פרוייקט ניסיון בארה"ב: מל"טים של אלביט מערכות ישמשו לבקרת הגבול בין אריזונה למקסיקו

עלות ההפעלה בתקופת הניסיון כ-10 מיליון דולר * יוכלו להעביר לבקרי-קרקע תצלומי נוסעים ברכב מסוים, תצלום של כלי-נשק ברכב ואפילו נתוני לוחיות רישוי מגובה כ-5.5 ק"מ

משמר הגבול של ארה"ב, אחד מחטיבות המשרד הפדרלי לביטחון פנים, החל להפעיל ביום ו' מל"טים מדגם הרמס 450 מתוצרת חץ הכסף, יחידה של אלביט מערכות , לאורך הגבול בין אריזונה למקסיקו, במאמץ לבלום זרימת מהגרים בלתי-חוקיים ממקסיקו לארה"ב.

בשלב זה מוגדרת הפעלת המל"טים כנסיונית. הם יופעלו עד 30 בספטמבר ואז יחליט המשרד לביטחון הפנים אם להוסיף להפעילם דרך קבע ואולי להגדיל את מספרם ולהשתמש בהם לאורך קטעים נוספים של הגבול הארוך בין מקסיקו לארה"ב. עלות הפעלת המל"טים במהלך תקופת הניסיון הוא 10 מיליון דולר.

יזמת השימוש במל"טים הישראליים נחשפה בראשונה במארס, במסיבת עיתונאים שערך אסא האצ'ינסון, סגן השר לביטחון הפנים. הוא אמר אז, כי המל"טים ישמשו לבקרת הגבול באזור טוסון, אחת הערים הגדולות באריזונה, אך ייתכן שינוצלו בשלב מאוחר יותר באזור אחר של הגבול, ליד העיר יומה, אם תירשם שם עליה משמעותית במספר המקסיקנים שמנסים לחדור לארה"ב.

הגבול בין אריזונה למקסיקו נעשה באחרונה פופולרי מאוד בקרב מקסיקנים ואזרחי מדינות אחרות באמריקה הלטינית שמבקשים להסתנן לארה"ב, בעקבות הגברת הפיקוח על אזורי הגבול בין קליפורניה למקסיקו. לפי כמה הערכות, חוצים יותר מ-1000 "בלתי-חוקיים" את הגבול לאריזונה מדי יום. השינוי בדפוסי ההסתננות הכתיב שינוי בהדגשי האכיפה של שירות המכס והגנת הגבולות, שבמסגרתו פועל משמר הגבול.

לפי דיווחים בעיתונים באריזונה, יוכלו המל"טים להעביר תצלומי תקריב של מטרות קרקעיות בזמן אמיתי מגובה מרבי של כ-5.5 ק"מ). העיתונים אומרים שהמ"לטים ישתמשו במערכות תרמיות ובמערכות לראיית לילה להעברת תצלומי וידאו של כלי-רכב חשודים, לרבות פני היושבים בהם, כלי נשק אפשריים ואפילו נתוני לוחיות רישוי, עם המיקום המדויק של כלי-הרכב. בקרי הקרקע יוכלו להזניק יחידות של משמר הגבול לעבר הרכבים החשודים. לדברי העיתונים, גם ישראל משמשת במל"טים לאורך גבולותיה.

מל"טים מדגם הרמס 450 יכולים לשהות באוויר כ-20 שעות ללא הפסקה ולנוע במהירות של כ-150 ק"מ בשעה. אורך מל"ט כזה 6.1 מ' ומוטת כנפיו 10.5 מ'. לפי נתוני אלביט, רשמו מל"טים של חץ הכסף "אלפי שעות" של טיסות מבצעיות בשירות ישראל ולקוחות בינלאומיים.

אנליסטים אומרים, שבקרה אווירית של גבולות ארה"ב עשויה לשמש שוק גדול ליצרני מל"טים בארה"ב ומחוצה לה, תחילה לאורך הגבול עם מקסיקו ובשלב מאוחר יותר לאורך הגבול עם קנדה, שכמעט אינו מאובטח ורבים מקטעיו ממש פרוצים. השלטונות חוששים לא רק ממעבר מקסיקנים שמחפשים מקומות עבודה אלא גם, ואולי בעיקר, מחדירת טרוריסטים. בתחילת המלחמה בעיראק, רווחו שמועות שיחידה של אנשי השירות החשאי העיראקי חדרה לטקסאס ממקסיקו במטרה לפשוט על חוות הנשיא ג'ורג' בוש, ליד קרופורד.

לפי נתוני המשרד לביטחון פנים, נרשמה עליה בשיעור 10% עד 11% במספר האנשים שמסתננים או מנסים להסתנן לארה"ב ממקסיקו מאז הכריז הנשיא בוש בינואר השנה על חנינה לעובדים זרים בלתי-חוקיים. במארס לבדו נלכדו 71 אלף מסתננים באריזונה.

אך המשרד לביטחון פנים מתכנן להשתמש במל"טים גם למטרות הומניטריות. החום במדבר סונורה, שלאורכו מתפתל הגבול באין אריזונה למקסיקו, מגיע בקיץ ליותר מ-40%. 61 "בלתי חוקיים" נספו באזור טוסון של הגבול מאז אוקטובר, 17 מהם בגלל החום. הכוונה היא לאתר מסתננים במצוקה כדי להחיש להם עזרה, לפני מעצרם והחזרתם למקסיקו.