אקו"ם הגישה לביה"ד להגבלים עסקיים ערעור על החלטת שטרום להגדירה כמונופול

"החלטת הממונה מהווה ניצחון מוחץ של בעלי ההון וחברות הענק, המשתמשות ברכוש היוצרים, אך אינן מוכנות לשלם עבורו"

אקו"ם הגישה היום לבית הדין להגבלים עסקיים ערעור על החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים אשר בסוף חודש מארס השנה הכריז עליה כעל מונופול. ההכרזה על המונופול התקבלה לאחר שבמשך 5 השנים האחרונות ניהלה אקו"ם מו"מ עם הרשות להגבלים עסקיים בדבר התנאים לפעילותה.

הכרזת המונופול התייחסה לניהול של זכויות שידור, ביצוע, העתקה, הקלטה וסינכרוניזציה ביצירות מוסיקליות לרבות אספקת רישיונות שימוש בה. עם ההכרזה על המונופול הודיע שטרום כי יימנע מאכיפת החוק בעניין לתקופה של 60 יום על מנת שאקו"ם תוכל לפנות לבית הדין להגבלים עיסקיים בבקשה לאישור הסדר כובל וקבלת היתר זמני.

בתחילת החודש שעבר (יוני) פג תוקף ההארכה ומאותו רגע ואילך התנהל המונופול של אקו"ם בניגוד לחוק. השופטת מיכאלה שידלובסקי אור ציינה בהחלטה שניתנה בבית הדין להגבלים עסקיים כי מאותה עת אקו"ם אינה יכולה לאכוף את זכויות היוצרים מאחר שלא הגישה ערעור על הכרזתה כמונופול.

בערעור שהוגש היום (ה`), באמצעות עו"ד צבי אגמון וארנן גבריאלי, טוענת אקו"ם כי טענת הממונה, לפיה התאגדות יוצרים יחד בתאגיד יש בה משום הסדר כובל מכיוון שהיא יכולה לפגועה בתחרותיות - היא שגויה. אקו"ם טוענת, כי בלמעלה מ-87% יצירות קיימים לפחות שני יוצרים ביצירתם החייבים מסיבות כלכליות חוקיות לדאוג ליצירותיהם במשותף. אקו"ם עוד אומרת, כי חברים בה למעלה ממיליון יוצרים כאשר לכל אחד מהם זכויות יוצרים לפרי יצירתו, וכי ליוצר הבודד אין אפשרות כלכלית למכור לבדו זכויות ביצירה. זאת, בשל התהליכים הכרוכים במתן רישיון, הכוללים חיפוש אחר המבקשים להשתמש ביצירותיו, ניהול מו"מ אתם דאגה לזכויות היוצרים ובסופו של דבר גם אפשרות להגשת תביעה על הפרת הזכויות.

לטענת אקו"ם פעולה פרטנית כאמור עלולה לעלות על הרווחיות שבמכירה, ובכך נמנעת יכולת הפעולה של היוצר הבודד בשוק.

אקו"ם מציינת, כי ליוצרים אין שום אפשרות להגן על זכויותיהם באופן פרטני ואין דרך לכל הנהנים מהשמעת היצירות לפנות לכל יוצר ויוצר בנפרד במטרה לבקש זכויות יוצרים. אקו"ם, נטען, משרתת את כל הצדדים וקביעת הממונה, כי עצם ההתאגדות, כלומר הקמתה של אקו"ם היא הסדר כובל - שגויה מיסודה.

בערעור מדגישה אקו"ם את ההבדל בין הפדרציה הישראלית לתקליטים, אשר גם אותה הגדיר שטרום כהגבל עסקי לאקו"ם. בפדרציה חברים מספר מצומצם בלבד של חברות מסחריות, בעוד שבאקו"ם כלמעלה ממיליון יוצרים אשר אין להם אפשרות כלכלית לפנות לכל נהנה בנפרד.

עוד טוענת אקו"ם, כי כיוון שהחברים בה אינם נחשבים "מנהלי עסקים" הרי שההסדר איננו הסדר כובל.

מהנהלת אקו"ם נמסר, כי החלטת הממונה היא ניצחון מוחץ של בעלי ההון וחברות הענק המשתמשות ברכוש היוצרים אך אינן מוכנות לשלם עבורו.

ה.ע. 512/04