נחושתן מכרה חלקה בתדיראן צריכה לפי שווי חברה של 145 מיליון שקל בלבד

מחיר העסקה נמוך ביותר מ-50% מהשווי לפיו נמחקו מניות תמ"צ מהמסחר לפני כשלוש שנים * רוב הרווח שתרשום נחושתן מהמכירה - כתוצאה מהסדר חובות עם לאומי

לבקשת רשות ני"ע הבהירה חברת נחושתן השקעות בסוף השבוע, כי מכירת מניותיה בתדיראן מוצרי צריכה (תמ"צ) לקרייר האמריקנית נעשתה לפי שווי של 145 מיליון שקל לתמ"צ. מדובר במחיר הנמוך ביותר מ-50% לעומת השווי שלפיו נמחקה תמ"צ מהמסחר בבורסה לפני שלוש שנים, בעקבות הצעת רכש שהגישו הבעלים למניות הציבור. הצעה ששיקפה בזמנו שווי של 322 מיליון שקל לתמ"צ.

הרווח שאותו תרשום נחושתן השקעות מעסקת המכירה הנוכחית, בסכום כולל של 50 מיליון שקל, נובע במקצתו מרווח הון ממכירת המניות (כ-20 מיליון שקל). רוב הרווח ייזקף להסדר חובות שאליו הגיעה החברה עם בנק לאומי שמימן עבורה בזמנו את רכישת השליטה בתמ"צ.

נחושתן, הנמצאת בשליטת לוי קושניר ואורי קויאטק, מוסיפה כי מתמורת העסקה שילמה לתמ"צ 4.2 מיליון שקל עבור רכישת 20% ממניות חברת השיווק תדיראן אמפא מידיה. בין נחושתן לתמ"צ בוטלו כל ההליכים המשפטיים, שנבעו בחלקם הגדול מאי תשלום החוב לתמ"צ, וכן יושבו כל חילוקי הדעות בין הצדדים.

תביעות הדדיות

את מניות השליטה בתמ"צ, הפועלת בענף מוצרי הצריכה החשמליים, רכשה נחושתן מקונצרן כור לפני כחמש שנים. זמן קצר לאחר מכן חתמה על הסכם לשליטה משותפת בחברה עם קרייר, מובילה עולמית בתחום של מיזוג אוויר וחלק מתאגיד העל האמריקאי יונייטד טכנולוג'יס (השולט גם בחברות פראט אנד וויטני וסיקורסקי).

לאחר שהשתיים מחקו את מניותיה של תמ"צ מהמסחר בבורסה, נקלעה תמ"צ לקשיים (ובעקבותיה גם נחושתן, שבדו"חותיה הערת "עסק חי"). מכאן הייתה הדרך קצרה לסכסוך בין בעלי המניות. במהלך חודש ינואר פנתה נחושתן לביהמ"ש המחוזי בת"א בבקשה למתן צו מניעה שבו ייקבע כי יוסי פלד, שמונה מטעמה ליו"ר תמ"צ, סיים את כהונתו בחברה זו.

נחושתן טענה, כי סירובו של פלד להתפטר מהדירקטוריון, מפר את האיזונים הקיימים בינה לבין קרייר בתוקף הסכם בעלי המניות. הפרה שעלולה להיות לה משמעות, לאור העובדה שבין הצדדים התגלעו חילוקי דעות באשר לדרך פעולתה של תמ"צ ולאופן ניהולה. בית המשפט דחה את בקשת נחושתן.

בד בבד, הגישה תמ"צ תביעה כנגד נחושתן בבית המשפט המחוזי, בטענה כי התגבשו התנאים לפירעון חוב שנחושתן חבה לה בגין רכישת מניותיה בחברת תדיראן אמפא. במסגרת התביעה, הגישה תמ"צ בקשה לצו עיקול זמני במעמד צד אחד על נכסי נחושתן.

אשראי חודשי

תמ"צ סיימה את שנת 2003 בהפסד כבד של 72.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של 28.5 מיליון שקל ב-2002. מכירותיה של החברה, העוסקת בפיתוח, ייצור, יבוא ושיווק מזגנים וכן בייצור מקררים, הצטמק אשתקד ב-15% ל-433 מיליון שקל. רואי החשבון של החברה, משרד בריטמן אלמגור ושות', היפנו את תשומת הלב בדו"חות השנתיים לצורך של החברה בחידוש הסכמי מסגרות אשראי עם בנקים, שהסתיימו בתחילת 2004.

מהביאורים לדו"חות עולה, כי לשם חידוש מסגרות האשראי העמידו הבנקים המממנים דרישות שונות הכוללות, בין היתר, הזרמת הון בעלים בסך 18 מיליון דולר, וכן התחייבות לאי חלוקת דיבידנד או תשלום דמי ניהול לבעלי המניות ללא אישורם. בינתיים, מאריכים הבנקים את מסגרות האשראי לחברה על בסיס חודשי.

תמ"צ, שתוצאותיה נפגעו קשות כתוצאה מהמיתון, הכריזה מאז פברואר 2003 על שלוש תוכנית רה-ארגון שכללו, בין השאר, העברת משרדי מטה החברה מת"א לעפולה, פיטורי עובדים ושינויים במבנה הארגוני וקווי הייצור.

מכירת מניות תמ"צ והסדר החובות עם בנק לאומי, משפרים באופן משמעותי את מצבה הכספי של נחושתן השקעות. הם גם מסירים את המכשול העיקרי בפני ההסכם שנחתם לאחרונה למכירת מחצית מנכסי הנדל"ן של החברה לנצבא, חברת הנכסים של קואופרטיב אגד.

לפי ההסכם בין הצדדים תמכור נחושתן מחצית ממניותיה בחברה-הבת נחושתן נכסים (כ-45% מההון) תמורת 21 מיליון שקל ושחרור החברה ממחצית הערבויות שהעמידה לטובת צדדים שלישיים עבור החברה-הבת בסך שאינו עולה על 6.25 מיליון שקל. נחושתן השקעות העריכה, כי הרווח הצפוי לה, אם תושלם העסקה, עשוי להסתכם בכ-22 מיליון שקל. נחושתן השקעות גם העניקה לנצבא אופציה לרכישת יתרת אחזקותיה בנחושתן נכסים תמורת כ-21 מיליון שקל.

נכסים אטרקטיביים

לנחושתן מספר נכסים אטרקטיביים באזור המרכז ובראשם זכויות בפרויקט דירות היוקרה "מגדלי נוה צדק" בת"א. בפרויקט נוה צדק, הנמצא בשלב עבודות הדיפון, נבנה מגדל מגורים ובו כ-260 דירות שעד היום נמכרו 60% מהן.

על פי תנאי העסקה של נחושתן עם מלונות ים סוף של אלי פפושדו, זכאית נחושתן נכסים לתמורות שייגזרו באחוזים מהתקבולים בגין מכירת הדירות, בשיעור מדורג שבין 35% ל-50% מהתקבולים. הדירוג מבוסס על מחירי המכירה של הדירות. נחושתן נכסים מעריכה את היקף התקבולים המשוער ממכירת כל הפרויקט ב-75-90 מיליון דולר.

בנוסף, מחזיקה נחושתן נכסים זכויות ב"בית קליפורניה", שברחוב יגאל אלון 120 בת"א, הכוללות זכויות חכירה בקומה מסחרית, חניון ומחסנים. הקומה המסחרית והמחסנים מושכרים והחניון מופעל על ידי נחושתן נכסים ; 20% מהזכויות בקרקע בשטח של 5 דונם בין הרחובות ז'בוטינסקי, אבן גבירול, ארלוזורוב ובן סרוק בת"א, הידועה כ"מתחם סומייל".

על המתחם אמורים להיבנות (במסגרת תב"ע חדשה הנמצאת בשלבי אישור מתקדמים) מגדלי מגורים המיועדים בעיקרם לדירות יוקרה; מלוא הזכויות בשני המבנים המיועדים לשימור, שצמודים לפרויקט מגדלי נוה צדק. במבנים הנ"ל יותרו, לאחר אישור תיקון לתב"ע שימושים מסחריים.

נחושתן השקעות סיימה את הרבעון הראשון בהפסד של 11 מיליון שקל ולה גרעון של 84 מיליון שקל בהון העצמי ושל 123 מיליון שקל בהון החוזר. השלמת עסקאות המכירה של מניות החברה בנחושתן נכסים ובתמ"צ, צפויה להביא לחיסולו של רוב הגרעון.