הקלטות בסתר

דוד ספקטור חשף שיחות עם עמרי שרון. יעקב אשל חשף שיחות עם השר פריצקי. הקלטות סתר? האזנות סתר? אסור? מותר?

אסור? מותר?

דוד ספקטור חשף שיחות עם עמרי שרון. יעקב אשל חשף שיחות עם השר פריצקי. הקלטות סתר? האזנות סתר? אסור? מותר?

למראה ולמשמע ההקלטות האלה שואל את עצמו הצופה, שאינו משפטן, כיצד הרשה לעצמו החוקר הפרטי לחשוף את ההקלטות? הוא שואל את עצמו האם לצד העובדה, שבחשיפת ההקלטות פוגע-לכאורה החוקר הפרטי באמינותו המקצועית, הוא אינו חושף את עצמו להאשמה פלילית של האזנת סתר?

האזנת סתר היא אכן עבירה פלילית ועונש מאסר בצדה. זו גם עוולה אזרחית של פגיעה בפרטיות, אשר הנפגע ממנה זכאי לתבוע בגינה פיצויים. אלא שלא כל הקלטת סתר היא אכן האזנת סתר אסורה. לא כל הקלטה של שיחה, אשר אחד המשתתפים בה אינו יודע אודותיה היא "האזנת סתר".

האזנת סתר אסורה, בהקשר של "הקלטות סתר", היא רק הקלטה של שיחה, אשר אף אחד מן המשתתפים בה לא הרשה את הקלטתה. הקלטה של שיחה בין שניים, אשר נערכת על-ידי אחד מן המשתתפים ללא ידיעתו וללא קבלת הסכמתו לכך של המשתתף השני היא "הקלטת סתר" מותרת. הקלטתה של שיחה, שמשתתפים בה משתתפים רבים, על-ידי אחד מן המשתתפים, ללא ידיעתם של כל המשתתפים האחרים, מותרת אף היא. גם הקלטה של שיחה, על-ידי מי שאינו משתתף בה, לאחר קבלת הסכמתו לכך של אחד מן המשתתפים בשיחה, מותרת אף היא. כמובן, כל אלה מותרות בתנאי, שלא חל על הקלטתה של השיחה איסור על-פי דין מיוחד כלשהו, ללא קשר לשאלת הסכמת המשתתפים להקלטה.

סודות מחדר המיטות

כך, החוקר ספקטור לא עבר עבירה של האזנת סתר בהקליטו את שיחותיו עם עמרי שרון, והחוקר אשל לא עבר עבירה כזו בהקליטו את שיחותיו עם פריצקי.

בהקשר זה יכולות לעלות שאלות אחרות, שקשורות בהסכמים, הנקשרים מכללא, בין החוקר הפרטי לבין לקוחו, ובהפרתם. שאלות של חובת סודיות. שאלות בנוגע לאתיקה מקצועית. שאלות שונות, המעלות על הפרק גם את חשיבות ההקפדה על הוראות החוק, האוסרות עיסוק בחקירות פרטיות ללא קבלת רישיון מתאים.

מן האמור אין ללמוד כאילו פרסומה ברבים של כל "הקלטת סתר", שאינה אסורה, מותר אף הוא. שווה לנגד עיניך שיחה בין שניים, שבמהלכה משתף האחד את חברו בסודותיו האינטימיים מחדר המיטות שלו. אותה שיחה מוקלטת, "כדין", על-ידי המשתתף השני בה, ללא ידיעתו של חברו. על אף שהקלטתה של השיחה אינה אסורה, עדיין אין ללמוד מכך כאילו המשתתף-המקליט רשאי לעשות בהקלטה כאוות נפשו ולפרסמה ברבים. בפרסום ההקלטה יהיה משום פרסומו של עניין הנוגע לצנעת חייו האישיים של אדם או להתנהגותו ברשות היחיד, דבר המהווה הן עבירה פלילית והן עוולה אזרחית.