המדינה לביה"ד הארצי: אין צורך להוכיח יהדות עובד כדי להרשיעו בעבודה בשבת

הערעור בא לאחר שביה"ד לעבודה בת"א זיכה בעל עסק כיוון שהמדינה לא הצליחה להוכיח את יהדותו במועד ביצוע העבירה המיוחסת לו

משרד התמ"ת מערער לבית הדין הארצי, ומבקש לקבוע כי אין צורך להוכיח את יהדותו של עובד על מנת להרשיעו בעבודה בשבת.

הערעור בא לאחר ששופטת בית הדין האיזורי לעבודה בת"א, אהובה עציון, זיכתה בעל עסק לשיווק טלפונים סלולריים, כיוון שהמדינה לא הצליחה להוכיח את יהדותו במועד ביצוע העבירה המיוחסת לו.

הנאשם ארז כנר הואשם שסחר בחנות לשיווק טלפונים סלולריים בשבת, בניגוד להוראת חוק שעות עבודה ומנוחה. בית הדין קבע, כי כל עוד לא הוכחה יהדותו של הנאשם - לא ניתן לומר שהוכח כי השבת היא יום המנוחה של העובד. לדברי בית הדין, לצורך הרשעה בעבירות בגין עבודה בשבת דרושה הוכחת דתו ולאומיותו של הנאשם - כתנאי סף מובהק וכרכיב יסודי בעובדות הרלבנטיות להוכחת ביצוע העבירה המיוחסת לו.

נציגת היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אירית איינהורן-נחמני, מבקשת כעת מבית הדין הארצי לבטל את הקביעה הזאת. המדינה טוענת, כי עיקרון איסור עבודה בשבת נכון גם למי שאינם יהודים. שאלת יהדותו של הנאשם כלל אינה רלבנטית. לדברי המדינה, אם הנאשם יהודי - ברור שאינו יכול לסחור בשבת, ואם אינו יהודי - גם עליו חל האיסור בחוק של סחר בחנות בשבת, אלא אם החנות נמצאת בתחום רשות מקומית שמספר תושביה הלא יהודים הוא לפחות רבע.

המדינה מבקשת לבטל את הקביעה, כי עליה להוכיח יהדותו של נאשם לצורך הגשת כתבי אישום והרשעה של עובדים יהודים בשבת. המדינה מבקשת גם לבטל את הזיכוי של ארז כנר מעבירות של סחר בשבת. (ע"פ 1008/04).