רשות ני"ע התלתה רישיון ניהול התיקים של זאב כהן לשנתיים; ביטלה רישיון חברת מחשבה ל-10 שנים

ההתלייה - במסגרת הסכם טיעון עם כהן, שביצע מספר רב של עבירות על חוק ייעוץ ההשקעות

ועדת המשמעת של הרשות לניירות ערך התלתה את רישיון ניהול התיקים של מנהל התיקים זאב כהן למשך שנתיים, וביטלה את רישיון חברת ניהול התיקים מחשבה למשך עשר שנים. ההתליה והביטול ייכנסו לתוקף בעוד כחודשיים. בנוסף, הוועדה הטילה על כהן קנס של 100 אלף שקל.

כהן הקים וניהל את חברת מחשבה, אשר ניהלה בראשית 2002 תיקים בהיקף של כ-160 מיליון שקל. הרשות לני"ע מסרה שבחקירת משמעת שקיימה נמצא, כי עם 171 מתוך 274 לקוחות החברה לא נחתם כלל הסכם בכתב.

עוד נמצא, כי מחשבה וכהן רכשו עבור לקוחותיהם ניירות ערך שחברה הקשורה אל כהן שימשה כחתם להצעתם בשמונה הנפקות שונות, מבלי שקיבלו את הסכמת הלקוחות לכך מראש ובכתב.

במקרה אחד, כהן ומחשבה גם היתנו את גובה דמי הניהול שישלם הלקוח בגובה התשואה בתיק ההשקעות שלו, כך שאם התשואה תהיה גבוהה משיעור מסוים, הלקוח ישלם דמי ניהול כפולים. בכל אלה עברו מחשבה וכהן עבירות לפי חוק הייעוץ.

לאור ממצאים אלה הוגשה קובלנת משמעת נגד כהן ונגד מחשבה. במהלך הדיונים הגיעו הצדדים, עו"ד יגאל שפירא שייצג את כהן ואת מחשבה, ועו"ד יעל אלמוג מפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה בשם רשות ניירות ערך, להסדר טיעון, שבמסגרתו סוכם על התליית רישיון ניהול התיקים של כהן וקנס כספי, ביטול רישיון ניהול התיקים וייעוץ ההשקעות של מחשבה. עוד הוסכם, כי כהן יחויב להודיע בכתב ללקוחותיו על שהועמד לדין משמעתי ועל העונשים שהטילה עליו ועדת המשמעת.

ועדת המשמעת, בראשות היו"ר עו"ד אמירה אדר והחברים עמנואל קוק ועו"ד יהושע הלחמי, אישרה את הסדר הטיעון.