחברה היו: עמית הלר, גדעון ברק, ממייסדי וידאונט שנסגרה וקרנות הון הסיכון ג'נסיס, ג'מיני, אייפקס וגיזה.

הרכישה, מסביר הלר, מאפשרת לטקסס אינסטרומנטס להגדיל את קיבולת ייצור השבבים במפעלי הייצור שלה בעולם. "לנו היא מעניקה גישה לטכנולוגיה המובילה בעולם בתחום וגישה חזקה אל השווקים, אבל אנחנו נשארים גוף רווח והפסד עצמאי בתוך טקסס אינסטרומנטס. בנוסף לסכום הרכישה, יושקעו בארץ עוד כמה עשרות מיליוני דולרים בשנים הקרובות", הוא אומר.

טקסס אינסטרומנטס היא חברה גלובלית בשוק המוליכים למחצה, ומובילה עולמית בתחום מעבדי האותות הספרתיים, שהם הרכיבים המאפשרים עיבוד נתונים אנלוגיים באופן דיגיטלי. החברה, שמרכזה בדאלאס, טקסס, מייצרת ומשווקת גם מחשבונים, חיישנים ומערכות אלקטרוניות שונות. היא נחשבת לחברה מובילה בתחום עיבוד האותות הספרתי מאז שנת 82'. ב-97' הסתכם מחזור המכירות שלה ב-9.7 מיליארד דולר, והרווח הנקי ב-1.8 מיליארד דולר