ליאון קופלר במגעים להקים בסין 5,000 דרגסטורים במודל של הסופר-פארם

התוכנית הנבדקת: הקמת חנות ראשונה בשנחאי ולאחר מכן בבייג'ין * קופלר: המו"מ בסין אורך זמן

יו"ר סופר-פארם, ליאון קופלר, מנהל מגעים להקמת רשת של 5,000 חנויות במודל סופר-פארם בסין, בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים. כך נודע ל"גלובס".

בכוונת קופלר לפתוח בשלב ראשון את סניפי הרשת בעיר שנחאי, הנחשבת למערבית בין ערי סין. משם, על-פי התוכנית, תורחב פריסת הרשת לבייג'ין ולאחר מכן לערים נוספות.

גורם המקורב למגעים אמר, כי סופר-פארם בוחנת כניסה לשוק הסיני בשותפות עם גורם מקומי. קופלר חבר במשלחת אנשי העסקים המתלווה לביקורו של השר אהוד אולמרט בבייג'ין.

קופלר אישר את הידיעה ואמר, כי האפשרות נבחנת מזה כשנה וחצי, כאשר מאז ביקר מספר פעמים בסין. לדבריו, "אנחנו צועדים לאט לקראת המטרה, אבל בנחישות רבה, וההזדמנות כאן עבורנו היא אדירה".

עתה, אמר ל"גלובס", הוא מנצל את ביקורו של אולמרט לבצע "קפיצת מדרגה בהתקדמות לקראת המימוש". לדברי קופלר, "אולמרט פתח לי כאן את הדלת, כי מאוד קשה להגיע לפגישות עם הממשלה עצמה, ובלעדיו הגעתי רק לפקידות.

"פתיחת הדלת נעשית דווקא עכשיו, בתקופה שהיא קריטית לאנשי עסקים לכניסה לסין, וכאשר אולמרט עצמו מקבל כבוד רב מבכירי הממשלה הסינית, שרוצים לעשות אתנו עסקים".

עם זאת, הוסיף קופלר, קצב ניהול המגעים בסין והתקדמותם שונים מאוד מהמקובל במערב, ולכן הם אינם צפויים להסתיים בקרוב. קופלר ציין, כי בסין פועלות בהצלחה רשתות ענק בינלאומיות, ובראשן וולמארט האמריקאית וקרפור הצרפתית, רשתות המזון המהיר מקדונלד'ס וקנטאקי פרייד צ'יקן ורשת בתי הקפה סטארבקס.

לדבריו, "לפני חמש שנים לא יכולת לעשות עסקים בסין. היום הדלת נפתחה בפני אנשי עסקים זרים, בהם ישראלים, אבל האנשים בצד השני עדיין אינם מורגלים במו"מ.

"משקיע זר צריך ללמוד את התרבות העסקית, את החשיבות שהם מייחסים לכבוד שנותנים להם, וגם צריך להיות בעל נחישות והחלטיות רבה, בהתחשב באווירה העסקית".

קופלר אמר עוד כי למרות הקשיים בחדירה לשוק הסיני, "גם כשהגעתי לישראל, הרבה מאוד אנשים אמרו לי: אל תיכנס לזה, בתי המרקחת יהרגו אותך. כך שכניסה לשוק סגור וקשה לוקחת זמן, מצריכה מחוייבות, ובכל מקום בו יש שוק כזה, בניית התשתית העסקית היא מורכבת".

קופלר התלווה היום (ג') למשלחתו הרשמית של אולמרט, אשר נפגש עם שר הסחר הסיני, בו שילאי, בפרלמנט בכיכר טינאנמן. אולמרט הציג את קופלר בפני השר הסיני כיו"ר רשת הדרגסטורים הגדולה בישראל ומבעלי רשת פארמה מהגדולות בצפון אמריקה.